جمعه ۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

فرانک عطیف: موش‌‌های جدید، ربوکوپتر و رباتی برای بیماران

موش‌های جدید!

به تازگی موس‌هایی جدید تولید شده‌اند که هم به اشیای شفاف علاقه دارند و هم قابلیت‌های چرخش و کلیک‌شان پیشرفته‌تر است.

تا حالا باید موس‌ها را روی یک صفحه غیرشفاف می‌گذاشتیم تا کار کند اما این دو موس یا موشواره جدید را می‌توان روی هر سطحی حتی شیشه، گرانیت و ... گذاشت و با آنها کار کرد. به گفته شرکت تولیدکننده‌شان در حالی که موس‌های لیزری و اپتیکال ساختار خاص خودشان را برای ردیابی حرکت دارند و به بی‌نظمی های قابل دیدن روی سطح زیر موس برای ردیابی حرکت تکیه می کنند، اما این موش‌های جدید با ردیابی ذره‌ها و اجزای بسیار ریز، حتی خش روی صفحه‌های شفاف متوجه حرکت و تغییر آن می‌شوند. برای همین موس‌های اپتیکال یا لیزری نمی‌توانند روی سطح شیشه‌ای و شفاف کار کنند.

این دو بی‌سیم‌اند و هم حالت دکمه‌ای و کلیک در هر خط را دارند و هم حالت چرخ ویژه، و هر دو از یک «یواس‌بی» بسیار کوچک‌ برای ارتباط بی‌سیم استفاده می‌کنند که تا شش صفحه کلید و موس را پشتیبانی می‌کند. البته این‌ها باید سیستم‌شان با یو‌اس‌بی مورد نظر هماهنگ باشد و این یعنی فقط به یک یو‌اس‌بی هم  برای صفحه‌کلید و هم موس نیاز داری نه بیشتر.یکی از این موس‌ها مخصوص راست‌دست‌هاست با طراحی مناسب برای سلامت دست و چهار دکمه اضافه که می‌شود کارکردشان را تعیین کرد. امکان شارژ باتری موس از طریق کامپیوتر یا آداپتور هم وجود دارد، حتی وقتی داری از آن استفاده می‌کنی.

موس دوم طراحی‌اش کمی متفاوت است و دو دکمه دارد که با شست فعال می‌شوند که شاید باز هم برای راست‌دست‌ها مناسب‌تر باشد.

ربوکوپتر

تا الان به وسیله‌های هوایی بدون سرنشین که در آسمان شهرها می‌چرخند فکر می‌کردیم اما حالا بحث ورودشان به ساختمان‌ها هم مطرح شده است.

این ربات پرنده به دست یک تیم آلمانی – آمریکایی طراحی شده و هدف از ساخت آن پرواز خودکارش داخل ساختمان‌های خاص، مانند کارخانه‌های انرژی هسته‌ای و کنترل همه جا بدون استفاده از سیستم جهت‌یابی (جی پی اس) است.

سخت‌افزار «پلیکان» را گروه آلمانی طراحی کرده و یک گروه در مرکز فناوری اطلاعات ماساچوست برنامه‌ریزی‌اش را انجام داده اند. این طرح در مسابقه بین‌المللی رباتیک هوایی برنده جایزه شد.

پلیکان یک وسیله هوایی ریزه‌میزه معروف به میکرو «ام ای وی» با طراحی چهار پره‌ای روی یک قاب از جنس فیبر – کربن برای بلند شدن و کنترل کردن است.

این «ربوکوپتر» راهروها و اتاق‌ها را با یک اسکنر و دوربین‌های مخصوص نشان و پیشرفت و مراحل کارش را به کامپیوترهای مرکزی به صورت بی‌سیم  گزارش می‌دهد.

رباتی برای بیماران

ربات‌هایی که آشپزی می‌کنند، آواز می‌خوانند یا نابینایان را راهنمایی می‌کنند از جمله ربات‌هایی هستند که برای کمک به بیماران استفاده می‌شوند.

این ربات‌ها به افراد بیمار کمک می‌کنند تا با بیماری‌شان کنار بیایند و به خوب شدن فکر کنند.

یکی از آن‌ها «نائو» است با 58سانتی‌متر قد و یک پوسته پلاستیکی برای بدنش.

نائو قدرت تشخیص صدا و صورت را دارد و می‌تواند طوری برنامه‌ریزی شود که کامپیوتر خانگی را روشن کند، نامه الکترونیکی یا روزنامه اینترنتی را بخواند و نیز به افرادی که دچار بیماری آلزایمر (فراموشی)‌اند کمک کند و با تمرین‌های مخصوص حافظه‌شان را بهبود بخشد.او قرار است سال 2011میلادی به بازار بیاید؛ به قیمت  چهار تا پنج میلیون تومان.

کد خبر 88783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز