دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مراسم رونمایی از فاز نخست بانک اطلاعات نسخ خطی جهان که از 9 سال پیش وارد فاز عملیاتی خود شده بود، امروز (14 مرداد) در کتابخانه و مرکز اسناد ملی برگزار شد.

به گزارش CHN این مراسم با حضور علی‌اکبر اشعری، احمد جلالی، علی شجاعی صائین، اکبر ایرانی، ناصر گلباز، حسن انوشه، احمد منزوی، سفیر قزاقستان در ایران - به نمایندگی از کشورهای عضو اکو و تعدادی از پژوهشگران و فهرست‌نگاران حوزه نسخ خطی کشور در کتابخانه ملی برپا شد.

علی اکبر اشعری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این مراسم گفت: یکی از کارهای ضروری که باید انجام می‌شد، شناسایی آثار ارزشمند این تمدن و فراهم کردن استفاده از آنها برای همه پژوهشگران در همه نقاط جهان است به خصوص در شرایط کنونی که شاهد نوعی سانسور علمی در دنیا هستیم.

وی افزود: در بسیاری از کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر در اروپا و غرب درباره تاریخ علم نوشته شده و می‌شود، شاهد ظلمی هستیم که نسبت به علوم اسلامی و ایرانی و تمدن مشرق زمین و سهم آنها در تمدن جهانی روا داشته می‌شود. معرفی آنچه در این سرزمین‌ها رخ داده، علاوه بر اینکه کمکی است به نشر علم و دانش در سراسر جهان، گواهی است بر سهم و نقش این منطقه در تمدن جهانی.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در این راه گفت: ما هم در طول تلاش‌های گلباز در تشکیل بانک اطلاعات نسخ خطی تلاش کردیم این بانک‌ها در یک پایگاه ملی تجمیع شود و در معرض استفاده همه پژوهشگران قرار گیرد و البته قرار است این کار با تبصره‌ای ادامه پیدا کند؛ و آن اینکه کار مربوط به این اطلاعات - به ویژه اطلاعات مربوط به بخش ایران - که پیش از این وزارت ارشاد، موسسه خانه کتاب و نهادهای دیگر در گردآوری آن تاثیرگذار بوده‌اند، با مشارکت کتابخانه ملی ادامه پیدا کند. در همین راستا موافقتنامه‌ای هم به امضا رسیده است.

اشعری تاکید کرد: کار ما در کتابخانه ملی تسهیل دسترسی به اطلاعات کتابخانه‌ای برای همه کسانی است که به این منابع نیاز دارند. امیدوارم این کار الگویی شود برای دیگر نهادهای فرهنگی کشورمان تا از فردگرایی و در لاک خود فرو رفتن بیرون بیایند و به فکر کار جمعی بیفتند. متاسفانه یکی از ضعف‌های ما این است که کارهای مشترک را کمتر انجام می‌دهیم.

وی همچنین به راه‌اندازی فاز نخست حافظه ملی رقومی تا پایان امسال خبر داد : تا آخر امسال فاز نخست حافظه ملی رقومی را در معرض استفاده مخاطبان قرار خواهیم داد و در این صورت تمام پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند بدون مراجعه به کتابخانه ملی به بخش عمده‌ای از نسخه‌های مهمی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وجود دارد، دسترسی پیدا کنند.

این پروژه دو مرحله دارد که البته کار مرحله دوم آن 3، 4 سال طول می‌کشد و هم نیاز به وضع قوانین و مقرراتی دارد که باید توسط قانونگذاران وضع شود و هم نیازمند همه مراکز فعال در این حوزه است.

علی شجاعی صائین، مدیر عامل خانه کتاب نیز در مراسم رونمایی از بانک اطلاعات نسخ خطی جهان گفت: فکر می‌کنم اتفاق مهمی رخ داده است.

وی ابراز امیدواری کرد ایران روزی شاهد فهرست‌نویسی تمام نسخه‌های خطی‌ای باشد که اکنون در کتابخانه‌های شخصی نگهداری می‌شوند و احتمالاً بالغ بر صدها هزار نسخه می‌شوند.

شجاعی صائین گفت: منطقه اکو، منطقه خاصی است که از منابع تاریخی و نوشته‌های خطی غنی است و باید مورد تحقیق قرار گیرند.

در این بانک اطلاعاتی که حاصل تلاش 9 ساله ناصر گلباز پژوهشگر نسخ خطی است و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مرکز نشر میراث مکتوب و مؤسسه خانه کتاب آماده بهره برداری شده، اطلاعات نسخ خطی کتابخانه‌های مناطق مختلف جهان در قالب بیش از 280 هزار رکورد ثبت شده است.

با استفاده از این بانک اطلاعاتی که قابلیت‌های جستجو در مشخصه‌های کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی به صورت مجزا را دارد دسترسی به اطلاعات نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های آمریکای شمالی، اروپا، شبه قاره، جهان عرب و آسیا امکان‌پذیر می‌شود.

دسترسی به اطلاعات نسخ خطی جهان از طریق این بانک با نشانی اینترنتی www.aghabozorg.ir امکان‌پذیر است.

کد خبر 59801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز