همشهری آنلاین: با حضور رییس مجلس شورای اسلامی از تمبر و کتاب آیت‌الله طالقانی به مناسبت صدمین سالگرد تولدش رونمایی شد.

امام جمعه تهران

درمراسم بزرگداشت صدمین سالگرد تولد آیت‌الله طالقانی از تمبر و کتاب ایشان با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی‌، روح‌الله حسینیان رییس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس، نماینده شرکت پست و حجت‌الاسلام رحیمیان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران رونمایی شد.

در این مراسم علی لاریجانی سخنرانی کرد:

ارتباط آیت الله طالقانی با گروههای ملی برای انگیزه بود

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز شنبه در همایش نکوداشت یکصدمین سال میلاد آیت الله طالقانی (ره) که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه معرفی آیت الله طالقانی که یک مرد استثنایی بود کاری ضروری است، گفت: تفاوتی در شناخت نسل جوان و نسل گذشته در شناخت آیت الله طالقانی مشاهده می شود که این وظیفه رسانه ها است که در تبیین رفتار اینگونه دردانه های تاریخ معاصر تلاش کند.

وی افزود: آیت الله طالقانی در صحنه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی تاثیر گذار بودند و تاریخ زندگیشان نشان می دهد وظیفه اولشان را آموزش در مکتب اهل بیت دانستند و به حوزه علمیه رفتند و تعلیم دیدند.

لاریجانی با بیان اینکه آیت الله طالقانی با نهضت آزادی تا گروه هایی مانند فدائیان اسلام ارتباط داشت، تاکید کرد: اما ایشان در هر دو تاثیرگذار بودند و به علت آنکه پایه های فکریشان به دقت شکل گرفته بود و به عنوان یک مجتهد سالها در حوزه علمیه تحقیق کرده بودند یکی از وجوه زندگیشان تدبر در قرآن بود.

رئیس مجلس ادامه داد: این نکته مهمی است که ایشان چطور در گروه های سیاسی بودند و آنها را به سمت صحیح پیش می برد و علت آن این بود که یک عالم دینی بودند و می توانستند در قلمروهای مختلف اظهار نظر کنند.

وی با بیان اینکه برخی آقایان و صوفیان راه هایی را مطرح می کنند که هیچ روش قابل تحقیقی در آن نیست، اظهار داشت: چگونه می توانیم مکاشفات و خواب ها را مبنای رفتارهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی قرار دهیم و چگونه می توانیم روش های معقول و متودیک را کنار بگذاریم و روش هایی که قابل ثبوت نیستند را برگزینیم.

وی در ادامه تصریح کرد: راه آیت الله طالقانی اسلام شناسی اجتهادی بود و در تفسیر و سخنرانی هایشان این امر کاملا مکشوف بود.

لاریجانی با اشاره به اینکه بعد سیاست یکی از براق ترین وجوه زندگانی ایشان است، گفت: ایشان یکی از عوامل دیکتاتورزدگی و عقب افتادگی جوامع اسلامی را عدم توجه به قرآن دیدند و مقدار زیادی از وقتشان را در مسجد هدایت، زندان و جاهای دیگر به تفسیر قرآن پرداختند و دغدغه ایشان این بود که علت عقب افتادگی مسلمین عدم توجه به قرآن است و قرآن حالت حاشیه ای پیدا کرده است.

رئیس مجلس اضافه کرد: ایشان با همین دغدغه شروع به آموزش دادن به جوانان کردند و امور سیاسی ایشان متاثر از این برداشت بود و ریشه عقب افتادگی ها را مهجور ماندن قرآن می دانست.

وی با تاکید بر اینکه نقش آیت الله طالقانی در عرصه سیاست نقش برجسته ای بود، تصریح کرد: همکاری ایشان با فدائیان اسلام و جریان های ملی کاملا مکشوف بود و ایشان یک سبک و سیاق خاص داشتند و وقتی بعد از کودتای 28 مرداد جبهه ملی با حضور ایشان شکل گرفت بعد از مدتی که سبک کار را متناسب با افکار اسلام شناسانه خود ندیدند از آن جدا شدند و نهضت آزادی را ایجاد کردند.

لاریجانی با بیان اینکه ایشان از طرفی با فدائیان اسلام که اختلافات جوهری با جبهه ملی داشت نیز ارتباط داشتند و دغدغه ایشان این بود که همه گروه ها را به سمت صحیح بکشند.

رئیس مجلس افزود: هیچ وقت نمی توانیم بگوییم که شخصیت ایشان در قالب جبهه ملی می گنجید و ایشان بعد از آزادی از زندان هم فرمودند که این نهضت یک نهضت اسلامی است.

وی با بیان اینکه در حضور سیاسی آیت الله طالقانی یک حضور اصیل سیاسی را کسب می کنیم اظهار داشت: بعد از انقلاب هم که بعضی از گروهک ها خودشان را به ایشان می چسباندند، ایشان گفتند که من خیلی تلاش کردم که شما را به سمت صحیح بکشانم اما شما به مسیر انقلاب نپیوستید.

لاریجانی ادامه داد: ایشان برای خود یک مسئولیت می شناختند و اگر با گروه های ملی ارتباط داشتند برای انگیزه بود. همانطور که ایشان با نهضت آزادی ارتباط داشتند اما در قالب آن نمی گنجید و مانند شهید مطهری نقش تاثیرگذاری داشتند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزات طولانی آیت الله طالقانی با رژیم شاهنشاهی تاکید کرد: مجاهدت ایشان کم نظیر بود و ایشان دائم در زندان و تبعید بود و رژیم دیکتاتور نیز از نوع مبارزات ایشان خسته شده بود و نمی دانست با این مبارزه مسلکی چگونه برخورد کند.

وی تاکید کرد: ایشان یک شخصیت با شکوه اسلامی بودند که در مبارزه کمتر نظیر آن را داریم و نوع برخورد ایشان در دادگاه ظالمانه شاه هم این را نشان می دهد.

لاریجانی با اشاره به تفسیر پرتویی از قرآن آیت الله طالقانی اضافه کرد: مخاطب این تفسیر جوانها هستند و این تفسیر خیلی در قالب اسلوب های سخت قرار نمی گیرد.

آیت‌الله طالقانی بهائیت را شکل دیگر صهیونیسم در کشور می‌دانست

لاریجانی ادامه داد: این ویژگی ها را می توان با ویژگی های مرحوم بازرگان مقایسه کرد که رویکرد علم گرایانه داشت اما آیت طالقانی گرایش علم گرایانه نداشت و معتقد بود که باید قرآن را به عنوان کلام خدا با اصالت حفظ کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله مسلمانان و رژیم صهیونیستی یکی از دغدغه های مهم ایشان بود، تصریح کرد: این مسئله کاملا مکشوف است و ایشان در این زمینه ارتباطاتی هم داشتند و درباره مسئله بهائیت و ارتباط شاه با صهیونیست ها دغدغه های جدی داشتند.

لاریجانی اضافه کرد: مرحوم آیت الله طالقانی اعتقاد داشت صهیونیسم پوست دوم استکبار است و اسرائیل باز هم به شکل دیگری یعنی بهائیت در آمده است و در همه جای کشور شیعی نفوذ کرده است و عمال اسرائیل ریشه حیات طبیعی کشور را از بین برده اند.

وی از قول آیت الله طالقانی ادامه داد: همانطور که آقای مطهری هم گفته اند خطر اسرائیلی ها از هر خطر دیگری بزرگتر است و ما امروز به دلیل مواضع رژیم شاه در دنیا مقابل مسلمانان سرافکنده شده ایم.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود جهاد را از دیدگاه آیت الله طالقانی به چند نوع تقسیم کرد و گفت: یکی از انواع جهاد، جهاد برای پیشرفت اسلام است و گسترش اسلام هم با این فلسفه بود که یک فکر نو می خواست در جهان منتشر شود و چون اسلام یک آیین فطری است و همه به آن گرایش پیدا می کردند اما طاغوت ها نمی گذاشتند لذا بحث جهاد برای پیشرفت فکر اسلامی موضوعیت پیدا می کند.

لاریجانی تاکید کرد: آن کسانی که فکر می کنند که عرب ها مانع شکل گیری تمدن ما شده اند اشتباه می کنند چون ایرانی ها به صورت فعلی به اسلام گرایش داشتند و این سلاطین بودند که نمی گذاشتند و اگر جنگی شکل گرفت برای کسب مال و امکانات نبود و مسلمانان در هیچ دوره ای به دنبال کشور گشایی نبود بلکه به دنبال عرضه فکر بودند.

وی ادامه داد: نوع دوم جهاد در دیدگاه آیت الله طالقانی، جهاد در مقابل تجاوز به کشور اسلامی بود و ایشان معتقد بود بعضی ها فقط در این زمینه حرف می زنند و عمل نمی کنند.

رئیس مجلس گفت: این مشکلی است که ما تا امروز هم داریم و ما اطلاع داشتیم که در جریان جنگ 33 روزه متاسفانه برخی کشورهای اسلامی به رژیم صهیونیستی اطلاعات می دادند اما همین کشور اسلامی در کنفرانس ها در موافقت با مردم فلسطین و لبنان سخنرانی می کند و این دغدغه آیت الله طالقانی از آن زمان بود.

لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود به اعتقاد آیت الله طالقانی به نظریه شوراها اشاره کرد و اظهار داشت: نظر آیت الله طالقانی این بود که تربیت شدن افراد به عنوان یک فرد سیاسی احتیاج به تمرین و حضور دارد که این تمرین و حضور باید از پایین تا بالاترین بخش ها باشد.

وی ادامه داد:حضور آگاهانه در عرصه سیاست نیاز به تمرین سیاسی دارد و این یک فکر اساسی است که اگر قرار است دموکراسی عمق پیدا کند نیاز به تمرین سیاسی دارد.

لاریجانی تاکید کرد: دغدغه دیگر ایشان این است که مبنای رفتار سیاسی در فلسفه سیاسی اسلامی یک نوع مشارکت عامه است و این معنایش این نیست که به صورت تصنعی از افراد استفاده کنیم بلکه همه باید حضور تاثیر گذار داشته باشند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه دغدغه ایشان در بحث شوراها این بود که مردم در فعالیت های سیاسی مشارکت واقعی داشته باشند گفت: برآیند فکری جامعه باید این باشد که جامعه چگونه اداره شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: یکی دیگر از دغدغه های ایشان در مورد امر به معروف و نهی از منکر بود و آقای طالقانی نقل می کنند که این امر حتما باید جنبه اجرایی داشته باشد که ما امروز خلاء آن را کاملا احساس می کنیم.

از برنامه های این مراسم سخنرانی حجت الاسلام رسول جعفریان رئیس کتابخانه مجلس، غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و برخی دیگر از چهره های سیاسی در خصوص ابعاد شخصیتی آیت الله طالقانی است.

کد خبر 129765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز