پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: هنوز اتفاق نیفتاده است! هنوز پاییز و زمستان ما را جدی نگرفته‌اند و مسافرها برنگشته‌اند. خبری از آنفلوانزاهای مارک‌دار هم نیست.

influenza virus

پس اگر تا لحظه چاپ این مطلب هنوز ما و شهرمان درگیر این بیماری نشده‌ایم، به فکر پیشگیری باشیم و اگر نه که باز هم باید به خود و شهرمان کمک کنیم. چه‌طور؟

قبل از هر کاری به فکر پیشگیری باشیم. با تغذیه درست و رعایت بهداشت فردی و...

پیشگیری

محققان معتقدند که بهترین روش برای پیشگیری از سرماخوردگی در پاییز و زمستان، ورزش کردن به طور منظم است و افرادی که حداقل پنج بار در هفته ورزش می‌کنند بین 43 تا 46 درصد کمتر از دیگران به سرماخوردگی دچار می‌شوند در صورت ابتلا هم دوره بیماری را راحت‌تر و سریع‌تر پشت سر می‌گذارند.

محققان یک دانشگاه در کارولینای شمالی متوجه شدند با هر نوبت ورزش کردن، تعداد سلول‌های ایمنی بدن انسان که در جریان خون در حال گردش هستند، افزایش پیدا می‌کند و بعد از پایان ورزش به تدریج از تعداد این سلول‌ها کاسته می‌شود. به این ترتیب در صورتی که بیش از 5 نوبت در هفته ورزش کنید، تقریباً از سرماخوردگی در امان خواهید بود.

 ضمن این‌که یادمان باشد خوردن میوه و سبزیجات می‌تواند از احتمال ابتلا به سرماخوردگی بکاهد.مصرف ویتامین‌«ث» هم که جای خود دارد. البته تعدادی از محققان ژاپنی که در حال بررسی اثر ویتامین «دی» در پیشگیری از بیماری های استخوانی بودند، متوجه شدند افرادی که ویتامین «دی» مصرف می‌کنند 58 درصد کمتر به آنفلوانزا دچار می‌شوند. پس هوای ویتامین‌«دی»بدنتان را هم داشته باشید.

واکسن

می‌گویند پاییز فصل خانه تکانی بدن است و با شروع این فصل بسیاری از افراد دچار سرفه و خلط می‌شوند که در این حالت بدن به طور طبیعی مواد زاید را بیرون می‌ریزد. هوا هم که یکباره سرد می‌شودو...پس به‌زودی باید به فکر چاره باشیم.مثلاً واکسن؛ البته می‌‌گویند واکسن آنفلوانزا بی‌فایده است و از سرماخوردگی پیشگیری نمی‌کند. به گفته کارشناسان، به علت تعداد زیاد ویروس‌های سرماخوردگی _چیزی حدود 200 ویروس_تولید واکسن برای این بیماری میسر نیست و به اشتباه در جامعه واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری از سرماخوردگی مشهور شده است .

 برخلاف سرماخوردگی، تعداد ویروس‌هایی که زمینه ابتلا به بیماری آنفلوانزا را ایجاد می‌کنند محدود است.در نتیجه واکسن آنفلوانزا تا 80درصد در مقابل این بیماری، ایمنی ایجاد می‌کند اما همه سرماخوردگی‌ها که آنفلوانزا نیستند. البته نگران نباشیم، چون سرما‌خوردگی بیماری ساده‌تری است و مدت آن از آنفلوانزا کوتاه‌تر است.

 مسافر

حالا آنفلوانزا یا سرماخوردگی؛ از همین حالا که نیامده، در خانواده و در شهر مراقب باشیم. رعایت بهداشت فردی، استفاده از دستمال کاغذی و دفع آن به طور صحیح، شست‌و‌شوی دست‌ها و... به ما و همشهریان‌مان کمک می‌کند.

این هم نکته آخر: اگر مسافری دارید که از خارج از مرزها می‌آید (مخصوصاً در زمان بازگشت حجاج)و سرما‌خورده یا علایم سرماخوردگی دارد به خاطر خودتان و همه هم‌وطنانتان طاقت بیاورید و با او روبوسی نکنید.

کد خبر 121483
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز