همشهری آنلاین: پس از دهه‌ها تلاش برای تولید واکسنی بر ضد ایدز، مقامات بهداشتی نهایتا اظهار می‌کنند که "پیشرفت‌های قابل‌توجه" به سمت این هدف رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آنتونی فاسی، رئیس انستیتو بیماری‌های عفونی و آلرژی آمریکا (NIAID) در این باره گفت: "تا چند سال پیش، گرچه ما چند دهه  برای ساختن واکسن ایدز تلاش کرده بودیم، اما نتیجه موفقی به دست نیامده بود، و ما حتی شاهد جزئی هم دست نداشتیم که آیا در جهت درست حرکت می‌کنیم یا نه."

 اما به گفته فاسی اکنون دو رویداد مهم در چد سال گذشته رخ داد هاست که این وضعیت را تغییر داده و به "پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در تولید واکسن انجامیده است."

اولین رویداد مهم این زمینه کارآزمایی بالینی بر واکسن HIV/ایدز که سال گذشته در تایلند بر روی 16000 نفر انجام شود.

فاوسی گفت: "نتایج نشان دهنده اثر جزئی تا متوسطی در حفاظت در برابر HIV بود- نه آنقدر کافی که بتوان این واکسن را توزیع کرد، اما آنقدر کافی که پیشرفت مفهومی به حساب آید دست این احساس را ایجاد کند که تولید واکسنی بر ضد ایدز ممکن است."

به گفته فاوسی بعد هفته گذشته، دانشمندان در NIAID مقاله‌ای در ژورنال ساینس در باره پژوهشی منتشر کردند که در آن دو آنتی‌بادی (پادتن) در افراد HIV مثبت شناسایی کردند که در مجموع "90 درصد سویه‌های ‌HIV" را مهار کرد.

او گفت: "آنچه این یافته‌ها به ما می‌گوید این است که ممکن است بخشی از ویروس را شناسایی کرد که بتوان برای ساختن واکسن از آن استفاده کرد، زیرا ما می‌دانیم که هنگامی آنتی‌بادی‌ها به این بخش متصل می‌شوند، ویروس را مهار می‌کند."

فاوسی  که در آستانه هجدهمین کنفرانس بین‌المللی در مورد ایدز که در وین، اتریش برگزار خواهد شد، گفت قدم بعدی این خواهد بود که سعی کنیم این بخش ویروس را به فردی تزریق کنیم تا در مقابل عفونت HIV پاسخ محافظتی ایجاد کند.

به  گفته فاوسی بررسی که در تایلند انجام شد و گزارش نشریه ساینس این احساس اطمینان را در دانشمندان ایجاد کرده است که نهایتا ما واکسنی بر ضد HIV/ایدز خواهیم داشت، گرچه هنوز ناممکن است بگوییم این واکسن دقیقا چگونه خواهد بود.

به گفته او ایجاد واکسن ایدز چند سال تولید خواهد کشید، در نتیجه مقابله با HIV/ایدز باید هنوز متمرکز بر پیشگیری با استفاده از روش‌های امتحان‌شده و حقیقی مانند توزیع کاندوم، ختنه مردان، جلوگیری از انتقال ویروس از مادر به نوزاد و ارائه برنامه‌های تبادل سرنگ متمرکز شود.

او افزود راه‌هایی باید یافته شود، که دسترسی به این اقدامات پیشگیری‌کننده را تسهیل کند، به خصوص در کشورهای در حال توسعه که تنها 20 درصد جمعیت‌ها واقعا دسترسی به این امکانات دارند.

فاوسی علاوه بر بهبود دسترسی به روش‌های پیشگیری، مقامات بهداشتی جهانی و دولت‌ها را تشویق کرد تا به کار در زمینه سایر اشکال پیشگیری، مانند
استفاده از مواد میکروب‌کش ادامه دهند.

 و توصیه کرد که تعداد هر چه بیشتری از افراد درمان شوند، زیرا  درمان کردن تعداد بیشتر افراد، احتمال آلودگی دیگران را کاهش می‌یابد.

فاوسی گفت تا زمانی که واکسنی به طور کامل تولید شود، "تقریبا می‌توانیم درمان را شکلی از پیشگیری بدانیم"

کد خبر 111695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز