پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: اگر در روزهای داغ تابستان، گرمای خورشید کلافه­تان کرده و انرژی زیاد این گوی زندگی­بخش، رمق را از شما گرفته، پیشنهاد می­کنم با ساخت یک وسیله ساده، برای چند ساعت خودتان را سرگرم کنید و روش متمرکز کردن نور خورشید را یاد بگیرید!

برای ساخت این آینه به وسیله­های زیر نیاز دارید: مقوا به رنگ روشن، مقوای ماکت یا فوم، آلومینیوم، چند تکه چوب‌و پونز.

ابتدا بر روی یک مقوای سبک و روشن، دایره­ای به شعاع 22 سانتی­متر بکشید و کمانی از آن به اندازه­های داده شده در شکل یک جدا کنید. سپس آن را بر روی مقوای ماکت یا کارتون و یا فوم بچسبانید و قسمت­های اضافی را ببرید. مقوای دیگری به همین اندازه و شکل تهیه کنید. حال از مقوای سبک، مستطیلی به اندازه 36 در 18 سانتی­متر جدا کنید. مستطیل دیگری به اندازه 30 در 18 سانتی­متر از ورقه آلومینیوم ببرید و آن را به گونه­ای روی مقوا بچسبانید که 3 سانتی­متر از دو طرف مقوا بیرون باشد.  (شکل 2)

شکل 1

شکل 2

حال یک کادر چوبی به اندازه 13 در 18 سانتی­متر بسازید. دقت کنید ضخامت چوب 25/1 سانتی­متر و عمق کادر 2 سانتی‌متر است. (شکل 3)

شکل 3

کادر چوبی را از سمت کوتاه­تر، با چسب چوب یا پونز به وسط مقواهای منحنی شکل وصل کنید. (شکل 4)

شکل 4

دو پایه چوبی در دو طرف مقوا بچسبانید. (شکل 5)

شکل 5

حال ورقه آلومینیومی را با پونز به دور منحنی متصل کنید. دقت کنید که سمت آلومینیوم به داخل باشد. حالا وقت سوارکردن آینه روی یک تخته است. برای این کار می­توانید از یک میخ بلند چوبی استفاده  و آن را از یک سمت به پشت آینه و از سمت دیگر به تخته وصل کنید.
(شکل6 و 7)

شکل 6

شکل 7

شکل 8

بازتابنده خورشید ما آماده است؛ آن را به سمت خورشید بگذارید و طوری تنظیم کنید که سایه تکه چوب جلویی، منطبق بر چوب پشتی باشد. همان­طور که در تصویر شماره 8 می‌بینید، فاصله کانونی 11 سانتی‌متری این آینه در پشت چوب جلویی است. برای امتحان یک لوله کوچک آب در فاصله کانونی آن قرار دهید تا ببینید در چه مدت به جوش می­آید. به طور متوسط در یک روز آفتابی، حدود 700 ژول انرژی از خورشید در هر ثانیه، به یک مترمکعب زمین می­رسد که به سرعت پخش می­شود.

متمرکز و ذخیره کردن این انرژی می­تواند  بسیاری از وسیله‌های خانه  را به کار بیندازد. این مطلب را هم اضافه کنم که هرگز زمانی که آینه را تنظیم کرده­اید، مستقیم  به آن نگاه نکنید و صورتتان را از صفحه دور نگه دارید. برای ساخت آینه بزرگ­تر حتماً به کاربرد آن و محلی که می­خواهید از آن استفاده کنید دقت کنید، چرا که ممکن است باعث آتش­سوزی شود!

پرتوهای موازی نور خورشید ، پس از بازتاب در کانون آینه جمع می شوند

کد خبر 86391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز