همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد دوره ریاست جمهوری "اوباما " را بهترین فرصت برای اصلاح چهره آمریکا دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در پاسخ به این سئوال که نظراتی در رابطه با تیرگی روابط ایران و غرب وجود دارد گفت: غربی‌ها فقط با ایران مشکل ندارند بلکه با همه جا مشکل دارند. کدام دولت از دست آنان راحت است. کدام مردم از دست آنها راحت هستند. نه فقط در خاورمیانه و کشورهای اسلامی حتی در اروپا هم مردم از دست دولت‌هایشان ناراحت هستند.

وی افزود: در آمریکا هم همینطور است، علت این امر چیست، علت آن است که آنها زیاده‌خواه هستند. همه اینطور نیستند. چند دولت هستد که اینطورند و البته یک عده‌ای را هم دنبال خودشان می کشانند. الآن دولت‌ها و ملت‌ها تبعیض را نمی پذیرند. سیاست‌های استعماری را هم نمی‌پذیرند. روابط باید عادلانه و بر اساس احترام باشد. این فقط حرف ایران نیست حرف همه ملت‌هاست. اما اینکه در آینده این اصلاح می شود یا نه؟ چرا، اصلاح می‌شود.

رئیس جمهور افزود: ما امیدواریم سیاستمداران و اندیشمندان کشورهای غربی این سیاست را اصلاح و شرایط امروز دنیا را درک کنند. انگلیس زمانی نصف دنیا را در اختیار داشت. اما امروز دیگر نمی تواند آنطور باشد. ملت‌ها مستقل شده‌اند و باید این استقلال را به رسمیت بشناسند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا شما وقوع جنگ بین ایران و آمریکا را در آینده بعید می دانید یا خیر گفت: خیلی بعید است. چه کسی می خواهد علیه ایران بجنگد. کسی نیست. دلیلی هم برای آن وجود ندارد. ما فکر می کنیم دوستی و گفت‌وگو بهترین راه حل است. کسی در دنیا جنگ را نمی‌‌پذیرد. کسی هم قدرت جنگیدن با ایران را ندارد.

احمدی نژاد در رابطه با احتمال حمله رژیم صهیونیستی به ایران گفت: ما رژیم صهیونیستی را به حساب نمی‌آوریم. این رژیم در برابر ایران وجودی ندارد. جنگ که فقط بمباران نیست. جنگ جنگ است. آنها می توانند با ایران بجنگند؟ آنها خوشان را هم نمی توانند نگه دارند. دولت‌های غربی آمده‌اند عراق و افغانستان را اشغال کردند برای آنکه بتوانند رژیم صهیونیستی را حفظ کنند و بنابراین وقتی خود رژیم صهیونیستی نیاز به محافظت دارد، چطور می تواند به ایران حمله کند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه این گفت‌وگو درباره اعمال تحریم‌های احتمالی از سوی غرب علیه ایران گفت: اگر تحریم‌ها بار دیگر علیه ایران وضع شود، ظالمانه است. این تحریم‌ها هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد. در صورت تحمیل تحریم ها علیه ایران دو مشکل پیش می‌آید. آنها با این کار آسیبی به ایران نمی‌توانند برسانند. برای آنها دو مشکل پیش می‌آید. یکی اینکه سند دیگری شکل خواهد گرفت مبنی بر اینکه نظامی که در دنیا حاکم است نظامی ظالمانه است. پیامبر اسلام فرمودند: "الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظم " این نظام از بین خواهد رفت.

وی افزود: مشکل دوم که پیش می‌آید برای دولت آمریکاست. اوباما آمد برای اینکه چهره ظالمانه بوش را اصلاح کند اگر اوباما هم همان رفتار بوش را تکرار کند اولا دوران اوباما به پایان خواهد رسید و ثانیا فرصت تاریخی آمریکا برای اصلاح چهره خودش تمام می‌شود. پس از دست رفتن این فرصت چه خواهند کرد. آیا مسیر آقای بوش را ادامه خواهند داد. بوش که شکست خورده است. اوباما آمد که شرایط را عوض کند. اگر او نیز مانند بوش رفتار کند که کار آمریکا تمام است. ما این را نمی‌خواهیم ولی اختیار با خودشان است.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: تحریم‌ها علیه ایران نتیجه‌ای ندارد. قبلا هم بوده است . ایران کشوری بزرگ است و بیش از آنکه ما به آنها احتیاج داشته باشیم آنها به ما احتیاج دارند. در دوره‌ای که همه شعار تجارت آزاد جهانی می‌دهند، تحریم معنایی ندارد. در شراط تجارت آزاد تحریم خودبه خود شکست خورده است. البته ایران هم اقدامات خود را خواهد کرد. ما ضرر نمی‌کنیم بلکه آنها ضرر می‌کنند. ایران از تحریم استقبال نمی‌کند. دائما برایشان توضیح و راه‌های مناسب را به آنها نشان می‌دهیم.

احمدی نژاد ادامه داد: ایران می داند چگونه از خود دفاع کرده و پیشرفت کند. مگر در طول 30سال گذشته [غربی‌ها] همراه ما بودند، اما ما پیشرفت کردیم. اینها با ملت ایران طرفند. ملت ایران خلاصه و عصاره تمدن کل بشر است. آنها با این کار رابطه خود با ایران را برای همیشه قطع می‌کنند و بیش از همه آقای اوباما و آمریکا ضرر می‌کند. قطعنامه علیه ایران در واقع بن‌بست آمریکاست.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال خبرنگار الجزیره که برخی کشورهای منطقه همانند عربستان، مصر و مراکش از ایران نگران هستند گفت: شما فکر می کنید واقعا این نگرانی از دورن آنهاست یا از بیرون القاء شده است. خیلی روشن است که فشار از بیرون است وگرنه ما با هم برادریم. ما خوشحالیم که مصر و دیگر کشورهای عربی پیشرفت کرده و قدرتمند شوند. خیلی واضح است که فشار بر ایران برای حمایت از رژیم صهیونیستی است و رژیم صهیونیستی به بن‌بست رسیده است.

وی تاکید کرد: ایران چون روی قانون حرکت می کند مشکلی ندارد و 30سال گذشته هم ایران نشان داد که سیاست‌هایش درست بوده است. آیا دفاع از مردم غزه، فلسطین، افغانستان و عراق و لبنان سیاست غلطی است. یعنی ما باید سکوت کنیم تا آنها تمام ثروت‌های منطقه ما را غارت کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد: ما در فلسطین چه منافعی داریم آیا می خواهیم ثروت و یا فرهنگ آنها را ببریم. اگر این حرف زده شود معنایش این است که وقتی کشور اسلامی مورد هجوم قرار گرفت، هیچکس حمایت نکند. ما بیشترین فشار سیاسی را برای مسئله فلسطین تحمل کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز اگر دست از حمایت فلسطین برداریم همین کشورهای غربی به ما جایزه صلح نوبل می‌دهند. همه حرف ما آنها این است که چرا از مردم فلسطین حمایت می‌کنید. منافع ایران عزت و استقلال کشورهای اسلامی است. ما باید کمک کنیم و از منافع خود بگذریم تا فلسطین آزاد شود. این یک مسئولیت انسانی است. حتی اگر یک کشور غیر اسلامی هم بود ما موظف بودیم حمایت کنیم و در هر جای دنیا اگر ظلمی شود ما موظفیم از مظلوم حمایت کنیم.

کد خبر 107436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز