پنجشنبه ۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

فرانک عطیف: هر چند وقت یک بار در صفحه عنکبوت درباره اخلاق و بحث‌های اخلاقی و خطرها و اتفاق‌هایی که با این مسئله درارتباط اند، مطلب می‌بینی؟

کم نیستند،نه؟ خوب مسئله مهمی است و شاید آن طور که باید و شاید در کشورمان با توجه به اهمیت موضوع به آن پرداخته نشده.اما تلاش هایی می‌شود و یکی از آنها سمینار ملی «فضای مجازی ، ملاحظات اخلاقی ،حقوقی و اجتماعی» است که به تازگی با همکاری یونسکو، مرکز پژوهش‌های سیاست‌های فضای مجازی دانشگاه تهران و مؤسسه مطالعات امریکای شمالی و اروپای این دانشگاه به دبیری علمی دکتر یونس شکرخواه، استاد دانشگاه و سردبیر همشهری آنلاین برگزار شد تا مفهوم و جنبه‌های جامعه اطلاعاتی و دگرگونی‌ها و تأثیر و نتیجه حضور فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی بررسی شود.

در این سمینار چندین محور مطرح و بررسی شدند که عبارت‌اند از: اخلاق در فضای مجازی؛ حقوق در فضای مجازی؛ ملاحظات اخلاقی جامعه اطلاعاتی؛ جرایم سایبر؛ دسته بندی و انواع جرائم مجازی؛ مسائل مرتبط با دسترسی به اطلاعات؛ شأن انسان در عصر دیجیتال؛ حریم شخصی در فضای مجازی؛ دزدی هویت در فضای مجازی؛ پدیده وب‌گاه (سایت)های غیر اخلاقی.

اغلب این موارد حتماً برایت آشناست و شاید دغدغه‌ات باشد  اما مسائلی تازه و جالب مطرح شد که بد نیست درباره شان بدانی.

اصلاً  می‌توانی نظرت را درباره آنها و بعضی از نکته های این سمینار که برایت می‌نویسیم، بگویی و برای عنکبوت بفرستی.

یکی از بحث‌های تازه و نو که در این برنامه مطرح شد تقسیم بندی‌ها و مرزبندی واقعی - مجازی هنگام کار در اینترنت و تغییر مفاهیم در این دنیاست.

دکتر محمدجواد محمدی، رئیس گروه مطالعات فرانسه دانشکده مطالعات جهان در صحبت هایش با موضوع فضای مجازی و نقض حریم خصوصی به بیان تفاوت‌ها‌ی اخلاق و مسائل مربوط در دنیای واقعی و مجازی پرداخت.

از نظر دکتر محمدی وقتی فرد از وب کم در خانه استفاده می‌کند تبادل اطلاعات در دنیای مجازی - واقعی انجام می‌شود، استفاده از وب کم و اینترنت مجازی و دیده شدن فضای خانه واقعی است.

اما وقتی هویت و کلمه عبور فرد کشف و دزدیده می شود آن‌وقت ماجرا مجازی اندر مجازی است.

او به این موضوع پرداخت که وقتی فضای مجازی واسطه و وسیله نقض حریم در فضای واقعی می‌شود چه برخوردهایی باید صورت بگیرد و چه تعریف‌هایی دارد.

موضوع شأن انسانی را دکتر شهیندخت خوارزمی نایب رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی مطرح و بررسی کرد.

دکتر خوارزمی با طرح پرسش‌هایی به مفهوم شأن انسانی در فضای سایبر و تفاوت آن با دنیای واقعی و چگونگی حفظ این شأن در دنیای مجازی پرداخت.او گفت جهان مجازی ساخته انسان و شاید مخلوقی در شأن انسان باشد  و  از نظر اخلاقی از دنیای واقعی تأثیر می پذیرد.

دکتر خوارزمی به تغییر معنای حریم خصوصی در جهان مجازی اشاره کرد و برای حفظ این حریم و شفافیت در دنیای سایبر پیشنهادهایی مبنی بر حضور سازمان ها و نهادهایی با مدیریت مردمی و غیر دولتی، غیرخصوصی ارائه کرد.

کد خبر 98025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز