مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: lراسم بزرگداشت مرحومه «فاطمه سید‌خاموشی» مؤسس مدرسه علمیه نرجس(س) و عضو شورای فرهنگی استان خراسان، 20 بهمن در مهدیه تهران برگزار ‌شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مراسم بزرگداشت مرحومه «فاطمه سید‌خاموشی(طاهایی)» امروز 20 بهمن‌ماه با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و خانواده آن مرحومه و همچنین جمعی از مردم با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین «سید‌ابوالقاسم شجاعی» در مهدیه تهران برگزار ‌شد.

در ابتدای این مراسم «محمد‌رضا خرمیان» قاری قرآن به تلاوت آیات سوره‌های «احزاب» و «ضحی» پرداخت که با تشویق‌ و استقبال حضار روبرو شد. وی همچنین در بخشی از سخنانش این مصیبت را به برادران سوگوار و خواهران داغ‌دیده آن مرحومه تسلیت گفت.

در ادامه این مراسم «اکبری» مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت. قرائت پیام تسلیت مقام معظم رهبری بخش دیگری از این مراسم بود که توسط «خرمیان» انجام شد.

در ادامه این مراسم «حسن رضائیان» قاری بین‌المللی به قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. مداحی «عزیز اسماعیلی» بخش دیگری از این مراسم بود، وی به ذکر اشعاری در مدح و مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت. در ادامه مراسم خرمیان به قرائت آیاتی از سوره الرحمن پرداخت.

حجت‌الاسلام شجاعی در این مراسم به ارائه سخن پرداخت. وی با قرائت آیه «وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ یُظْلَمُونَ نَقِیرًا» گفت: اساس فرهنگ در اجتماع، رمز اصلی مؤفقیت برای جامعه مترقی است، هر جامعه‌ای که فرهنگش به یک ضوابط صحیح استوار باشد، زنان و مردانش در کتب عالی اسلام پرورش یافته باشند، آن جامعه موفق است.

وی افزود: در اولین سوره‌ای که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است، دستور بسط جامعه و فرهنگ به پیامبر(ص) داده شده است، وقتی سوره علق را می‌خوانید متوجه می‌شوید که این یک مطلب عالی در منابع ما به نظر می‌رسد.

این خطیب در ادامه سخنانش با قرائت سوره علق تصریح کرد: «اقْرَأْ»، «عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» و «عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ»؛ یعنی خواندن، نوشتن و فهمیدن پایه‌های فرهنگ را تشکیل می‌دهند. پیامبر(ص) در عصری مبعوث شد که بحث از تعلیم و تععلم نبود، «گوستاولوبون» می‌گوید در آن عصر فقط 18 نفر توان خواندن و نوشتن را داشتند، پیامبر(ص) با قرائت این سوره مردم را به خواندن، نوشتن و علم دعوت کردند.

 وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت این نهضت علمی توسط پیامبر اسلام(ص) گفت: اگر اکنون سمینار و همایشی در جهان درباره تعلیم و تعلم برگزار شود و همه اندیشمندان در این باره مقاله بنویسند، نمی‌توانند به اندازه اهمیت این دو حدیث از پیامبر اسلام(ص) سخن بگویند. پیامبر (ص) می‌فرمایند که اگر در مجلسی وارد شدی، اگر در درون مجلس به علم و دانش شما افزوده نشود، بر خود اضافه نکردی جز دوری از خدا.

وی افزود: پیامبر(ص) در این سخن زمین را مدرسه و همه چیزهایی که مردم می‌شنوند و می‌بینند را علم می‌دانند. همچنین پیامبر(ص) در حدیث دیگری می‌فرمایند که از گهواره تا گور دانش بجوی. اینها نشان از اهمیت اسلام به علم‌آموزی است.

حجت‌الاسلام شجاعی در ادامه سخنانش تأکید کرد: بشر می‌تواند از مشاهده به حکمت برسد و چندین تن از شاعران و خصوصا شاعران سبک هندی در این طریق مهارت خاصی دارند. از جمله این شعرا پروین اعتصامی است.

پیامبر اسلام(ص) با بیان این دو حدیث نشان دادند که کره زمین مکان علم‌آموزی و زمین مرکز علم جهان است. این چنین سخنانی را در میان بشر نمی‌توانید برای بسط فرهنگ اجتماعی پیدا کنید، پیامبر(ص) پرچم ترویج دین و علم را برافراشت و مردم را به علم و دانش ترغیب کرد.

حجت‌الاسلام شجاعی در ادامه سخنانش به حدیثی از امام علی(ع) درباره علم‌آموزی اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند که دانش همچون صید است، آنرا با نوشتن در اختیار بگیرید. از نظر مکتب اسلام علم‌آموزی بشر فریضه است، یعنی همان طور که نماز فریضه است، تحصیل علم هم فریضه است. در همان دوران پیامبر(ص) تحصیل علم بر مرد و زن هر دو واحب بود و اسلام این وظیفه را بر عهده جنس خاصی نگذاشت.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به نهضت علم‌آموزی در بعد از انقلاب اسلامی، حضور بانوان در این عرصه را نتیجه و برکت روشنگری امام خمینی(ره) دانست و گفت: بانو خاموشی اسوه‌ای برای بانوان ایران در عرصه علم‌آموزی است، وی ثابت کرد که چگونه با مراعات حجاب و رعایت تقوا می‌توان علم‌آموزی کرد. شعاع دانش و علم و اندیشه این بانو سطح وسیعی را پوشانده بود.

حجت‌الاسلام شجاعی در پایان سخنانش تأکید کرد: این بانو در پرتو استتار حجاب و رعایت حدود و ثغور تقوا در زمانی که دختران باید بی‌حجاب به مدرسه بروند در منزل پدری مورد تعلیم و تربیت قرار گرفت و نشان داد که مبارز، معلم و مدیر موفقی است، وی توانست به تحصیل علوم مختلف بپردازد و برای گسترش علم و دین و قرآن حوزه علمیه بانوان را تأسیس کرد و چند صد هزار نفر از بانوان شایسته را تربیت کرد. پیامی که مقام معظم رهبری برای درگذشتش صادر کردند نشان دهنده تلاش علمی و دینی وی است. 

کد خبر 101340

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز