همشهری آنلاین: قائم مقام فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری تشریح فعالیت‌های فرهنگی این سازمان که چهارشنبه 11 آذر برگزار شد، گفت:

34 گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن رقابت‌های خود را از 17 آذر در استان گیلان آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، 11 آذر ماه، از ساعت 10 تا 11 با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «احمد شرف‌خانی» قائم مقام فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه تشریح شد.

شرف‌خانی در این نشست خبری با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن طی روزهای 17 تا 19 آذر ماه در استان گیلان، تصریح کرد: 142 گروه در مرحله استانی این مسابقات به رقابت با یکدیگر پرداختند که از این تعداد 34 گروه به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در نهایت نیز پنج گروه برگزیده معرفی می‌شوند و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران طی سال آینده به سفر معنوی حج اعزام می‌شوند.

دومین دوره مسابقات اذان

وی اظهار کرد: دومین دوره مسابقات اذان نیز هم‌زمان با این مسابقات برگزار می‌شود که در این رشته نیز 30 نفر در مقطع شکوفه‌ها و 30 نفر در مقطع بزرگسالان انتخاب شده‏اند و در هر گروه نیز سه نفر به عنوان افراد برتر معرفی می‌شوند.


قائم مقام فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این امر که امسال برای اولین بار مسابقات ابتهال‌خوانی قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود، تصریح کرد: امسال 30 نفر مبتهل‌خوان برگزیده به مسابقات سراسری راه پیدا کرده‌اند که از این میان نیز سه نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب می‌شوند.

مسابقات ابتهال‌خوانی

شرف‌خانی از تغییر سمت و سوی مسابقات ابتهال‌خوانی طی سال آینده خبر داد و گفت: سایر کشورها در مسابقات ابتهال‌خوانی از شعر استفاده می‌کنند، اما در نظر داریم از سال آینده از دعاهای صحیفه سجادیه و ادعیه معروف در این راستا استفاده کنیم.

گزارش ایکنا حاکی است، افتتاحیه این دوره از مسابقات، 17 آذر ماه، ساعت هشت صبح، با حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه و اختتامیه آن نیز 19 آذر ماه همراه با تجلیل از نفرات برتر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده است مسابقات کشوری از این پس در استان‌ها برگزار شود تا قابلیت‌های قرآنی استان‌ها شناخته شود و فعالیت‌های قرآنی در آن‌جا رشد و گسترش بیشتری پیدا کند، بیان کرد: در همین راستا در کنار برگزاری مسابقات قرآن در گیلان در نظر گرفته شده است تا 34 محفل قرآنی با حضور قاریان بین‌المللی قرآن کریم و گروه‌های تواشیح و ابتهال‌خوانی در شهرستان‌ها و و شهرهای استان گیلان برگزار شود.

هدف مسابقات

شرف‌خانی ادامه داد: هدف از برگزاری این مسابقات نه تنها ترویج فرهنگ تلاوت آیات نورانی کلام‌الله مجید است بلکه در نظر داریم با حضور سخنرانان شاخص دینی و قرآنی در این محافل به ترویج مفاهیم والای قرآن کریم نیز بپردازیم تا فضای قرآنی بیشتری در استان گیلان ایجاد شود.

قائم مقام فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از تصویب آئین‌نامه داوری مسابقات هم‌خوانی قرآن و اذان خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار این آئین‌نامه قبل از مسابقات در اختیار متسابقان قرار می‌گیرد تا اگر نسبت به داوری اعتراض دارند پیش از برگزاری مسابقات عنوان کنند.

وی با اشاره به این امر که بیشتر متسابقان قرآنی تنها با قرائت و حفظ قرآن کریم آشنا هستند، بیان کرد: از سال گذشته برای متسابقان شرط ورودی گذاشته شده است و افرادی که تمایل دارند در بخش حفظ یا قرائت قرآن کریم شرکت کنند ابتدا باید در آزمون مفاهیم قرآن حضور پیدا کنند.

شرف‌خانی در پایان یادآور شد: در مسابقات امسال بخش مفاهیم قرآن کریم جایگزین تفسیر شده است و آزمون آن نیز 13 آذرماه، به صورت متمرکز در استان‌ها برگزار می‌شود تا برگزیدگان انتخاب و به مسابقات ببن‌المللی قرآن کریم معرفی شوند. 

کد خبر 96647

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز