مجموع نظرات: ۰
جمعه ۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

فرانک عطیف: پایان هر سال فرصتی است برای نگاهی به رویدادهای سال گذشته و گاه پیش بینی اتفاق‌های سال آینده.

امسال اما فقط یک سال میلادی تمام نمی‌شود بلکه به پایان دهه‌ای در تاریخ میلادی هم می‌رسیم.

بنابراین به جای مسائل مربوط به یک سال گذشته در این مطلب نگاهی داریم به 20 دستگاه و نوآوری الکترونیکی و دیجیتالی در یک دهه گذشته.

برخی را در کنار عکس هایشان معرفی کرده‌ایم و بقیه را هم اینجا توضیح می دهیم .

در انتخاب این نوآوری ها مشخصه های ویژه آنها ،میزان استقبال مردم از هر دستگاه و عملکرد و کارایی شان تأثیر داشته است.

تلویزیون های پلاسما و ال سی دی هماهنگ با آخرین پیشرفت های فن آوری سینمایی یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای الکترونیکی در این یک دهه بوده است. در عین حال که قصد نداریم هیچ مدلی را بر دیگری برتر بدانیم،  بد نیست به این حقیقت اشاره کنیم که قیمت نمایشگرهای 42 اینچ به بالا رو به کاهش دارد.

دستگاه کتاب‌خوانی کیندل که در دوچرخه هم به آن پرداخته ایم یکی دیگر از نوآوری های جالب ده سال اخیر است.پیش از این یکی از شرکت های معروف مدلی دیگر را تولید کرده بود که نمایشگری با جوهر الکترونیکی داشت اما این یکی با برخی مشخصه های ویژه و نوع بازاریابی سازندگانش حسابی طرفدار پیدا کرد.

آی پاد یا همان دستگاه های کوچک پخش موسیقی که بین نوجوان ها شاید بیش از بقیه طرفدار دارد، هم جزو همان 20 نوآوری هیجان انگیز است.برخی هم‌می‌گویند بهترین محصول یک دهه اخیر است.

بلک بری شاید اینجا خیلی معروف نباشد اما همراه با تلفن پیشرفته اش در سال 2002 در بازار کشورهای غربی سروصدایی به پا کرد که بیا و ببین.

دوربین های جیبی ضبط تصویر یکی دیگر از نوآوری های دهه اخیر است.وقتی این دوربین ها به بازار آمد کسی فکرش را هم نمی کرد بتواند نقش و جایگاهی راکه الان دارد  به دست بیاورد.قیمت و آسان بودن استفاده از آن باعث شده تا بیش از 25 درصد بازار را دراختیار داشته باشد.

حرف راست را باید گفت،وقتی برای اولین بار به بازار آمد بعضی ها فکر کردند عجب طرح و وسیله مسخره ای.اما این دستگاه در عرصه بازی بر اساس ویژگی لمسی برای خودش دم و دستگاهی به هم زد.

«وی» را هم در همین دوچرخه خودمان کالبدشکافی کردیم.نوآوری جالبش در ارائه کنترل و دسته متحرک با قابلیت تغییرشکل  به صورت پدیده ای فرهنگی در عرصه بازی های ویدئویی درآمد.

تلفن ریزر  یکی از شرکت‌ها، سیستم‌رسانه‌ای اسلینگ باکس،سیستم موسیقی سونوس، یکی از سیستم‌های قابل حمل بازی ساخته سونی و یکی دیگر از سیستم ها ی پخش فیلم و موسیقی بقیه نوآوری‌های این فهرست بیست تایی را تشکیل می دهند.

 

این قدر درباره کارایی و وی‍‍ژگی های این مدل تلفن همراه صحبت شده که ما دیگر چیزی نمی گوییم.یادت هست که یک بار دل و روده یکی از همین ها را در دوچرخه بیرون ریختیم.

 

 

 

 

بد نیست درباره تأثیر جی پی اس یا همان سیستم جهت یابی هم صحبت کنیم  اما طبق نظر کارشناسان انصاف نیست که یکی از مدل ها را به بقیه ترجیح داد.با این حال برای طرح موضوع و تأکید روی نقش و اهمیت این نوآوری لازم بود تصویر یکی از آنها را بگذاریم تا بگوییم این دستگاه ها به شکل‌گیری و جهت گیری بازار به سمت سیستم های جهت یابی و
مکان نما کمک زیادی کرده اند.

 

در سال 2003 شرکت سازنده این دوربین، طراحی اش را تغییر داد و بدنه پلاستیکی را به جای فلزی به کار گرفت.این باعث شد تا قیمتش هم به نفع مصرف کننده باشد.

 

 

نمایشگرهای تخت «جی 4» در میان نمایشگرهای کامپیوترهای رومیزی سروصدای زیادی به پا کرد.البته می شود سر این که مدل جی 4 قشنگ تر و بهتر است یا جی 5 کلی بحث کرد اما در هر حال جی 4 روی صحنه ماند.

 

 

 

 

درحالی که کلی شرکت الان نت بوک های ارزان می‌سازند اما آن‌وقت ها یکی از سازندگان کامپیوتر با اولین کامپیوترهای خانگی مدل «ایی»  راه را باز وزمینه سازی کرد.

 

 

پلی استیشن الان دیگر برای خیلی ها قدیمی شده اما سال 2000 که به بازار آمد کلی خواهان داشت.البته یکی از مدل هایش هنوز به فروش می رود و شاید شرکت سازنده اش درست گفته بود که چیزی می سازد برای عرض اندام در یک دهه نه یکی ،دو سال.این مدل با پخش دی وی دی کنسول بازی را به دستگاه پخش فیلم اتاق نشیمن تبدیل کرد.

کد خبر 98014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز