همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین کتاب سید فرید قاسمی، مورخ نامدار تاریخ مطبوعات و لرستان‌شناس، کتابی است با عنوان اسناد خرم‌آباد که اطلاعات مفید و جزیی از مکاتبات افراد حقیقی و حقوقی اهل خرم‌آباد با مجلس و اسناد نمایندگان آن در چند دهه اخیر را با مقدمة‌ای مبسوط آورده است

اسناد خرم‌آباد نخستین مجموعه‌ای است که گزارشی جزیی و دقیق از اسناد مربوط به خرم‌آباد و اسنادی که در مجلس از این منطقه وجود دارد، در آن ارائه شده است.

کتاب از یک مقدمه 120 صفحه‌ای به همراه سه فصل تشکیل شده است. مقدمه سید فرید قاسمی تصویری دقیق و موجز از تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خرم‌آباد و لرستان از مشروطه تا انقلاب به دست می‌دهد، تصویری که در یک سوی‌آن نامه‌های تمجید و تعریف‌آمیز دست‌اندرکاران دولتی قرار دارد که وضعیتی آرام و آرمانی را برای مرکز نشینان تصویر می‌کند و در سوی دیگر نامه‌های مردم و برخی از اقشار مختلف قرار دارد که از نابسامانی و هرج و مرج‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی خبر می‌دهد.

ارائه دسته‌بندی موجز از گروه‌های مختلف سیاسی از دیگر مزایای این مقدمه است.جایی که فعالان سیاسی به سه دسته هواداران آخوند خراسانی(به سرکردگی شیخ عبدالرحمن لرستانی)،هواداران مشروطه مشروعه به سرکردگی ملارشید ضیایی و بی‌طرف ها به نمایندگی امام جمعه شهر.

مولف البته در تحلیل اوضاع خرم‌آبادو نسبت آنها با مجلس تنها به اسناد اکتفا نکرده است. بلکه با برخی از نمایندگان خرم‌آباد در مجلس شورای ملی هم گفت‌ وگو هایی انجام داده و بخش‌هایی از این گفته‌ ها را به تناسب در متن مقدمه آورده است که از جمله آنها گفت‌وگوهایی با نمایندگان دوره‌‌های نزدیک به انقلاب 57 است.

قاسمی و اسناد خرم‌آباد

علاوه بر مقدمه آقای قاسمی بر کتاب، مقدمه‌ای از حجت‌الاسلام رسول جعفریان هم درباره اهمیت این اثر و کار کارستانی که آقای قاسمی انجام داده که در ظرف کمتر از سه،چهار ماه 636 سند درباره خرم‌آباد لرستان را از میان کوهی از اسناد انتخاب و آماده نشر کرده، آمده است.

آنچنانکه آقای قاسمی در پیشگفتار کتاب آورده‌اند «چاپکرده‌های حاضر از میان هزاران برگ سند 24 دوره مجلس شورای ملی انتخاب شده‌اند. معیار گزینش سند‌ها در بردارندگی گوشه‌هایی از پیشینه سیاسی، اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی خرم‌آباد بوده است»

اسناد خرم آباد در سه فصل تنظیم شده است. عریضه‌ها، انتخابات و گوناگون.

عریضه‌ها برگرفته از بخش عرایض و انتخابات گزیده‌ای از سند‌های «بخش انتخابات» سندخانه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است. گوناگون نیز شماری سند در بر دارد که مولف از سایر مراکز اسنادی و یا در مجموعه‌های خصوصی پیدا و ضمیمه این کتاب کرده است.

با توجه به این که اسناد دور اول مجلس از بین رفته بود، مولف سعی کرد با بررسی دوره کامل روزنامه‌ مجلس دو نامه از دوره‌های اول و دوم را از میان ده‌ها نامه ارسالی از خرم‌آباد و اخبار منتشر شده، برگزیند.

سعی مولف بر آن بوده که اصالت محتوایی اسناد حفظ شود و هیچ دخل و تصرفی در سند صورت نگیرد، اما از سوی دیگر در مواردی که تهمت و افترایی به فردی زده شده، نام شخص حذف و یا سه نقطه به جای آن کلمه قرار داده شده است.

کتاب آقای قاسمی می‌تواند درکی دقیق و قابل اعتنا از تحولات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خرم‌آباد در اختیار علاقه‌مندان، به خصوص آنانی که به دنبال روایت‌های دست‌اول از تحولات هستند، قرار دهد.

آقای قاسمی پیش از این هم کتابی درباره پیشینه ارتباطات خرم‌آباد به بازار نشر عرضه کرده بود و اسناد مطبوعات و مجلس یا همان نمایندگانی که به نوعی دستی به قلم داشتند هم به همت ایشان بر پیشخوان کتابفروشی‌ها نشسته است.

more پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد منتشر شد

اسناد خرم‌آباد: تدوین و مقدمه و  توضیح: سید فرید قاسمی/ ناشر: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی/ چاپ اول، 1390، قطع وزیری با جلد سخت/ قیمت23000 تومان، 1000 صفحه

کد خبر 158275
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز