چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم گشایش کتابخانه تخصصی دفاع مقدس به همراه رونمایی از سه جلد کتاب جنگ ایران وعراق از نگاه مطبوعات جهان، چهارشنبه 1 خرداد در کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا در این مراسم علی‌اکبر اشعری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به پشتیبانی های کتابخانه ملی از کتاب های منتشره در زمینه دفاع مقدس گفت: تاکنون هزاران کتاب در زمینه دفاع مقدس منتشر شده و کتابخانه ملی به عنوان حافظه ملی باید امکانات لازم را برای پژوهش محققان فراهم کند.

مجتبی رحماندوست، مشاور رئیس‌جمهور در امور ایثارگران هم با اشاره به «نخستین همایش بررسی رمان جنگ در ایران و جهان» در سال 1372 گفت: هیچ کس تا آن زمان با مقوله رمان جنگ آشنا نبود و حداقل در رسانه‌ها مطرح نشده بود و رسانه‌ها بعد از همایش به جای کلمه "رمان" نوشته بودند: «همایش بررسی زمان جنگ» یا «همایش بررسی درمان جنگ»!

رحماندوست افزود: بعد از آن همایش به انگلستان رفتم و چند تا رمان جنگ از کتابفروشی‌ها و نمایشگاه‌های آنجا خریدم و با خودم به ایران آوردم تا نویسندگان ما بدانند که رمان جنگ چه هست.

به گفته وی، در کتابخانه ملی اگر مجموعه تخصصی دفاع مقدس جدا از دیگر منابع باشد، قابل توجیه است. ولی در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های عمومی اگر این کار صورت گیرد نوعی سکولاریزم فرهنگی است.

مشاور رئیس‌جمهور در امور ایثارگران گفت: نباید وضعیت برای جوانی که می‌خواهد رمان بخواند طوری باشد که رمان‌های دفاع مقدس را در یک جا ببیند و رمان‌های غیر دفاع مقدس را در جای دیگر. زیرا جدا کردن فیزیکی این کتاب‌ها به صلاح نیست.

سردار احمد سوداگر، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نیز راه‌اندازی مجموعه تخصصی دفاع مقدس در کتابخانه ملی را رفع یک خلاء بزرگ دانست و آن را برگ زرینی در افتخارات دفاع مقدس ارزیابی کرد.

وی افزود: مجموعه 50 جلدی «جنگ ایران ‌و ‌عراق از نگاه مطبوعات جهان» را پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس منتشر می‌کند و قرار است تا پایان امسال 16 جلد از این مجموعه چاپ شود.

سردار میرفیصل باقرزاده، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم در این مراسم و در سخنانی وظیفه فعلی دستگاه‌های فرهنگی را حمایت از دستاوردهای دفاع مقدس عنوان کرد.

وی گفت: این حمایت در سه حوزه زایش، تولید و عرضه تحقق می‌یابد و در حوزه زایش ،امر تشکیل بانک اطلاعات و اسناد به عنوان مقدمه‌ای بر تولید آثار ارزشمند، مهم است.

احمد جنتی‌محب، رئیس مرکز ملی اسناد دفاع ‌مقدس نیز در این مراسم شرح داد  : 35 هزار برگ از اطلاعات مطبوعات خارجی در قالب مجموعه‌ای 50 جلدی با عنوان «جنگ ایران ‌و ‌عراق از نگاه مطبوعات جهان» منتشر می‌شود که فاز اول این طرح، تدوین 10 هزار برگ سند در 16 جلد است.

در مراسم رونمایی از مجموعه 50 جلدی «کتاب جنگ ایران و عراق از نگاه مطبوعات جهان» احمد جلالی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی و مجید رجبی معمار، مدیر شبکه پنج سیما نیز حضور داشتند.

کد خبر 52651

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز