همشهری آنلاین: ابزارهای دشمن در دوره های مختلف متنوع بوده است، اما اهداف در جنگ نرم یکسان است؛ استراتژی‌ها و شیوه‌ها متفاوت است

اما اساس جنگ نرم، پایین‌آوردن ضریب حساسیت جامعه نسبت به معتقدات دینی و ارزش‌های ملی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی، قائم‌مقام حوزه علمیه قم و عضو هیئت‌رئیسه جامعه مدرسین حوزه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به توصیه‌های بسیاری که قرآن در مورد جنگ نرم به مسلمانان داشته است، گفت: قرآن دورنمای کارها و افکاری که اهل کفر و دشمنان اسلام برای مسلمانان ترسیم کرده را به تصویر می‌کشاند و به مسلمانان ارائه می‌دهد.

وی افزود: خداوند درآیه شریفه می‌فرماید «وَلَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» یعنی اینکه شما برای اینکه یهود و نصارا از شما راضی شوند به آنها امتیاز ندهید و خودتان را با آنها نزدیک نکنید.

جمشیدی در ادامه تشریح این آیه خاطرنشان کرد: این امتیازها از قبیل هم‌شکل‌شدن با آنها در رفتار و کردار، پوشش و مراودات به نفع شما تمام نمی شود؛ چراکه آنها به کم راضی نخواهند شد، تا اینکه «حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» شما از آنان تبعیت محض داشته باشید و شما همان بشوید که آنها انتظار دارند؛ یعنی نه تنها مراوده و ارتباط با آنها اثر نخواهد داشت، بلکه باید توجه به اثرات سوء آن داشت.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به آیه دیگری از قرآن به شیوه جنگ نرم دشمن پرداخت و خاطرنشان کرد: در آیه شریفه «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ» عاقبت کسانی که به بدی رو می‌آورند پله‌پله و قدم به قدم به جایی می‌رسد که نهایتاً آیات خداوند را انکار می‌کنند.

جمشیدی به عنوان نمونه جامعه ایران بعد از دوران بعد از جنگ تحمیلی را مورد توجه قرار داد و افزود: ترفندهای جنگ نرم و تهاجم فرهنگی در دوران جنگ تحمیلی به لحاظ داشتن روحیه حماسی، توجه به شعارهای انقلابی، هدایت‌های امام(ره) و فضای معنوی که دفاع مقدس بر مردم ما احاطه داشت، کمتر در جامعه آسیب ایجاد می‌کرد؛ در حالیکه در آن زمان فتنه منافقین و توطئه کشورهای خارجی نیز مطرح بود.

وی در مورد شرایط بعد از جنگ اظهار کرد: بعد از جنگ این شرایط عوض می‌شود و دشمن با تغییرات در الگوهای زندگی و در قالب‌های مختلف، شیوه‌های جدیدی را در پوشش، رفتار و گرایشات متفاوت را از طریق ابزارهای تبلیغی از جمله شبکه‌های تلویزیون و مجازی و یا از طریق عناصر داخلی ارائه کردند و رواج داند که نتیجه آن پایین آوردن ضریب حساسیت جامعه بود.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: به‌تدریج در جامعه‌ای وقتی این تغییرات حاصل شد، ضریب حساسیت مردم نسبت به باورهای مذهبی، گرایشات، اعتقادات و شعارهای انقلابی پایین آمد و این امر باعث می‌شود که تهاجم فرهنگی به تهاجم سیاسی منجر شود؛ یعنی مردم به مرحله‌ای می‌رسد که از خود می‌پرسند به عنوان مثال آیا الگوی لیبرال‌دموکراسی برای اداره جامعه مناسب‌تر نیست و آیا جمهوری اسلامی می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروز باشد؛ نهایتاً ارکان نظام جمهوری اسلامی از جانب جامعه داخلی مورد هجوم قرار می‌گیرد؛ نتیجه تهاجم فرهنگی، چیزی جز تهاجم سیاسی نیست.

جمشیدی با بیان اینکه رکن اصلی جمهوری اسلامی ولایت‌فقیه است گفت: آنچه در جنگ نرم مورد هجوم قرار می‌گیرد رکن اساسی این نظام یعنی ولایت‌فقیه است، چرا که ولایت‌فقیه مظهر اسلامیت و جمهوریت نظام است و به عنوان رهبری مورد اقبال مردم قرار گرفته است.

قائم‌مقام حوزه علمیه قم با بیان اینکه در جنگ نرم فلش‌ها در ابتدا متوجه اهداف برجسته نیست، اما نتیجه آن می‌شود که در پایان، آیات الهی تکذیب می‌شود، افزود: دراین حربه دشمن ابتدا حساسیت جامعه اسلامی را نسبت به نماز، حجاب و ارزش‌های دینی و مذهبی کم می‌کند و انسان به جایی می‌رسد که از خود می‌پرسد چه کسی این مسائل را مشروع کرده و یا چه کسی گفته اینها لازم و ضروری است؛ تهاجم سیاسی و جنگ نرم سیاسی نیز همینطور حرکت صورت می‌گیرد؛ دشمن زمینه‌ای فراهم می‌سازد که در اصول و ارکان سیاسی، امت اسلامی دچار تردید می‌شود.

جمشیدی در مورد راهکارهای قرآنی در مقابله با این امور خاطرنشان کرد: خداوند برای اینکه مؤمنان دچار این تزلزل و انحراف نشوند فرموده مسلمانان نباید دچار سیاست گام‌به‌گام دشمن شوند؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ»، دنبال سیاست‌های شیطان نروید و پایتان را جا پای شیطان قرار ندهید و به این امر توجه داشته باشید.

وی افزود: اساسا راهکارهایی که قرآن مقابله با جنگ نرم ارائه می‌دهد تکیه بر ارزش‌ها، ابا نداشتن از ابراز ارزش‌های دینی، مذهبی و شعارهای انقلابی است.

عضو هیئت‌رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه در مورد اهمیت این ویژگی‌ها گفت: در دوره‌ای دشمن در جامعه القا می‌کرد که زمان ابراز شعارهای اسلامی و انقلابی گذشته است و امروز جامعه و مخصوصا نسل جوان ما نباید به ابراز آنها بپردازند؛ از طرف دیگر دفاع مقدس را مظهر خشونت جلوه می‌دادند و تغییرات به این صورت گام به گام ایجاد می‌شد.

جمشیدی در ادامه تصریح کرد: در مقابله با حربه‌های دشمن باید مرزهای خود را شفاف و مشخص کنیم؛ طبق همان آیه اولی که ذکر شد، آنها از شما راضی نمی‌شوند، لذا شما در جای خود محکم بایستید و در اعتقادات خود هیچ سستی نشان ندهید؛ مسلمان با کمال شهامت و شجاعت اسلام را ابراز کند و شعارهای انقلابی را حفظ کند؛ طبق فرمایشات قرآن بهترین شیوه مقابله با حنگ نرم تکیه بر ارزش‌های دینی، مذهبی و شعائر انقلابی است.

قائم‌مقام حوزه علمیه قم با اشاره به ابزارهای مختلف جنگ نرم، اهداف دشمن را در این جنگ یکسان دانست و افزود: ابزارهای دشمن در دوره های مختلف متنوع بوده است، اما اهداف در جنگ نرم یکسان است؛ استراتژی‌ها و شیوه‌ها متفاوت است، اما اساس جنگ نرم، پایین‌آوردن ضریب حساسیت جامعه نسبت به معتقدات دینی و ارزش‌های ملی است.

جمشیدی با بیان اینکه مشغول کردن جامعه به مسائل فرعی و نپرداختن به مسائل اصلی از دیگر شیوه‌های دشمن در جنگ نرم است گفت: استفاده از شیوه‌های تخریبی و شایعه، فریب، حیله، دروغ‌پردازی، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی با ابزارهای تبلیغاتی، شیوه‌های دشمن در این جنگ است که اهداف اصلی خود را به شکل غیرمستقیم مورد هجوم قرار می‌دهد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به عنصر غفلت به عنوان بزرگترین آفت اظهار کرد: اصل اول این است که غفلت صورت نگیرد؛ غفلت بزرگترین آفت برای هر مسلمان و جامعه اسلام است؛ خداوند مکرراً در آیات متعدد فرموده است که مراقب باشید و غفلت نکنید و در این مسیر انبیای الهی را مثال می‌زند چرا که آنها از غافلین نبودند.

وی تصریح کرد: غفلت مهمترین آفتی است که زمینه تحقق جنگ نرم دشمن را فراهم می‌کند.

جمشیدی با بیان اینکه انسان باید تحرکات دشمن را در هر میدانی مورد توجه قرار بدهد و مراقب باشد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند «من نام، لم ینم عنه»؛ کسی که می‌خوابد تصور نکند که دشمنش نیز در خواب است؛ یعنی هنگام خواب از دشمنش ایمن نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه این مطلب عنوان کرد: این نخوابیدن دشمن در حالی است که ما را خواب فراگرفته و غافل شده‌ایم؛ این بزرگترین آسیب برای جامعه می‌تواند باشد.

وی در مورد تفاوت جنگ نرم و جنگ سخت گفت: در جنگ رو در رو، در تهاجم مستقیم و فیزیکی می‌توانیم خطر را حس کنیم و ببینیم و طبیعتا حساسیت لازم را به خرج می‌دهیم؛ اما در جنگ نرم اولین کاری که دشمن صورت می‌دهد این است که آستانه حساسیت را پایین می‌آورد و سعی می‌کند غفلت را بر جامعه حاکم کند؛ در مقابل جامعه باید هوشیار باشد و بر اساس هوشیاری برای مقابله با دشمن با ابزار مناسب مقابله کند. 

کد خبر 101567

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز