همشهری آنلاین : به رغم آنکه مورخین تاریخ مطبوعات ایران نشانی‌هایی از نخستین روزنامه تبریز در کتاب‌هایشان داده بودند،‌ اما تا به امروز کسی این روزنامه را به چشم ندیده بود.

اما به تازگی سید فرید قاسمی مورخ سرشناس عرصه مطبوعات با انتشار مقاله‌ای در شماره 71 نشریه نگاه نو از پیدا شدن 7 شماره از این روزنامه خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین  پیدا شدن این روزنامه نتیجه تلاش این محقق خستگی ناپذیر عرصه مطبوعات دربرخی از کتابخانه های خصوصی دور افتاده داخل و خارج از ایران بوده است که درنهایت به یافتن 7 شماره از این روزنامه انجامیده است.

 به گفته سید فرید قاسمی نام این روزنامه "روزنامه ملتی آذربایجان" است که شماره های 42 تا 48  آن در یکی از کتابخانه های دور افتاده پیدا شده است.

 درباره این روزنامه مورخانی چون، ادوارد برواون،  محمد علی تربیت، دکتر ناصر الدین پروین و مرحوم سید محمد صدر هاشمی هم نکاتی را نوشته و از آن خبر داده‌اند ،‌اما هیچکدام از این افراد تصویری از این روزنامه را نیاورده‌اند.

به نظر می رسد با توجه به تاریخی که بر پیشانی این نشریات درج شده است (سال 1278 قمری) قدمت آن به 150 سال قبل برسد به زمانی که مظفر الدین میرزا به عنوان والی تبریز حکومت می کرد و جالب این که بسیاری از اخبار منتشرشده در این هفت شماره به حوادثی اختصاص دارد که به نوعی مظفرالدین میرزا در آن نقشی داشته است. دراین شماره ها بخش‌هایی هم به خبرهای خارجی اختصاص دارد که عمدتا ترجمه شده از روزنامه تایمز است.

مولف کتاب سرگذشت مطبوعات ایران درباره دوره زمانی این روزنامه گفت که اگر ملاک ما همین هفت شماره باشد، ترتیب انتشار آن هر 15 روز یک شماره می‌شود.

سید فرید قاسمی که سال 83 برای کتاب مطبوعات کتابگذار جایزه کتاب سال بخش کلیات را به خود اختصاص داده است ، مجلدات سوم تا پنجم سرگذشت مطبوعات ایران را نیز آماده سازی کرده و درانتظار انتشار آن است

کد خبر 7540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز