همشهری آنلاین: بیست‌ و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ویژه آقایان 11 بهمن با برگزاری مراسم افتتاحیه در مجتمع فرهنگی غدیر نیروی زمینی سپاه آغاز شد و تا 14 بهمن ادامه دارد

بیست‌و‌هشتمین مسابقات سراسری قرآن سپاه پاسداران آغاز ‌شد 
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، بیست‌ و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ویژه آقایان امروز، 11 بهمن‌ماه، با حضور 600 شرکت‌کننده در 10 رشته با حضور مسئولان فرهنگی سپاه آغاز شد و تا 14 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

در ابتدای این مراسم «حمزه زاهدی» قاری قرآن به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت که مورد استقبال و تشویق حضار واقع شد. در ادامه سرتیپ دوم پاسدار محمد‌علی آسودی، معاون تبلیغات و فرهنگ سازمانی سپاه پاسداران به ارائه سخن پرداخت.

وی با بیان خیر مقدم به حضار گفت: تعمیق معنویت، ادامه راه امام(ره) و سربازی ولایت و مقام معظم رهبری و مبارزه با جنگ نرم راهی جز تمسک به قرآن کریم ندارد.

600 نفر از آقایان در 10 رشته قرآنی به رقابت می‌پردازند

وی با ارائه گزارشی از این دوره مسابقات، گفت: بیست ‌و هشتمین دوره مسابقات قرآن سپاه از ماه مبارک رمضان آغاز شد و دوره‌های مقدماتی و نیمه نهایی آن برگزار شد تا امروز که 600 نفر از آقایان در 10 رشته قرآنی به رقابت می‌پردازند. این مسابقات در رشته‌های حفظ 5، 10، 15، 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت، ترتیل، تحقیق و اذان و درک مفاهیم و تفسیر جزء 12 به صورت کتبی برگزار می‌شود.

سردار آسودی در ادامه سخنانش به برگزاری موفق مسابقات قرآن ویژه بانوان طی هفته گذشته اشاره و تصریح کرد: هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه بانوان شاغل در سپاه نیز هفته گذشته برگزار شد و 200 نفر از بانوان در این مسابقات شرکت کردند که با کیفیت و کمیت خوبی برگزار شد.

وی در مورد تعداد شرکت‌ کنندگان در بخش آقایان گفت: در این دوره از مسابقات 21 نفر در حفظ کل، 21 نفر در حفظ 20 جزء، 17 نفر در حفظ 15 جزء، 27 نفر در حفظ 10 جزء، 35 نفر در حفظ 5 جزء، 101 نفر در بخش تحقیق، 101 نفر در ترتیل، 103 نفر در بخش اذان، 94 نفر در سطح 2 مفاهیم شرکت می‌کنند. 11 داور نیز قضاوت این دوره از رقابت‌ها را بر عهده دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به استادان فربین، رضائیان، زکی‌لو، میرموسایی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد‌جواد موسوی درچه‌ای، آقائی و اشاره کرد.

سال گذشته در مسابقات سراسری نیروهای مسلح سپاه رتبه اول را به دست آورد

وی افزود: سال گذشته در مسابقات سراسری نیروهای مسلح سپاه هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان رتبه اول را به دست آورد، در بخش آقایان با اختلاف 850 امتیاز و در بخش بانوان با اختلاف 285 امتیاز رتبه اول را کسب کردیم و اکنون می‌توانیم با این نیرو کانون نخبگان فرهنگی را تشکیل دهیم که می‌توانند به ما در ادامه راه کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که هر جنگی نیروهای خاص خود را می‌طلبد با توجه به شرایط خاص کشور و تهدیدات نرم، افزایش تمسک به قرآن را خواستار شد و افزود: اکنون با وجود 10 هزار فعال قرآنی و 2300 پاسدار اهل قلم و 1000 اهل هنر می‌توانیم لشکری از پاسداران قرآنی تشکیل دهیم که در مقابل این تهدیدات ایستادگی کنند و راه اصلی را گم‌ نکنیم.

سردار آسودی با تأکید بر لزوم بصیرت‌افزایی نیروها و مردم تأکید کرد: افزایش معنویت و بصیرت‌افزایی با توجه و تمسک به قرآن و اطاعت از مقام ولایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امکا‌ن‌پذیر است، با توجه به سفارشات ایشان ما باید خود را به سلاح ایمان و تقوا مجهز کنیم و بر افزایش توجه به قرآن و افزایش سطح بصیرت و معرفت کوشا باشیم.

قرآن نسخه هدایت بشر است

در ادامه مراسم سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ارائه سخن پرداخت. وی ضمن بیان خیر مقدم به حضار و اظهار خوشحالی از حضور در این جمع قرآنی، گفت: قرآن نسخه هدایت بشر است و تمام زوایای زندگی انسان و همه راز و و رموز خلقت و تجلی و همه زیبایی‌های پنهان هستی در این معنا نهفته است. این نازله الهی حقیقتی است که نزول کرده بر قلب پیامبر اسلام(ص) و در قالب کلمات و در سطح درک و فهم بشر تنزل کرده است.

وی به جنبه‌هایی از ویژگی‌های قرآن پرداخت و افزود: قرآن کریم کلام خداست، اما برای این‌که ما آن‌را بفهمیم، در یک قالب ادبی و سبکی بی‌بدیل و مدون قرار گرفته است. استوارترین ادبیات زیبایی است که بر قلب و جان تشنگان معارف الهی می‌نشیند و خوشا به حال افرادی که با این کتاب آسمانی مأنوس هستند.

سردار سلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سوره بقره که با گفت‌وگوی خداوند با ملائکه آغاز می‌شود، انسان را خلیفه خدا معرفی می‌کند تا آن‌جا که وقتی خداوند روح خود را در انسان می‌دمد که موجب می‌شود انسان خلیفه خداوند لقب گیرد و این موجب فخر خداوند بر ملائکه و عامل سجده فرشتگان بر انسان می‌شود که فقط ابلیس سر باز می‌زند و استکبار می‌ورزد.

وی تأکید کرد: نگاه خداوند به انسان از این‌جا آغاز می‌شود. در قرآن انسانی که مسجود فرشتگان می‌شود، انسان به معنای کل بشریت است که این به دلیل امتداد الهی وجود انسانی است. این یک افتخاری برای انسان است که خداوند چنین دیدگاهی نسبت به انسان دارد.

در تمام جنبه‌های قرآن، حکمت، زیبایی، دستور و موعظه وجود دارد

سردار سلامی در ادامه سخنان خود به بررسی مباحث مطرح شده مورد نیاز زندگی سعادتمندانه بشر در قرآن پرداخت و تصریح کرد: در تمام جنبه‌های قرآن، حکمت، زیبایی، دستور و موعظه وجود دارد، خداوند از مسئله قرض دادن به همدیگر تا انفاق، طلاق، ازدواج، معاملات اقتصادی، عبادت، قصاص، قضاوت، ارث، ارتباط با دیگران و ... بسیاری از مسائلی که برای زندگی فردی و جمعی و حکومت نیازمندیم، برای ما بیان کرده است.

به گزارش ایکنا، با پایان یافتن مراسم افتتاحیه بیست‌و‌هشتمین مسابقات سراسری قرآن سپاه پاسداران مسابقات در رشته‌های مختلف از بعد از ظهر امروز، 11 بهمن‌ماه، آغاز می‌شود.

کد خبر 100677

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز