سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

محمد نجیب عزمی میقاتی نوامبر سال ۱۹۵۵ در شهر طرابلس به دنیا آمد. وی هم‌اکنون نخست‌وزیر منتخب این کشور است. وی پیش از این دوبار از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۴ و از ۱۹ آوریل ۲۰۰۵ تا ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۵ عهده‌دار این پست بوده‌است. نجیب میقاتی در روز ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ دوباره به نخست وزیری این کشور برگزیده شد.

نجیب میقاتی

به گزارش همشهری آنلاین، میقاتی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتهٔ «ام‌بی‌ای» در دانشگاه آمریکایی بیروت گذراند و دوره‌هایی را نیز در آکادمی اروپایی مدیریت در فرانسه و دانشگاه هاروارد در آمریکا طی کرده است.

میقاتی سیاستمدار و بازرگان لبنانی است و پیش از اینکه در سال ۹۸ به وزارت برسد، به عنوان یک بازرگان فعالیت می‌کرد.

وی شرکت مخابراتی «اینوست‌کام» را به همراه برادرش طه در اوج جنگ داخلی ۱۹۸۲ لبنان تأسیس کرد و توانست بازار خوبی در سودان، لیبریا و یمن بیابد.

وی سپس در ژوئن ۲۰۰۶ این مجموعه را به ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی به مبلغ ۵/۵ میلیارد دلار فروخت.

میقاتی در عرصه سیاسی لبنان در سمت‌های مختلفی فعالیت کرده. او در ۱۹ آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان نخست‌وزیر لبنان انتخاب شد و تا ۱۹ جولای همان سال در این سمت باقی ماند.

او بعد از رسیدن به نخست‌وزیری لبنان سعی کرد تا بصورت کامل بی‌طرفی خود را در مناقشات سیاسی این کشور اعلام کند، به همان علت نیز انتخاباتی سالم در می سال ۲۰۰۵ میلادی در این کشور برگزار کرد.

میقاتی علاوه بر این از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی نیز به عنوان وزیر حمل و نقل و اشتغال عمومی فعالیت کرده است. وی بار دیگر در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان نماینده منطقه طرابلس در پارلمان لبنان انتخاب شد.

ژانویه سال ۲۰۱۱ نجیب میقاتی نخست وزیر پیشین و نامزد تحت حمایت حزب الله لبنان، برای پست نخست وزیری از مجموع ۱۲۸ نماینده پارلمان، حمایت ۶۵ نماینده مجلس لبنان را به دست‌آورد و نخست وزیر لبنان شد.

فوریه سال ۲۰۱۴ تمام سلام به نخست‌وزیری لبنان رسید و میقاتی فعالیتش به پایان رسید. .وی در روز ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ دوباره به نخست وزیری این کشور برگزیده شد.

کد خبر 126611
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز