همشهری آنلاین: به‌گزیده‌ای از مقالات و یادداشت‌های خواندنی سید فرید قاسمی،محقق و مورخ سخت‌کوش تاریخ مطبوعات با عنوان «مطبوعات ایرانی» از سوی انتشارات علم در ۸۰۰ صفحه به بازار کتاب عرضه شد.

مطبوعات ایرانی-سید فرید قاسمی

به گزارش همشهری آنلاین سید فرید قاسمی در این کتاب برگزیده‌ای از مقاله‌ها، گزارش‌ها و یادداشت‌هایی را که از فروردین ۱۳۸۰ تا بهار ۱۳۸۹ در نشریات و رسانه‌های مختلف نوشته بود،‌در این کتاب آورده است.

در این کتاب علاوه بر یادداشت‌ها ده گفت وگویی که مطبوعات مختلف با این پژوهشگر خستگی‌ناپذیر مطبوعات ایران داشتند، هم آمده است و قاسمی در این گفت وگوها به تناوب از دغدغه‌های خود درباره مطبوعات و رسانه‌های مکتوب و پیشه روزنامه‌نگاری سخن گفته است.

در این کتاب ۱۲۳ نوشتار آمده است که قاسمی آن را به سرفصل‌هایی چون: تاریخک، سرآغاز،خطابه، تک‌نگاری، آغازگران، تجلیل، دریغ، یاد، گوناگون، نظر و گفت وگو تقسیم کرده است و در هر بخش مطالب متنوع، کاربردی و البته خواندنی و جذاب آمده است.

سه سخنرانی «تاریخک» (ارائه شده در کنگره یکصدمین سالگرد انقلاب مشروطیت در مجموعه دائره المعارف بزرگ اسلامی که به صورت مقاله‌ای مفصل و پر و پیمان تنظیم شده است که حجم آن خود یک کتاب است)، فارسی‌نویسی مطبوعاتی در جهان،‌و مقاله خواندنی «سیر مدیریت مطبوعات در ایران» سه مقاله این کتاب را شکل می‌دهند که ۳۵۶ صفحه از حجم کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش آغازگران مطالبی درباره میرزا محمدصالح شیرازی، میرزا محمدجعفر ادیب شیرازی، محمدحسن اعتماد السلطنه و عزت ملک خانم آمده است.

بخشی از نوشته‌ها و یادداشت‌های سیدفرید قاسمی به تجلیل از سه شخصیت تاثیرگذار در حوزه مطبوعات و کتاب اختصاص دارد که در بخش تجلیل آمده است. یادداشت‌هایی خواندنی و البته برآمده از دل نویسنده درباره ایرج افشار، عبدالحسین آذرنگ و یونس شکرخواه.

در بخش دریغ نوشته‌هایی درباره مهدی آذریزدی،احمد بورقانی، محمدمهدی‌بهشتی‌پور، مهدی سمسار، غلامحسین صالحیار، عمران صلاحی و سیف‌الله وحیدنیا آمده است. چهره‌هایی که قاسمی با آنها حشر و نشری داشته و در زمره دوستان و یا استادانش در روزنامه‌نگاری به شمار می‌آمده‌اند.

در بخش یاد نوشته‌هایی درباره محمدعلی امیرجاهد،مهدی بامداد، محمدعلی تربیت، عباس چهارمحالی، علی اکبر دهخدا،  محسن صبا،سید محمد صدر هاشمی، مرتضی فرهنگ، حسین کوهی کرمانی، میرزا علی لبیب‌الملک شیرازی، خانبابا مشار، غلامحسین مصاحب،حسن مقدم ، زین‌العابدین موتمن و ابراهیم ناهید آمده است.

بامداد روزنامه‌نگار که شرحی دقیق از تمامی نشریاتی است که احمد شاملو در آنها قلم و قدم زده است نیز از جمله مطالب بخش گوناگون این کتاب است که به همراه مطالب دیگری چون تاریخچه سالنما،خصوصی‌سازی فیپا،رسانه‌سازان مشروطه‌ساز، ریشه‌های تاسیس روابط عمومی،سرآمدان شکلی مجله در نیم سده، شرکت سهامی مطبوعات اسلامی، فرهنگ وسیاست، فهرست ناشران کتابفروش، قصه پرغصه، مجلس وچاپ مطبوعات، مطبوعات قرآنی، موزه مطبوعات، نقد نویسی، فهرست‌نگاری مطبوعات در این بخش آمده است.

در بخش نظر دیدگاه‌های قاسمی درباره نشریاتی چون اباختر، اعتماد ملی، جام جم، دوچرخه،  ماهنامه صنعت چاپ، ماهنامه فیلم، گفتار سبز و گیله‌وا آمده است که از نگاه کارشناسانه و همه‌جانبه او به این نشریات حکایت می‌کند.

بخش گفت وگو هم حاصل گفت وگوهایی است که قاسمی با نشریات داشته است.

آخرین بخش این کتاب آثارشناسی آقای قاسمی است که خود کتابچه‌ای را شامل می‌شود و نشان می‌دهد که این چهره ‌فروتن عرصه تاریخ مطبوعات ایران چگونه در کنج کتابخانه خود نشست و انبوهی از مطالب مرتبط با روزنامه‌نگاری و کتابنگاری وکتابشناسی را تولید کرده که هر کدام از آنها به عنوان منبعی ارزشمند می‌تواند محققان و اهل پژوهش در تاریخ و مسائل روزنامه‌نگاری ایران را به کار آید.

مطبوعات ایرانی:  گزینشی از مقالات و یادداشت‌های سید فرید قاسمی/ تنظیم و تدوین: سید فرید قاسمی/ ناشر:انتشارات علم، چاپ اول ۱۳۸۹/ قطع رقعی، جلد سخت/ قیمت:۱۸۵۰۰ تومان،۸۰۰ صفحه

کد خبر 126761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز