همشهری آنلاین: سید فرید قاسمی، محقق و مورخ تاریخ مطبوعات ایران، فهرستگان جهانی مطبوعات ایران را به وسیله کتابخانه ملی منتشر می‌کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین از روابط عمومی کتابخانه ملی شورای ساماندهی و اطلاع‌رسانی میراث مطبوعات ایران ضمن اعلام این خبر برنامه‌های این شورا در سال 1387 را اعلام کرد.

بر این اساس شورای ساماندهی مذکور قرار است در سال جاری پایگاه اطلاع‌رسانی میراث مطبوعات ایران را راه‌اندازی کند، ساماندهی بخش نشریه‌های این پایگاه از طریق تکمیل اسکن نشریه‌های دوران قاجار، چاپ و تحویل نخستین شماره و شماره‌های نمونه نشریه‌های دوران قاجار به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای مذکور، از دیگر برنامه‌های این شورا در سال جدید است.

نمایه‌سازی مطبوعات ایران از زمان صدور فرمان مشروطه تا انقراض سلطنت قاجار و پی‌گیری طرح آزمایشی تبدیل روزنامه‌های چاپ سنگی به متن حروفچین شده نیز از دیگر برنامه‌های این شورا در سال جاری خواهد بود.

شورای ساماندهی و اطلاع‌رسانی میراث مطبوعات کشور با حضور رؤسای
بخش‌های نشریات کتابخانه‌های بزرگ مستقر در تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و شماری دیگر از شهرهای کشور همچون کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، موزه مطبوعات، کتابخانه آستان قدس رضوی، مؤسسه مطلاعات و تحقیقات تاریخ معاصر و سازمان اسناد و کتابخانه ملی و به ریاست سیدفرید قاسمی پژوهشگر برجسته تاریخ مطبوعات کشور تشکیل می‌شود.

این شورا وظیفه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و ساماندهی بخش نشریات کتابخانه‌های معتبر کشور را بر عهده دارد.

این شورا که از سال 1384 و به پیشنهاد علی‌اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و در محل کتابخانه ملی تشکیل می‌شود، وظیفه ایجاد هماهنگی و وحدت رویه علمی و اجرایی بین بخش نشریات کتابخانه‌های بزرگ کشور، گردآوری دوره‌ها و نسخه‌های نشریه‌های نایاب وکم‌یاب جهت تکثیر و انتشار آنها به منظور نگهداری و اطلاع‌رسانی، تشکیل بانک اطلاعات نشریات مذکور به منظور اطلاع‌رسانی به هنگام به مراجعان و برگزاری هم‌اندیشی‌های تخصصی به منظور اتخاذ تصمیمات واحد و انتقال تجربیات را بر عهده دارد.

کد خبر 54320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز