چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سالنمای طهران با عکس‌هایی از عزیز ساعتی، شرح‌عکس‌های پرویز دوایی و مقاله‌ای از سید فرید قاسمی درباره تاریچه چاپ تقویم ایران منتشر شد

به گزارش همشهری‌آنلاین در این تقویم که در قطع خشتی بزرگ از سوی انتشارات روزنه‌کار عرضه عمومی شده است، عکس‌های عزیز ساعتی از سریال معروف هزاردستان زنده‌ یاد علی حاتمی و چند کارگردان دیگر برای نخستین بار است در این مجموعه منتشر می‌شود.

به نوشته ساعتی عکس‌های منتشر شده در این تقویم دو گروه هستند؛ آنهایی که سال‌های متوالی از محله‌ها و بافت قدیمی تهران برداشته‌ام و تعدادی دیگر عکس‌هایی است که سر صحنه فیلم‌های مختلف که داستانشان به تهران قدیم مربوط بوده گرفته‌ام.
به نوشته ساعتی بسیاری از عکس‌هایی که از این فیلم‌ها گرفته بعدا در پخش عمومی حذف شده‌اند و از این جهت هم باید آن را عکس‌هایی بکر در سوژه و خود عکس به شمار آورد.

از قرار یادداشت‌های توضیحی ساعتی نتوانست وی و ناشر را راضی کند و درنهایت با پرویز دوایی تماس میگیرند و وی می‌پذیرد این کار را صورت دهد.

توضیحات پرویز دوایی که دستی چیره در داستان نویسی دارد نیز بر غنا و اعتبار این تقویم افزوده است.

بر این‌ها بیفزایید مقاله خواندنی سید فرید قاسمی، مورخ و محقق تاریخ مطبوعات که سعی کرده تصویری دقیق از تاریخ این پدیده فرهنگی به دست دهد.

به نوشته سید فرید قاسمی نخستین تقویم چاپی ایران به دوره محمد شاه قاجار باز می‌گردد که منجم باشی وی تقویمی را تهیه و منتشر کرد.

قاسمی در این مقاله گذری هم به شاخص‌ترین تقویم‌های یکی‌- دو دهه اخیر زده است که از جمله آنها تقویمی بود که خود وی بنای آن را گذاشت.

سالنمای مطبوعات ایران که بعدها به دلیل حجم اطلاعات بسیار مفید آن تکمیل و در قالب کتابی مجزا از سوی دفتر مطالعات و توسعه رسان‌های معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد منتشر شد.

قاسمی پیش از این کتاب سال‌نامه‌نگاری در ایران را به بازار کتاب عرضه کرده بود.[سالنامه‌نگاری در ایران منتشر شد]

سیدفرید قاسمی چندی پیش مجموعه سه جلدی نخستینه‌های مطبوعاتی را به بازار کتاب عرضه کرده بود.[قاسمی و انتشار نخستینه‌های مطبوعات ایران]

کد خبر 76521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز