چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور با انتقاد شدید از مواضع اخیر روسیه در قبال ایران ، خطاب به مدودوف گفت:

ایران و روسیه دو همسایه هستند؛ ما به طور تاریخی و طبیعی باهم دوست هستیم و دو همسایه نمی توانند باهم دوست نباشند ، اما این دوستی لوازمی دارد و لازمه آن احترام به حقوق متقابل است، دفاع از حقوق متقابل است، احترام به کرامت متقابل است و این حداقل انتظار از همسایگی و دوستی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد که چهارشنبه در جمع مردم کرمان سخن می گفت افزود: امروز توضیح دادن رفتار آقای مدودف به ملت ایران برای ما خیلی مشکل شده است.مردم ایران نمی دانند که اینها بالأخره دوست ما هستند؛ کنار ما هستند؛ همسایه ما هستند؛ با ما هستند؛ یا نه دنبال چیز دیگری هستند.

رئیس جمهور گفت: من اگر جای رئیس جمهور روسیه بودم در اظهار نظر و در تصمیم گیری درباره موضوعاتی که به ملت بزرگ، تمدن ساز و مقتدر ایران مربوط می شود، با احتیاط و تأمل بیشتری عمل می کردم.احمدی نژاد افزود: ما نباید ببینیم که همسایه ما در مواقع حساس در کنار کسانی قرار می گیرد که سی سال است با همه توان علیه ملت ما دشمنی کرده اند؛ این قابل توجیه و قابل قبول ملت ایران نیست . رئیس جمهور گفت امروز بیانیه تهران به یک شاخص و معیار تبدیل شده است و همه کسانی که پایبند عدالت، قانون و احترام و کرامت برابرند از این بیانیه حمایت کرده اند.

آقای احمدی نژاد در ادامه سخنانش در جمع مردم کرمان افزود: بعضی در گوشه و کنار مثل عناصر خبیث رژیم صهیونیستی و دار و دسته آنها در بعضی از کشورها مخالفت کردند البته دو سه کشور هم دو پهلو حرف زدند.

وی گفت: ما اعلام می کنیم این بیانیه برای آمریکا و دو سه کشور اروپایی و روسیه شاخص است.

رئیس جمهور افزود: این بیانیه هم بر آنها، هم بر دولت ها و هم بر ملت ها حجت را تمام کرد، اگر که راست می گویند، اگر واقعاً به دنبال همکاری و تعاملند، اگر واقعاً به دنبال قانون و عدالتند، باید بیایند پای این بیانیه بنشینند و بر اساس مفاد این بیانیه رفتار کنند.

آقای احمدی نژاد گفت: اما بدانند اگر بخواهند بازی درآورند و بهانه گیری کنند؛ راه بر هر نوع اقدام و تعامل آینده با آنها بسته خواهد شد.

وی افزود: آقای اوباما باید بداند این بیانیه یک فرصت تاریخی برای دولت اوست که نشان دهد که می خواهد تغییر ایجاد کند؛ می خواهد به حقوق ملت ها احترام بگذارد؛ می خواهد مشی غلط و ضد انسانی دولت های گذشته آمریکا را کنار بگذارد و می خواهد بر اساس عدالت و انصاف با ملت ها همکاری کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اوباما بداند اگر از این فرصت استفاده نکند، من بعید می دانم که ملت ایران در آینده به خودش اجازه بدهد که فرصت جدیدی در اختیار این آقا قرار بدهد.

آقای احمدی نژاد افزود: عده ای هستند در دنیا و در آمریکا اصرار دارند که آقای اوباما را به سرعت در برابر ملت ایران قرار دهند و او را به نقطه غیرقابل برگشت برسانند و وادار کنند، اقدامی کند که دیگر برای همیشه راه دوستی او با ملت ایران بسته بشود.

وی گفت: گمانم امروز روز هوشیاری، روز ایستادگی و روز مقاومت است و اگر آقای اوباما می خواهد در آینده سیاسی جهان نقش قابل توجه و البته انسانی ایفا کند، باید از این فرصت بزرگی که ملت ایران برای اجرای عدالت ایجاد کرده است، استفاده کند

کد خبر 108324

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز