شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سید فرید قاسمی‌محقق تاریخ مطبوعات و کتاب در میزگردی که ساعت 18 روز یکشنبه ،15 اردیبهشت، در سرای اهل قلم نمایشگاه برگزاری می‌شود درباره طرح خصوصی سازی فیپا سخن می‌گوید.

به گزارش همشهری آنلاین دراین میزگرد که دکتر عظیمی (معاون کتابخانه ملی) و جمعی از ناشران هم حضور دارند این طرح به بحث گذاشته خواهد شد.

طرح خصوصی سازی فیپا را سید فرید قاسمی ‌در مقاله‌ای که در شماره تازه نشریه صنعت نشر، نشریه داخلی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، منتشر کرده، به تفضیل توضیح داده و نوشته است که با اجرای این طرح هم تصدی گری دولتی کم می‌شود و هم ناشران به جای مراجعه به کتابخانه ملی می‌توانند همانند شهروندانی که به پزشکان یا دفاتر اسناد رسمی‌مراجعه می‌کنند به افرادی که مجوز کارشناسی فیپا را از کتابخانه ملی دریافت می‌کنند،‌ مراجعه کرده و فیپا را از آنها دریافت کنند.

از سوی دیگر علی‌اکبر اشعری رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی نیز در گفت وگویی با ایسنا درباره این طرح گفت: سیاست عمومی‌دولت و نظام این است که دستگاه‌های دولتی هر کاری را که توسط مردم در سطح جامعه می‌تواند انجام شود، به آن‌ها واگذار کنند.

ناشران کتاب‌ها‌شان را برای فهرست‌نویسی به کتابخانه‌ی ملی می‌فرستند و همکاران ما فهرست را آماده می‌کنند و در اختیارشان قرار می‌دهند؛ البته ما تلاش کردیم مدت زمان تهیه‌ی فهرست را از حدود دو ماه به یک هفته تا 10 روز تقلیل دهیم؛ اما در عین حال به دلیل سابقه‌ی افزایش روزافزون تیراژ کتاب و از طرفی، وجود این استعداد که در سطح جامعه افرادی می‌توانند این کار را انجام دهند، به این نتیجه رسیدیم که این طرح را مطرح کنیم و از کتابدارن بازنشسته و یا کسانی که از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند، در این طرح استفاده کنیم.

وی افزود: این افراد با یک آموزش مختصر می‌توانند مجوزی از کتابخانه‌ی ملی دریافت کنند که به آن‌ها مجوز صدور فیپا را می‌دهد و هر کدام می‌توانند با ناشری قرار گذاشته و این کارها را انجام دهند و از طریق شبکه‌ی وب هم می‌توانند شماره‌ی ملی را دریافت کنند. سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی علاقه‌مند است بیش‌تر به کارهای ستادی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بپردازد، تا خدماتی را در این حوزه انجام دهد.

سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران که در سالن شبستان در نمایشگاه کتاب حضور دارد، امسال غیر از فروش کتاب‌های علوم کتابداری و علوم اسنادی، تاریخی و دایرة‌المعارف‌های مرتبط با این دو رشته، خدماتی را مانند: فیپا (فهرست‌نویسی پیش از انتشار)، شاپا (شماره‌ی استاندارد بین‌المللی پیایندها)، شابکا (استاندارد بین‌المللی کتابخانه‌های ایران) و ثبت آثار ارئه می‌دهد.

این سازمان همچنین در 10 روز حضورش در نمایشگاه عضوگیری دارد و به مناسبت ایام نمایشگاه کتاب، کارت‌های عضویتش را که پیش از نمایشگاه، شیوه‌ی صدور آن‌ها تغییر یافته بود و به صورت هوشمند صادر می‌شدند، در نمایشگاه به صورت رایگان صادر خواهد کرد.

کد خبر 50747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز