جمعه ۶ آذر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

آیدا ابوترابی: بسیاری از حیوانات کوررنگی دارند و بعضی رنگ‌­ها را تشخیص نمی‌­دهند

 میمون­‌ها از حیوان­‌هایی هستند که رنگ سبز و قرمز را نمی­‌بینند و در بین بقیه رنگ­‌ها قادر به تشخیص آنها نیستند.

اما به تازگی دو میمون به نام‌های «سم» و «دالتون»، این امکان را پیدا کرده اند که دنیای رنگی­‌تری را تجربه کنند؛ امکانی که با تحقیق‌ها و آزمایش­‌های زیادی در دانشگاه سیاتل امریکا فراهم شده است.

میمون ها با انجام آزمایش توانایی تشخیص رنگ قرمز را پیدا کردند

به طور کلی موجودات زنده به کمک پروتئین­‌هایی که در چشم آنها وجود دارد قادر هستند رنگ‌­ها را تشخیص دهند. نبود هر یک از این پروتئین‌­ها سبب می‌­شود تا توانایی تمیز دادن رنگ­‌ها از بین برود. مثلاً این دو میمون می­‌توانند رنگ آبی و زرد را از هم تشخیص بدهند، اما نبود تعدادی از پروتئین‌­ها در چشم آنها باعث شده تا فرقی بین رنگ­‌های قرمز و سبز با رنگ‌‌های دیگر قائل نباشند. دانشمندان به تازگی توانسته‌­اند با انجام آزمایش­ پیچیده‌­ای، ژن مربوط به آن دو پروتئین را به کمک یک نوع ویروس در چشم آنها تزریق کنند (همان­‌طور که می­‌دانید همه ویروس­‌ها مضر نیستند). این ژن مثل یک دستورالعمل می­‌ماند که فرمان می‌دهد چگونه آن پروتئین‌‌های مخصوص در چشم ساخته شوند. با گذشت یک هفته از تزریق، روند ساخت پروتئین‌ها آغاز شد و بعد از گذشت بیست هفته، میمون­‌ها توانایی تشخیص رنگ قرمز و سبز را پیدا کردند.

خوردن میوه یعنی انتخاب رنگ درست

اما سؤالی که این‌جا مطرح می‌‌شود این است که دانشمندان چگونه متوجه شدند که سم و دالتون از این پس دیگر کوررنگی ندارند. آنها یک صفحه پر از نقطه­‌های خاکستری و رنگی را نشان میمون ها دادند و به آنها یاد دادند که در صورت انتخاب نقطه‌­های رنگی، یک میوه جایزه خواهند گرفت (مسئله شرطی شدن) . پیش از این آنها نمی‌‌توانستند رنگ قرمز و سبز را از بین رنگ‌­ها تشخیص دهند و این دو رنگ را مثل رنگ خاکستری می دیدند، اما بعد از این آزمایش‌­ها، آنها توانستند تمام نقطه­‌های رنگی را به درستی انتخاب و تمام میوه‌‌ها را نوش جان کنند! البته این وسط سؤال‌‌های دیگری هم به وجود می­‌آید که آیا میمون­‌ها رنگ‌‌های سبز و قرمز را همان­‌طور که ما می­‌بینیم، می‌‌بینند و یا به صورت طیف­‌هایی از رنگ زرد و آبی. هنوز شک­‌های زیادی در این باره وجود دارد اما دانشمندان امیدوارند با انجام این آزمایش موفقیت‌آمیز، راهی برای درمان افرادی که کور رنگی دارند پیدا کنند.

کد خبر 96157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز