همشهری آنلاین: رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر کشور خبر داد.

flu

به گزارش ایسنا، دکتر یادگاری با اعلام این خبر ، افزود: واکسن آنفلوانزای امسال علیه ویروس آنفلوانزای خوکی H1N1 که در سال گذشته پاندمی (همه گیری جهانی) پیدا کرده بود، نیز ایجاد مصونیت می‌کند.

وی گفت: فصل شیوع آنفلوآنزا از ابتدای مهر ماه هر سال تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد، اما بهترین زمان برای واکسینه شدن اواخر شهریور و مهر ماه است.

دکتر یادگاری با اشاره به این که اثربخشی واکسن در بدن دو هفته به طول می‌انجامد، یادآور شد: ضروری است، افراد در معرض خطر پس از مشورت با پزشک معالج خود نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افراد بالای 60 سال، کودکان بالای شش ماه و زیر پنج سال را به عنوان افراد در معرض خطر برشمرد و ادامه داد: مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت، بیماران کلیوی و اشخاصی که به سایر بیماری‌های مزمن دچار هستند، گروهی که بر اثر دیالیز، شیمی درمانی، پیوند اعضا، تالاسمی و ... دچار ضعف سیستم‌ ایمنی هستند به منظور جلوگیری از بستری شدن آنان در بیمارستان و کاهش خطر مرگ نیز می‌بایست، علیه ویروس آنفلوانزا واکسینه شوند.

وی اظهار داشت: همچنین مادران باردار، کودکان مبتلا به آسم، پرسنل مراکز درمانی و شاغلان خانه‌های سالمندان و عده‌ای که مراقبت از سالمندان را عهده‌دار هستند نیز می‌بایست، همه ساله واکسینه شوند.

دکتر یادگاری اضافه کرد: آنفلوانزا یک عفونت مسری مجاری تنفسی (بینی ، گلو و ریه‌ها) است که علائم آن شامل تب، سر درد، خستگی شدید، سرفه، گلو درد، احتقال بینی و بدن درد است که می‌تواند کار و فعالیت اجتماعی فرد را تا دو هفته مختل کند.

وی با تاکید بر این که گونه‌های آنفلوانزا هر سال تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: حتی اگر فردی نسبت به گونه‌های آنفلوانزای منتشر شده در سال‌های گذشته ایمن بوده، ممکن است نسبت به گونه‌های جدیدی که در این سال ظاهر می‌شود، ایمن نباشد.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر چه بسیاری از افراد ممکن است، بدون دریافت درمان دارویی بهبود یابند، اما آنفلوانزا می‌تواند، منجر به بروز مشکلات تنفسی حادتری مثل برونشیت و پنومونی شود.

وی بهترین راه را برای حفاظت در برابر گونه‌های جدید آنفلوانزا، واکسیناسیون هر ساله علیه این بیماری برشمرد.

کد خبر 116518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز