همشهری آنلاین: «محمد محرابی» دبیر بخش پژوهش‌های قرآنی بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم از ارسال 560 مقاله داخلی به دبیرخانه بخش مقاله‌نویسی این مسابقات خبر داد و گفت:

نفرات اول تا پنجم این بخش در اختتامیه مسابقات بین‌المللی معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «محمد محرابی» دبیر بخش پژوهش‌های قرآنی بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ستاد خبری بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به این‌که امسال استقبال خوبی نسبت به بخش مقاله‌نویسی شده و افزایش قابل توجهی در سطح علمی مقالات را شاهد هستیم، افزود: نکته بارز بخش مقالات در این دوره از مسابقات افزایش سطح علمی آن است که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان از اساتید دانشگاه، اعضای هیأت علمی، دانشجویان مقاطع تحصیلی بالا و همچنین از حوزه‌های علمیه بانوان و آقایان هستند.

وی درباره تعداد شرکت‌کنندگان خارجی در بخش مقاله‌نویسی از حضور 26 مقاله از 17 کشور جهان خبر داد و افزود: از 560 اثری که به دست ما رسید. مقالات خوبی از شرکت‌کنندگان کشورهای دیگر به دبیرخانه ارسال شده است.

دبیر بخش پژوهش‌های قرآنی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همچنین تصریح کرد: علاوه بر نفرات اول تا پنجم که در اختتامیه مسابقات معرفی می‌شوند، 10 نفر برتر برگزیده این بخش نیز در همایش پژوهش‌های قرآنی اعلام خواهد شد.

محرابی همچنین با بیان این‌که امسال چهارمین دوره برگزاری بخش مقاله‌نویسی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است، تصریح کرد‌: در گذشته، مسابقات در سه رشته حفظ، قرائت و تفسیر قرآن برگزار می‌شد که رشته تفسیر به پژوهش‌های قرآنی تغییر ماهیت داد و تبدیل به بخش مقاله‌نویسی شد و امسال چهارمین دوره است که بخش پژوهش‌های قرآنی به عنوان رشته سوم فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه دبیرخانه دائمی و مجزای این بخش نیز تشکیل شده و در طول سال با هیئت علمی قوی که دارد فعال است و تلاش دارد در قالب سمینار علمی موضوعات و محورها را برای هر سال تعیین کند.

دبیر بخش مقاله‌نویسی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم درباره نحوه انتخاب موضوعات و فراخوان مقالات گفت: برای این کار اعضای هیأت امنای دبیرخانه از اساتید و دانشگاه‌ها نیازسنجی و زمینه‌یابی می‌کنند و پس از تصویب موضوعات، در قالب فراخوان اعلام می‌‌شود و از جامعه پژوهشی درخواست می‌شود پژوهش‌های خود را ارسال کنند.

محرابی یادآور شد‌: پژوهش‌های جمع‌آوری شده توسط هیئت علمی ارزیابی و داوری می‌شود و در آستانه مسابقات با اعلام نتایج، برگزیدگان مشخص می‌شوند و تعداد مقالات پذیرش شده و قابل چاپ نیز اعلام می‌شود و خروجی کار نیز مجموعه‌ای از مقالات برتر و پذیرش شده که به تأیید هیئت علمی رسیده است در قالب یک مجموعه مقاله به جامعه علمی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مقالات دوره‌های بیست و چهارم و بیست و پنجم مسابقات سال‌های گذشته چاپ و عرضه شده است گفت: مجموعه مقالات دوره بیست و ششم همزمان با برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات در قالب مجموعه 5 جلدی ارائه و رونمایی خواهد شد.

وی همچنین با بیان این‌که مهلت ارسال آثار به پایان رسیده و هم اکنون مقالات در فرآیند داوری قرار دارند اظهار کرد: هیئت داوری بخش مقاله‌نویسی مرکب از اساتید صاحب نام حوزه معارف قرآنی از دانشگاه‌های مختلف هستند که کار نظارت بر این بخش را از ابتدا تا مراحل داوری و اعلام نتایج بر عهده دارند.

محرابی در پاسخ به این سؤال که آیا از داوران خارجی نیز در فرآیند داوری بخش مقالات استفاده می‌شود؟ گفت: امسال از داوران داخلی استفاده شده است، اما با توجه به استقبالی که شرکت‌کنندگان خارجی نشان دادند در برنامه داریم از سال آینده از داوران خارجی استفاده کنیم.

دبیر بخش مقاله‌نویسی مسابقات بین‌المللی قرآن خاطرنشان کرد: امسال طبق فرآیندی که برای انتخاب محورها وجود داشت جمع‌بندی هیئت علمی روی سه محور؛ قرآن و اهل بیت(ع)، قرآن و بصیرت، قرآن و علوم انسانی بود که به تصویب رسید و فراخوان عمومی در این سه محور اعلام شد که هر کدام از این محورها 10 زیرمجموعه دارند.

محرابی در پاسخ به این سؤال که آیا نتایجی که از گنجانده شدن بخش مقاله‌نویسی در مسابقات مد نظر بود محقق شده است، گفت: سال گذشته برای اولین بار همایش مستقل بخش مقاله‌نویسی در مسابقات اجرا شد که نظر اساتید شرکت‌کننده و هیئت داوران این بود که این بخش به اهداف خود دست پیدا کرده و بر لزوم وجود این بخش در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تأکید داشتند؛ چرا که علاوه بر بحث زیباشناختی و حفظ و قرائت باید به تدبر و تفکر در قرآن و پژوهش پرداخته می‌شد که با گنجاندن این بخش، بحث محتوایی مسابقات قرآن تقویت شده است. 

کد خبر 111119

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز