گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نخستین روز کاری مجلس پس از سالروز 22 بهمن، حمایت خود را از انقلاب مصر اعلام کردند.

مجلس- نمایندگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از نطق پیش از دستور علی لاریجانی در حمایت مردم ایران از مردم مسلمان مصر و انقلاب مصر با فریاد‌های «یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا»، «الله اکبر» و «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» از صحن خارج شدند و در خیابان‌های اطراف میدان بهارستان و ساختمان مجلس راهپیمایی کردند.

راهپیمایی نمایندگان مجلس از صحن علنی به سمت مسجد شهید مطهری ادامه پیدا کرد و نمایندگان مجلس در پایان راهپیمایی خود بر سر مزار شهدای گمنام در محوطه مجلس گرد آمدند.نمایندگان مجلس در پایان راهپیمایی خود در محوطه مجلس به مناسبت پیروزی مردم مصر نماز‌شکر به جای آوردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همزمانی یوم‌الله 22 بهمن با نخستین مرحله پیروزی انقلاب مصر به اعجاز شباهت دارد، خاطرنشان ساخت: ملت ریشه‌دار مصر با پایداری در مبارزه خویش حاکم دست‌نشانده را به زیر‌کشاندند و این سنت الهی است. علی لاریجانی با بیان اینکه آمریکا در یک سرگشتگی سیاسی تلاش کرد نظام دیکتاتوری مبارک را حفظ کند، گفت: آمریکا انواع و اقسام فریبکاری‌های سیاسی را به کار برد تا نظام دیکتاتوری مبارک را حفظ کند اما هوشیاری جوانان مصر که تحسین خداوند نثار آنان باد با اقدامات بجا و سنجیده توطئه‌های آنان را خنثی کرد.

رئیس مجلس به تاسیس شورای نظامی در مصر برای اداره این کشور اشاره کرد و افزود: آخرین شگرد آمریکا در این کشور تاسیس شورای نظامی و سلطه آنان در کشور مصر است.لاریجانی اظهار داشت: این چه دمکراسی است که با دستورات آمریکا شورای نظامی غیرقانونی شکل گیرد و هدف آن را هم از پیش مشخص کنند؟ آیا هدف انقلاب جوانان مصر تنها سرنگونی یک‌ژنرال و تسلط چند ژنرال دیگر بود؟

رئیس مجلس به اطلاعیه شماره 4 نظامی این شورا اشاره کرد و گفت: متأسفانه در اطلاعیه شماره4 نظامی آنان همان دولت کذایی را مامور اداره کشور کردند. لاریجانی با بیان اینکه ارتش مصر از یک بدنه مردمی برخوردار است، تصریح کرد: اینگونه ابلاغیه‌های آمریکا وجهه ارتش را به کلی نزد مردم مصر تخریب و نتیجه آن هم چیزی جز آنچه در انقلاب ایران از پیوستن نیروهای ارتش به انقلابیون رخ داد، نخواهد بود.

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه نطق پیش از دستور خود با اشاره به سخنان معاون رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به ایران اظهار داشت: آیا ملت ایران فریبکار است یا شما که فریاد دمکراسی‌خواهی‌تان گوش فلک را کر کرده اما اتفاقا همیشه دست‌تان زیر سر دیکتاتورهای منطقه است و با کمال وقاحت همزمان که آقای اوباما در کاخ سفید از دمکراسی و مردم مصر حمایت می‌کند، نماینده او در کاخ قاهره از پشتیبانی آمریکا از دیکتاتور سخن می‌گوید تا با اسب و شتر به جان مردم مصر در میدان التحریر هجوم ببرند؟ وی افزود: این دغل کاری است یا رفتار ملت ایران که همواره از حقوق ملت‌ها دفاع کرده و با دیکتاتورهای وابسته ستیز کرده است؟

لاریجانی در حاشیه راهپیمایی نمایندگان مجلس نیز با تاکید بر اینکه مجالس دنیا نیز باید در حمایت از انقلاب مصر حرکتی انجام دهند، گفت: همه ملت‌های بیدار باید از ملت مصر حمایت کرده و جلوی مکر آمریکایی‌ها را بگیرند.

تداوم راه عزت‌بخش

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملت مصر تا زمان استقرار نظامی که برخاسته از اراده آنان باشد از پای ننشیند، اظهار داشت: ما در تداوم راه عزت‌بخش ملت عراق، لبنان، فلسطین و مردم مظلوم غزه و مصر نقش خواهیم داشت.
محمدحسن ابوترابی فرد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع نمایندگان راهپیمایی‌کننده و نمازگزار که به شکرانه سرنگونی دیکتاتور مصر نماز شکر گزاردند، اظهار داشت:

پیروزی عزت‌بخش ملت مجاهد و هوشمند و خدامحور مصر بر فرعون عصر که از حمایت و پشتیبانی تمام عیار آمریکا و رژیم صهیونیستی برخوردار بود برای امت اسلام در سراسر جهان به‌خصوص ملت ایران امیدبخش و افتخارآفرین بود. نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: ملت ما براساس باورهای دینی و آموزه‌های حیات‌بخش قرآن کریم و اهل‌بیت آن و در سایه اسلام و انقلاب و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، حمایت و پشتیبانی خود را از انقلاب بزرگ مصر و ملل اسلام اعلام می‌کند.

پیشنهاد نامگذاری یک خیابان به‌نام قاهره

فاطمه آلیا گفت: از دولت درخواست می‌کنیم که یکی از خیابان‌های تهران را به نام مصر یا قاهره نامگذاری کند. این عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: در راستای انقلاب مردمی مصر و جهت حمایت از مردم این کشور از دولت درخواست می‌کنیم که یکی از خیابان‌ها یا میادین تهران را به نام مصر یا قاهره نامگذاری کند. این کار یک پیام احترام‌آمیز و حمایتی نسبت به مردم مصر را دربردارد. نامگذاری خیابانی به نام خالد اسلامبولی در تهران همیشه مورد اعتراض دولت ساقط‌شده حسنی مبارک بود. خالد اسلامبولی در سال 1981 انور سادات، رئیس‌جمهور سابق مصر را به قتل رساند.

وضعیت دفتر حافظ منافع مصر

دیروز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت دفتر حافظ منافع مصر در ایران، تاکید کرد: براساس کنوانسیون وین یک توافق بین‌المللی وجود دارد مبنی بر اینکه کلیه‌ کشورهایی که با هم رابطه‌ رسمی ندارند در چارچوب دفاتر حافظ منافع در کشورها حضور داشته باشند.

امیدوارم با توجه به تحولات مصر و سقوط رژیم مبارک و تحولات احتمالی بعدی در این کشور که به سمت مردم‌سالاری خواهد رفت شاهد برقراری ارتباط میان دو کشور باشیم و از مرحله‌ حفاظت منافع به طرف داشتن رابطه‌ رسمی میان دو کشور برویم. علاءالدین بروجردی در عین حال درباره‌ پرسشی مبنی بر تعطیلی دفتر حافظ منافع دولت مصر در ایران، خاطرنشان کرد: دفاتر حافظ منافع، حفاظت از منافع کشور را منهای دولت بر عهده دارند و به‌دلیل اینکه برخی نیازها ایجاب می‌کند که نوعی ارتباط بین دو کشور وجود داشته باشد راه منطقی، داشتن دفاتر حافظ منافع است.

کد خبر 128182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز