مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

مریم قنواتی: منابع سوخت‌های فسیلی رو به اتمام هستند؛ زمین گرم شده و تهدید گازهای گلخانه‌ای هر روز بیشتر می‌شود

 به همین دلیل دانشمندان از سال‌ها پیش به فکر افتادند تا سوخت جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی پیدا کنند. نتیجه تلاش این دانشمندان کشف و اختراعات بسیاری بود که هنوز به تولید انبوه نرسیده است. سلول‌های خورشیدی و ماشین‌هایی که با آنها حرکت می‌کنند، یا خانه‌هایی که سیستم گرمایش آنها با استفاده از نور خورشید کار می‌کند، نمونه‌هایی از این دست هستند. گرچه این محققان ، همچنان در پی یافتن راه حل هایی هستند تا استفاده از انرژی خورشیدی را همه گیر کنند، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

پیشنهاد دیگر دانشمندان ، استفاده از سوختی بود که علاوه بر این که محیط‌زیست را آلوده نکند، قیمتش هم ارزان‌تر از سوخت فسیلی باشد. به همین منظور دست به کار شدند و از تجزیه نوعی جلبک که گاز دی‌اکسید کربن را می‌بلعید، سوخت تهیه کردند که «سوخت نسل دوم» نامیده شد. این سوخت گازهای گلخانه‌ای را هم جذب می‌کند، اما آنچه در حال حاضر بیشتر عملی شده، استفاده از روغن دانه های درختی به نام «جاتروفا»ست. این درخت به‌طور طبیعی در فیلیپین و برزیل می‌روید اما با توجه به کشت آسان آن، استقبال کشاورزان هند و پاراگوئه از جاتروفا زیاد بوده است.

در حال حاضر شرکت راه‌آهن بین بمبئی و دهلی، 15 تا 20 درصد سوخت قطارهای خود را از روغن‌دانه جاتروفا تهیه می‌کند.

علاوه بر شرکت‌های راه‌آهن، برخی شرکت‌های هواپیمایی نیز این سوخت را امتحان کرده‌اند. دو سال پیش یک شرکت هواپیمایی نیوزیلند با مخلوط 50 درصد سوخت جت و 50 درصد روغن، پرواز آزمایشی یک جمبوجت را با موفقیت انجام داد. یک سال بعد نیز یک شرکت امریکایی، با همین سوخت پرواز آزمایشی خود را از ایالت هوستون تا ایالت تگزاس با موفقیت به پایان رساند. دو ساعت پرواز آزمایشی موفق، گام امیدوار کننده‌ای برای صنعت هواپیمایی به حساب می‌آید.

اما طبق آخرین اخبار، یک شرکت هواپیمایی هلند ادعا کرده که می‌خواهد به نخستین خط هوایی‌ای تبدیل شود که پروازهای مسافری‌اش را با سوخت گیاهی انجام می دهد. قرار است این شرکت اولین پرواز خود را با تعداد محدودی مسافر با استفاده از سوخت گیاهی «کاملینا» امتحان کند. این ترکیب جدید سوختی نیازی به تغییر در موتور هواپیما ندارد و انتشار دی‌اکسید کربن را تا 80 درصد کاهش می‌دهد.

این خبرها به نظر خیلی خوب می‌رسند. اگر سوخت زیستی به تولید انبوه برسد، زمین از شر آلودگی‌های محیطی و گازهای گلخانه‌ای خلاص خواهد شد و شاید دوباره بتوانیم آسمانمان را روزها آبی و شب‌ها پر از ستاره ببینیم؛ اما با وجود منابع کم آب و زمینی که قابل کشاورزی است، کشت این دانه‌ها برای سوخت منجر به از بین رفتن کشاورزی نخواهد شد؟ آیا گرسنگان کره زمین از این پس گرسنه‌تر خواهند شد؟

ضمیمه دوچرخه

کد خبر 97300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز