شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

مریم غفاری: آیا تا به حال راجع به دریافت واکسن آنفلوانزا فکر کرده‌اید؟ این واکسن بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزاست و می‌تواند مطلوب خاطر همه افراد باشد.

واکسن

شما با واکسینه شدن سالانه علیه ویروس آنفلوانزا می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید. این واکسن به بدن شما تزریق می‌شود و بهترین زمان برای این کار اواخر شهریور و مهرماه است، چون برای اثربخش بودن و واکسینه کردن، بدن به دوهفته زمان نیاز دارد. در بیماران با بیماری‌های خاص و مزمن از قبیل بیماری ریوی یا قلبی، آنفلوانزا ممکن است بیماری اصلی را بدتر کند، لذا تزریق واکسن آنفلوانزا به اینگونه بیماران، ضروری به‌نظر می‌رسد.

واکسیناسیون برای بیماران آسیب‌پذیر، خصوصا دارای ضعف سیستم ایمنی به‌منظور جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و کاهش خطر مرگ توصیه می‌شود.واکسیناسیون همچنین خطر بیماری‌های تنفسی و مراجعات بعدی به پزشک را کم می‌کند که غیبت از محل کار و مدرسه را کاهش می‌دهد، هزینه‌های مراقبت‌های سلامت را کم می‌کند و مولد بودن را افزایش می‌دهد.

گروه‌های پرخطر

افرادی که در خطر ابتلا به آنفلوانزای شدید و مهلک هستند یا افرادی که با آنها زندگی می‌کنند یا از آنها مراقبت می‌کنند، هر فصل پاییز باید واکسن بزنند. در کودکان، واکسیناسیون می‌تواند خطر التهاب گوش میانی (اوتیت مدیا)، یک نتیجه احتمالی آنفلوانزا را کاهش‌دهد. به‌طور کلی هر کس می‌خواهد احتمال ابتلا به آنفلوانزا را کاهش دهد، باید واکسینه شود.

دکتر فرحی، متخصص بیماری‌های عفونی در مورد شروع فصل مدارس و شیوع بیماری‌های دانش‌آموزان گفت: همزمان با شروع سال تحصیلی، دانش‌آموزانی که تازه به مدرسه می‌روند، دائماً مریض می‌شوند و این مسئله نگران‌کننده نیست، زیرا سیستم ایمنی کودک تکامل پیدا می‌کند و برای تکامل سیستم ایمنی، لازم است کودک با انواع و اقسام میکروب‌ها برخورد داشته باشد تا سیستم ایمنی‌‌اش بتواند میکروب‌ها را شناسایی کرده و به‌تدریج در برابر آنها مقاوم شود.

در گروه‌های بزرگ کودکان و نوجوانان به‌طور معمول انواع میکروب‌ها پیدا می‌شود. بچه‌ها هم که معمولاً در رعایت بهداشت سهل‌انگارند، میکروب موجود در بدنشان را به سایر دانش‌آموزان منتقل می‌کنند و باعث بیماری دیگران می‌شوند. این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد سرماخوردگی تأکید کرد: در حالت عادی بزرگسالان درطول سال بیش از 2 تا 4 بار دچار سرماخوردگی نمی‌شوند، اما کودکان به‌طور معمول 6 تا 10 بار در سال سرما می‌خورند.

بهترین زمان برای دریافت واکسن

به‌دلیل اینکه فصل شیوع آنفلوانزا از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد، بهترین زمان برای دریافت واکسن از اواسط شهریور و ماه مهر و آبان است. با این حال می‌توان در ماه آذر و حتی دیرتر هم اقدام کرد، اگرچه اقدام سریع‌تر می‌تواند برای پیشگیری مؤثرتر باشد.

نحوه عملکرد واکسن ها: هر نوع واکسن باعث تولید آنتی بادی در بدن می‌شود. این آنتی‌بادی، پیشگیری لازم را در مقابل ویروس آنفلوانزا فراهم می‌کند. این عکس‌العمل آنتی‌بادی ممکن است در بعضی افراد ایجاد خستگی و درد ماهیچه‌ای کند. ، واکسن آنفلوانزا هر سال حاوی چند نوع متفاوت از ویروس است؛ ویروس‌هایی که به‌نظر محققان ممکن است در آن سال تأثیر بیشتری داشته باشند. اگر انتخاب این ویروس‌ها صحیح باشد می‌توان گفت که واکسن 70 تا 90درصد در پیشگیری از آنفلوانزا برای افراد زیر65 سال مفید است.

واکسن آنفلوانزای سالانه برای هر فردی که می‌خواهد احتمال ابتلا به بیماری را در خود کاهش دهد پیشنهاد می‌شود. با این حال این واکسن به‌خصوص برای افراد مستعد ابتلا به آنفلوانزا؛ مثل افراد مبتلا به ذات الریه توصیه می‌شود.

سایر افراد مستعد ابتلا به آنفلوانزا عبارتند از:
همه کودکان 6 تا 18 سال، افراد 50 سال و بیشتر، زنانی که قصد دارند در فصل آنفلوانزا باردار شوند، افرادی که در آسایشگاه و بیمارستان‌های خصوصی کار می‌کنند، بزرگسالان مبتلا به امراض مزمن قلبی و ریوی مثل آسم یا هر بیماری که سیستم ایمنی را ضعیف کرده است.

کارگرانی که نظافت منزل را انجام می‌دهند و مراقبین نوزادان زیر 6 ماه (نوزادان در این سن برای دریافت واکسن مناسب نیستند)، تمام افرادی که در تماس با افراد مستعد آنفلوانزا هستند مثل کارکنان بیمارستان .

چه کسانی نباید این واکسن را دریافت کنند؟

طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری این افراد عبارتند از:
همه افرادی که عکس‌العمل آلرژیک نسبت به آمپول آنفلوانزا داشته‌اند، همه کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند! افرادی که 6 هفته بعد از دریافت واکسن آنفلوانزا دچار سندرم ژویلاین باره (نوعی بیماری فلج‌کننده شدید، که در آن سیستم ایمنی بدن به سیستم اعصاب حمله می‌کند)شده‌اند.

بعضی از تأثیرات جانبی واکسن آنفلوانزا

ممکن است بعد از دریافت واکسن در محل بازو دچار درد و تورم شوید. بعضی از افراد ممکن است دچار علائم شبیه سرماخوردگی مثل فن فن کردن، سردرد، آب ریزش بینی، درد گلو، سرفه و بدن درد- یک تا 2روز بعد از دریافت واکسن - شوند. در بعضی از موارد نیز ممکن است فرد تب خفیف کند.

کد خبر 115866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز