همشهری آنلاین: دومین فهرست نسخ و قرآن‌های خطی کتابخانه آیت‌الله بروجردی نجف اشرف به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌جعفر حسینی‌اشکوری از سوی مجمع ذخائر اسلامی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) پیش از این در سال گذشته جلد نخست این فهرست که شامل معرفی 324 نسخه و قرآن خطی موجود در این کتابخانه بود، منتشر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید‌صادق حسینی‌اشکوری» رئیس مجمع ذخائر اسلامی با اعلام خبر انتشار جلد دوم این فهرست به ایکنا گفت: در جلد دوم 150 نسخه و قرآن خطی دیگر موجود در کتابخانه مدرسه آیت‌الله بروجردی معرفی و فهرست شده‌اند که شامل نسخه‌های بسیار مهم و نفیسی هستند.

وی گفت: در کتابخانه مدرسه آیت‌الله بروجردی نسخه‌های بسیار نفیس و کهنی موجود است که می‌تواند برای محققان و نسخه‌پژوهان حائز اهمیت بسیار باشد، در جلد دوم فهرست این نسخه‌ها، بیشتر نسخه‌های مربوط به حوزه متون حوزوی شامل اعجازات، فقه، اصول، حدیث، رجال و تفاسیر و ترجمه‌ها لحاظ شده‌اند.

اشکوری تصریح کرد: در این جلد از نسخه شماره 161 تا 303 فهرست شده که با وجود مجموعه‌های خطی تعداد عناوین به بیش از این رقم می‌رسد.

وی با بیان این مطلب که این فهرست نود و دومین شماره از معرفی میراث مخطوط را به خود اختصاص داده است، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین «سید جعفر حسینی اشکوری» فهرست‌نویس اثر حاضر طی دو سفری که در سال 86 و 87 به نجف اشرف داشت، در بازدید از کتابخانه مدرسه آیت‌الله بروجردی با تعداد زیادی از نسخ‌ خطی نفیس روبه‌رو شد. با توجه به نفیس بودن این نسخه‌ها و اهمیت آن‌ها کار فهرست‌نویسی این نسخ‌‌ آغاز شذ که وی در هر سفر به مدت دو هفته به این امر مشغول بود.

اشکوری تصریح کرد: با توجه به تعداد بالای نسخه‌های موجود در این کتابخانه و کمبود وقت تنها نسخه‌های نفیس‌تر و با اهمیت‌تر فهرست شدند که برخی از آن‌ها به خط مؤلف، قدیمی و با امضای علمای زمان خود بوده است که از تذهیب و ویژگی‌های تاریخی نفیسی برخوردار بودند.

دومین فهرست نسخ و قرآن‌های خطی کتابخانه آیت‌الله بروجردی به کوشش حجت‌السالام والمسلمین «سید‌جعفر حسینی‌اشکوری» از سوی مجمع ذخائر اسلامی منتشر و هفته آینده توزیع می‌شود. 

کد خبر 98247

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز