گروه سیاسی: پس از اعلام خبر کناره‌گیری حسنی مبارک از ریاست‌جمهوری مادام‌العمر مصر و واگذاری حکومت به شورای‌عالی نظامی این کشور، مقامات ایرانی در واکنش‌ها و پیام‌های جداگانه‌ای، پیروزی مردم مصر بر 30 سال استبداد را ستودند.

رجال سیاسی

این مقامات ایرانی با تبریک پیروزی مردم مصر اعم از مسلمان و غیرمسلمان، اعلام کردند که مردم ایران در شادی مصری‌ها شریک هستند.

امتحان سخت ارتش مصر

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به مردم مصر نوشت: وقایع تونس و مصر در واقع نواختن زنگ خطری برای همه زمامداران و حاکمان مستبدی است که سال‌ها توانسته‌اند با سرکوب مردم و نادیده‌گرفتن خواسته‌های واقعی آنان، تنها در جهت حفظ منافع خود قدم برداشته و هیچگاه نخواسته‌اند به باور واقعی ملت خود اعتنا کنند و به بهای زیر پا گذاشتن ارزش‌های انسانی و اعتقادی، تنها به فکر چند روز حکومت و زمامداری خود باشند.

در ادامه پیام علی لاریجانی آمده است: ارتش مصر، امتحان سختی را در پیش خواهد داشت؛ اگر در کنار مردم باشد می‌تواند در به‌وجود آوردن حکومت انقلابی و مردمی از حمایت مردم مسلمان مصر در برابر دشمنان برخوردار باشد و اگر در برابر آنان ایستاد با ضربات کوبنده برآمده از ایمان الهی مردم در هم شکسته خواهد شد. اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این پیروزی درخشان و عظیم را به ملت مقاوم و انقلابی مصر، ملت ایران و سایر مردم منطقه و جهان تبریک می‌گویم.

صدای مردم مصر را دیر شنیدند

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز با تبریک پیروزی اراده مردم مصر گفت: تقارن سقوط مبارک با پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشان داد 22بهمن، روز پیروزی ملت‌های منطقه و روز شکست آمریکا و صهیونیسم در منطقه است. سعید جلیلی تاکید کرد: مبارک و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی‌اش 30 سال دیر صدای مردم مصر را شنیدند. نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: آمریکا و اروپا باید در برابر مردم مصر پاسخگوی 30سال حمایت از دیکتاتوری باشند.

خود را شریک می‌دانیم

وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به خبر استعفای حسنی‌مبارک گفت: این پیروزی را به ملت بزرگ مصر تبریک گفته و خود را در شادمانی آنها شریک می‌دانیم.علی‌اکبر صالحی افزود: مردم عزیز کشورمان روز جمعه با حضور میلیونی خود ضمن تجلیل از انقلاب شکوهمند اسلامی در سراسر ایران، همراهی و حمایت یکپارچه خود را از حرکت شجاعانه و عدالت‌خواهانه مردم تاریخ ساز مصر اعلام داشتند.

صالحی ابراز امیدواری کرد که موج مردمی غرورآفرین در کشور مصر با ایستادگی و عزم و اراده استوار، پیروزی‌های خود را تکمیل کرده و با موفقیت و سربلندی به همه خواسته‌های به حق خود دست یابد.او تاکید کرد: انتظار می‌رود ارتش مصر که سابقه درخشانی در مبارزه با ظلم و تعدی رژیم صهیونیستی داشته است، در این مقطع حساس، نقش تاریخی خود را با همراهی، حمایت و اجابت خواسته‌های ملت بزرگ مصر برای تحقق همه اهداف پیش رو ایفا کند.

تحقق اراده مردم

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که مردم ایران در شادی مصری‌ها شریک هستند.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با العالم تاکید کرد: تحقق اراده مردم مصر به مثابه پیروزی بزرگی برای این ملت است. او گفت: شادی مردم مصر را شادی ملت ایران می‌دانیم.

ببرهای کاغذی

از سوی دیگر برخی نهادها و تشکل‌ها نیز در بیانیه‌هایی حرکت مردم مصر را که منجر به کناره‌گیری دیکتاتور این کشور شد، تبریک گفتند.در بیانیه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درخصوص سرنگونی دیکتاتور مصر ‏آمده است‎:
ما در بیانیه قبلی مجمع در پنجم فوریه (16بهمن امسال) خاطرنشان ساخته بودیم‎ که توده‌های امت ما بدانند که این طاغوت‌های حیوان‌صفت ببرهای کاغذی بیش نیستند که خیلی زود در برابر خروش ‏‏یکپارچه توده‌های مستضعف و برملاشدن حقیقت آنها پاره پاره می‌شوند وسیعلم الذین ظلموا‌ای منقلب ‏‏ینقلبون و العاقبه للمتقین.

اینک با تبریک به ملت بزرگ مصر و یکایک فرزندان امت اسلامی از خداوند متعال می‌خواهیم ‏که تمامی اهداف این ملت شریف را تحقق بخشد و جایگاه شایسته‌اش را بدان بازگرداند و همه مزدوران و ‏نوکران ‏دشمن صهیونیستی و استکبار غرب را به‌جای خود بنشاند و خود در کنار مقاومت قهرمان و خط پرشکوه و ‏شرافتمندانه ‏آن بایستد و به خویشتن اسلامی و اصیل خویش بازگردد؛ همچنان‌که الازهر شریف را نیز فرا می‌‏خوانیم تا خود را ‏کاملا از سلطه طاغوت رهایی بخشد تا شکوه و عظمت گذشته‌اش را باز یابد و پرچمدار حق و ‏حامی مستضعفان ‏باشد.

همچنین دفتر تحکیم وحدت در بیانیه خود اعلام کرده است: در این شرایط، مردم مسلمان مصر با هوشیاری کامل و ادامه ایستادگی و پایداری بر خواسته‌های به حق خود در تشکیل حکومت منتخب مردم باید دست‌های دخالت پنهان و آشکار آمریکا را قطع نمایند و تا تغییر کامل نظام حاکم و استقرار حکومتی مردمی قدمی عقب نگذارند و بدانند که وعده الهی نزدیک است و درصورت تحقق آن به دست ملت مسلمان مصر و باز شدن راه امدادرسانی به مردم مسلمان و مظلوم غزه، برکات مادی و معنوی زیادی را برای آنها به همراه خواهد داشت و نزد خداوند متعال ماجور خواهند بود.

کد خبر 128068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز