جمعه ۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

علیرضا رستگار: زمان در گذر است و ما را همراه خود می‌برد، اما بعضی وقت‌ها فرصتی می‌دهد تا به گذشته‌های دور سفر کنیم و راه‌های رفته نسل‌های کهن را از گام‌های اول ببینیم.

شیوه‌های زندگی در طول قرن‌ها بسیار تغییر کرده است، اما بعضی از هدف‌های قدیمی آن‌قدر مهم است که برای همیشه حفظ شود. امروزه رسیدن به راه‌های جدید در مسیر زندگی‌های بهتر برای ما که امکانات زیادی برای استفاده از فکر دیگران داریم، موضوعی عادی است؛ اما در گذشته‌های دور انتقال اطلاعات ماجرایی متفاوت بود.

در کوچه‌های تاریخ که به عقب باز‌گردیم، پس از تولد زبان و خط به کسانی می‌رسیم که در مسیر گسترش فکر سهم داشتند. در کوچه‌های تاریخ از یک طرف می‌توان ماشین‌های چاپ امروزی را دید که انبوهی از اطلاعات را در مسیر زندگی‌های ما به حرکت در می‌آورند و از طرف دیگر کسانی را که در دوران دوری مردمان از فکرهای مفید، برای جبران این کمبود از روی معدود کتاب‌های موجود رونویسی می‌کردند تا تعداد بیشتری از آن کتاب‌ها در دسترس باشد.

یک دستگاه چاپ قدیمی

قرن‌ها گذشته است و صنعت چاپ به دنیایی متفاوت تبدیل شده است، اما یک ماجرای اصلی هنوز باقی است. پیش از آن که کار به حرکت ماشین‌های چاپ برسد مجموعه‌ای از آدم‌ها در مسیری دشوار فعالیت می‌کنند تا کار به مرحله نهایی چاپ یک روزنامه و یا کتاب برسد. ماشین‌های چاپ احساسی در مورد آنچه چاپ می‌شود و تأثیری که بر جای می‌گذارد، ندارند و تنها یک وسیله‌اند. صنعت چاپ به شکل امروزی رسید چون ما به شیوه‌هایی مؤثرتر برای پیشرفت نیاز داشتیم. شکل چاپ شده کلمه‌ها و تصویرها بخشی از ماجرای تفکر و انتقال آن است. بخش مهم همان احساسی است که از دوران آن چاپگرهای انسانی قدیمی تا مجموعه‌های بزرگ چاپ امروزی حفظ شده است. امروز که به راحتی یک روزنامه و یا کتاب را در دست می‌گیریم، نباید کسانی را فراموش کنیم که در پشت صفحه‌های سپید و کلمه‌های سیاه حضور دارند.

کد خبر 88749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز