سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: "گاوان و خران باربردار/ به زآدمیان مردم آزار" شعار اصلی حزب خران بود که ماجرای آن در کتاب "روزنامه‌حزب خران" توسط سید فرید قاسمی منتشر شده است.

به گزارش همشهری آنلاین در این کتاب که ازسوی انتشارات امرود به بازار کتاب عرضه شده است، نوشته‌ای بلند از مولف کتاب در زمینه شکل‌گیری این حزب و تاریخچه‌آن و سرفصل‌های مهم فعالیتش به همراه برخی کاریکاتورهای روزنامه توفیق به تفصیل ‌آمده است.

سید فرید قاسمی دلیل گرد‌آوری وانتشار این کتاب را وجود صدها مقاله و رساله درباره سایر احزاب و تنها وجود یک پژوهش در این زمینه می‌داند و می‌نویسد: "برای این که نام حزب خران از دفتر زمانه محو نشود، ضرورت داشت دفتری مستقل درباره این حزب و روزنامه‌اش انتشار یابد."

در ادامه کتاب هم برخی اشعار از نشریه توفیق در زمینه حزب خران به تفاریق آمده است.
قاسمی در انتهای مقاله خود آورده است که  این حزب درستی و راستی و پاکی را خریت می‌دانست و آدم، کسی بود که فاقد این خصلت‌ها باشد، به همین دلیل هر کسی که می‌خواست عضو حزب خران شود، باید سند خریت ارائه می‌داد، یعنی این که در زندگی چه کارهای نیکی انجام داده است.

ما خران از فرط دانش خر شدیم
وارد یک عالم دیگر شدیم
هر که راحت خواست باید خر شود
تا به  وادی سعادت در شود

به نوشته مولف باشگاه خران به وسیله گروهی خوش‌ذوق در کرمانشاه تاسیس شد و در سال 1326 نشریه توفیق این سوژه را دستمایه کار خود قرار داد و به یکباره این تشکل محلی به یک حزب ملی بدل شد که با افت و خیز در نیمه دوم دهه بیست و اوایل دهه سی، اعضای آن به فعالیت پرداختند.

به نوشته سید فرید قاسمی به دلیل توقیف توفیق و مسایل سیاسی کشور، دفتر دوره اول حیات این حزب در اوایل دهه سی بسته شد، تا اینکه سال 1346 به همت گردانندگان مجله توفیق، حزب خران تجدید حیات یافت و روزنامه حزب خران از 14 شهریور 1346 تا 1 تیر 1350 منتشر شد.

روزنامه‌حزب خران: مولف:سید فرید قاسمی/ ناشر: نشر امرود/ قطع رقعی/ قیمت: 2000تومان؛ 76 صفحه.

کد خبر 87060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز