دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

سال 1367 که بار دیگر حوزه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ برقرار شد، دو مرکز برکت‌خیز شکل گرفت که منشا خدمات بسیاری شدند یکی مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها و دیگری مرکز مطالعات تحقیقات رسانه‌ها.

قاسمی

زمستان 1375 در واپسین سال‌های دولت اسبق براساس یک مصوبه شتاب‌زده تمام مراکز آموزشی وزارت فرهنگ در مراکز تحقیقاتی ادغام شدند و از نوروز 1376 مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها به تاریخ پیوست.

مجله رسانه، معاونت آموزشی و دیگر واحدهای مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها به مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها منتقل شدند. اکنون شنیده می‌شود وزارت فرهنگ طرح تجمیع مراکز تحقیقاتی را در دستورکار دارد که اگر این مصوبه تحقق پیدا کند، تمام زحمات 25ساله اخیر از بین خواهد رفت و آموزش‌وپرورش و پژوهش در حوزه رسانه‌ها آسیب جدی خواهد دید. سرنوشت تنها کتابخانه تخصصی این حوزه چه خواهد شد نمی‌دانم!

پس از این‌که خبر را شنیدم بی‌درنگ با افراد مطلع و مسئول تلفنی صحبت کردم و جویای صحت و سقم این خبر شدم. یکی از مسئولان گفت طرحی در شورای‌عالی اداری به تصویب رسیده که براساس آن طرح، سه مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، مطالعات و تحقیقات هنری و دفتر توسعه و برنامه‌ریزی رسانه‌ها ادغام خواهند شد و دفتری به ‌نام مطالعات رسانه و فرهنگی یا شبیه به این نام راتاسیس خواهند کرد.

صورتجلسه این طرح را معاون پیشین مطبوعاتی امضا کرده اما معاون فعلی مطبوعاتی که با توجه به نظرخواهی که از اصحاب رسانه داشته است مانع اجرای آن شده و در پی لغو این مصوبه بوده است. اما به جهت این‌که می‌گویند این تصویب‌نامه قابل ‌اجراست، می‌خواهند در جهت تحقق آن اقدام کنند که امیدواریم این‌گونه نشود.

چرا که به تجربه ثابت شده هرگاه مراکز تخصصی به‌ویژه در عرصه آموزش‌وپژوهش در مراکز دیگر ادغام شده‌اند از فلسفه وجودی خود خارج شده و آنچه را که متخصصان آن حوزه متوقع هستند پاسخگو نبوده‌اند.

امیدواریم دفتر توسعه و برنامه‌ریزی رسانه‌ها که منشا خدمات ارزنده‌ای در  25 سال اخیر در زمینه آموزش و پژوهش بوده همچون گذشته استقلال خود را از دست ندهد.

سید فرید قاسمی

کد خبر 212802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز