یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

احسان ظلی‌پور: در فاصله کمتر از 40 روز تا آغاز جشنواره بیست و پنجم تقریباً 100 فرم برای حضور در این رویداد هنری پر شده است.

 البته تعداد فیلم‌های ارسالی به دفتر جشنواره آن‌قدر زیاد نیست که وقت اعضای هیأت انتخاب شبانه‌روز گرفته شود. امسال اما تعداد فیلم‌های ویدیویی ارسالی به جشنواره بیشتر از سال‌های قبل است. فیلم‌هایی که با پروانه ویدیویی یا با دی‌وی‌کم تصویربرداری شده یا با دوربین HD. در میان متقاضیان شرکت در فستیوال بیست و پنجم می‌توان نکات جالبی را مشاهده کرد. کارگردان‌هایی که هر کدام برای دو فیلم فرم پر کرده‌اند و فیلمسازانی که برای دومین بار شانس خود را برای حضور در جشنواره امتحان می‌کنند.


کارگردان‌های دو فیلمه
تعداد کارگردان‌های دو فیلمه در جشنواره بیست و پنجم در نوع خود جالب و کم‌نظیر است. در هیچ کدام از 24 دوره گذشته 5 کارگردان 10 فرم برای شرکت در جشنواره پر نکرده بودند. امسال اما آرش معیریان، پرویز شیخ طادی، اسماعیل براری، غلامرضا رمضانی و محمد نوری‌زاد هر کدام با دو فیلم متقاضی شرکت در فستیوال هستند.

 معیریان سال کاملاً متفاوتی را پشت‌سر گذاشت تا بعد از ساخت 3 فیلم کمدی، ساخت دو فیلم جنگی و پلیسی – جنایی را هم تجربه کرده باشد. «آنکه دریا می‌رود» یک فیلم با مضمون دفاع مقدس است که معیریان آن را زمستان امسال در آبادان جلوی دوربین برده است. فیلم پروانه ویدیویی دارد و البته هیچ بازیگر شناخته شده‌ای ندارد.

 فیلم دوم این کارگردان با عنوان  «احضار شدگان» با مشارکت ناجی هنر تولید شده است. فیلمی با مضمون جنایی که به هدف حضور در جشنواره پلیس جلوی دوربین رفته. شهرام حقیقت‌دوست، مهدی سلوکی و زیبا بروفه بازیگران اصلی «احضار شدگان» هستند.

فیلمبرداری این فیلم تقریباً 3 هفته قبل به پایان رسید و هم‌اکنون مراحل فنی آن رو به پایان است. پرویز شیخ طادی هم با «سینه سرخ» و «سومین روز پس از مرگ» که گویا نام آن به «شهر بازی» تغییر کرده متقاضی شرکت در جشنواره است. فیلم دوم شیخ طادی با حضور خسرو شکیبایی به صورت HD اواخر سال قبل تصویربرداری شد.

 شیخ طادی البته مشغول تبدیل نسخه نهایی فیلمش به 35 است تا برای اکران عمومی مشکلی نداشته باشد. اسماعیل براری اما بدون تکمیل کردن «گزارش مریم» آن را برای جشنواره فرستاده است.

براری سال قبل تصمیم داشت این فیلم را به جشنواره بدهد اما مشکلات مالی برای فیلمبرداری تک سکانس باقی مانده «گزارش مریم»، آماده شدن فیلم را به تعویق انداخت. گویا براری با نادیده گرفتن همان تک‌سکانس، فیلمش را مونتاژ و آماده نمایش کرده است. به غیر از «گزارش مریم» براری برای «روز باران» هم فرم پر کرده است. «روز باران» با حضور تعدادی از بازیگران بومی اوایل امسال در یکی از روستاهای جنوب کشور تصویربرداری شد. فیلم دوم براری با پروانه ساخت ویدیویی ساخته شده است.


در کنار نام غلامرضا رمضانی نام دو فیلم به چشم می‌خورد. «قفل‌ساز» یک فیلم در ژانر کودک و نوجوان است که البته بازیگر شناخته شده‌ای ندارد. حضور حسین جعفریان در مقام فیلمبرداری اعتباری دو چندان به فیلم بخشیده تا از این منظر فیلمی جالب توجه باشد. درباره «سبز کوچک» فیلم دیگر غلامرضا رمضانی اما اطلاعات زیادی در دسترس نیست. گویا تورج منصوری فیلمبردار آن و بیژن میرباقری تدوین‌گرش است.

 با توجه به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلم تازه رمضانی باید مضمونی کودکانه داشته باشد.


محمد نوری‌زاد اما مثل سال قبل برای دو فیلمش فرم پرکرده است. «شعر من، سرزمین من» گویا یکی دیگر از قسمت‌های فیلم‌- مجموعه «چهل سرباز» است که سال قبل اپیزود «شاهزاده ایرانی» آن در جشنواره حضور داشت. «لبخند نورا» فیلم جدید این کارگردان است که فیلمبرداری‌اش با حضور داریوش ارجمند به تازگی آغاز شده است.


فیلم‌های ویدیویی
تعداد فیلم‌های ویدیویی متقاضی در جشنواره امسال بیش از حد تصور است. اینکه قانونی برای چگونگی حضور فیلم‌های 90 دقیقه‌ای در فستیوال وجود ندارد کار اعضای هیأت انتخاب را سخت کرده است. از میان 100 فیلم متقاضی، تقریبا 40 فیلم ویدیویی هستند.

 به غیر از فیلم‌های شیخ طادی براری و معیریان نام دو کارگردان شناخته شده دیگر هم در این جمع دیده می‌شود. علیرضا امینی برای «فقط چشمهایت را ببند» و مسعود آب‌پرور برای «ساعت 25» فرم پرکرده‌اند. فیلم علیرضا امینی با نام قبلی «چشمهایت را ببند و شلیک کن» می‌تواند یکی از آثار کنجکاوی برانگیز جشنواره امسال باشد. فیلمی که گویا به صورت مستند – داستانی تصویربرداری شده و فیلم متفاوتی در میان کارهای قبلی این کارگردان است. «ساعت 25» اما هنوز تصویربرداری‌اش به پایان نرسیده است. حضور آتیلا پسیانی، پریوش نظریه و امین تارخ در یک فیلم ویدیویی قابل توجه است.

 آب‌پرور با تجربه حضور «قتل آن لاین» در جشنواره امسال هم قصد دارد فیلم جدیدش را به فستیوال برساند. اگر فیلم مستند – داستانی «خیلی به تو فکر می‌کنم» در فهرست فیلم‌های بلند جشنواره پذیرفته شود، تماشای فیلم زندگی برانکو ایوانکوویچ هم می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد. فیلمی که میلاد صدرعاملی در مدت 4سال مربیگری برانکو، از زندگی شخصی و کاری‌اش تصویربرداری و حالا یک فیلم 90دقیقه‌ای از آن تدوین کرده است. نکته جالب درباره این فیلم دوبله شدن آن توسط دو بازیگر شناخته شده سینماست. رضا کیانیان جای برانکو حرف زده و الناز شاکردوست به جای دختر سرمربی سابق تیم ملی فوتبال.


به غیر از این چند فیلم نمی‌شود آثار شاخص دیگری در میان فیلم‌های ویدئویی متقاضی شرکت در جشنواره پیدا کرد. هجوم آثار ویدئویی به دفتر جشنواره یک دلیل مهم می‌تواند داشته باشد؛ اگر فیلم برای نمایش در جشنواره پذیرفته شود، صاحبان فیلم بدون هزینه‌ها و دردسرهای ساخت یک فیلم 35میلیمتری می‌توانند فیلمشان را برای اکران عمومی روی پرده بفرستند.


فیلم‌های پشت خط اکران
اما جالبترین نکته در میان فیلم‌های متقاضی امسال تکرار نام فیلم‌هایی است که سال قبل هم متقاضی شرکت در جشنواره بودند. «سرگیجه»(محمدزرین‌دست)، «آرامش در میان مردگان»(مهرداد فرید)، «شب کایت‌ها»(حبیب‌الله بهمنی)، «خاک سرد»(رضاسبحانی)، «این ترانه عاشقانه نیست»(رحمان رضایی) و «تک درخت‌ها»(سعید ابراهیمی‌فر) سال قبل برای هیأت انتخاب جشنواره بیست و چهارم- به نمایش درآمدند اما راهی به بخش مسابقه و میهمان فستیوال نیافتند.

 البته «تک‌درخت‌ها» در میان فیلم‌های این رده رکورد‌دار است و امسال برای سومین‌بار متقاضی شرکت در جشنواره است. با عوض شدن هیأت انتخاب، فیلمسازان هم شانس خود را برای حضور دوباره جشنواره امتحان می‌کنند تا ارزش جشنواره فیلم مشخص شود و البته اعلام آمادگی کردن دوباره این کارگردان‌ها در فستیوال امسال یک دلیل مهمتر دارد؛ فیلم آنها طی یکسال گذشته پشت خط اکران مانده پس آنها حق دارند یکبار دیگر فیلمشان را در این آزمون شرکت دهند.

 به غیر از این چند فیلم «سینه سرخ» هم سال قبل متقاضی شرکت در جشنواره بود با این تفاوت که فیلم شیخ طادی به بخش مسابقه فستیوال بیست و چهارم هم رسید اما بنا به دلایلی کارگردان و تهیه‌کننده ترجیح دادند در میانه‌های جشنواره از نمایش فیلم انصراف دهند.


هیأت انتخاب در انتظار رسیدن بقیه فیلم‌ها
باغ فردوس هنوز به روزهای شلوغ خود نرسیده است. هیأت انتخاب فعلا سرگرم دیدن فیلم‌های ویدئویی و تعداد محدودی از فیلم‌های 35 رسیده به دفتر جشنواره است. از میان فیلم‌های شاخص دسته دوم تاکنون «خون بازی»(رخشان بنی‌اعتماد)، «سنگ، کاغذ، قیچی»(سعید سهیلی)، «اتوبوس شب»(کیومرث پوراحمد)، «پابرهنه در بهشت»، «روز برمی‌آید» و چند فیلم دیگر دیده شده و هیأت انتخاب در انتظار رسیدن بقیه فیلم‌هاست.

کد خبر 11735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز