مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی در تلاش برای توسعه فناوری نوینی هستند که به چاپگرها اجازه می‌دهد نه تنها تصاویر بلکه رایحه عطرها را هم چاپ کند

چاپگر

گروهی از محققان دانشگاه کیو در توکیو به سرپرستی "کنیکی اوکادا" در حال مطالعه بر روی فناوری جدیدی هستند که به چاپگرهای رایج اجازه می‌دهد که عطرها را هم چاپ کنند.

سیستمی که این دانشمندان ژاپنی طراحی کرده‌اند ثمره همکاری با شرکت "کانن" و برپایه سیستم چاپگرهای جوهرافشان است.

این تیم ژاپنی پیش از هر چیز دو مشکل را حل کردند. مشکل اول آهسته کردن سرعت چاپ بود. به این ترتیب سرعت پرتاب قطره 7/0 میلی ثانیه افزایش پیدا کرد. به این ترتیب قطره عطر معطر برای سیستم بویایی انسان قابل درک شد.

دومین مشکل، اجتناب از ترکیب رایحه‌های موجود در هوا با رایحه‌های چاپ شده بعدی بود. این محققان نشان دادند که 100 میلی ثانیه زمانی ایده‌آل برای رسیدن به این هدف است. به این ترتیب عطر قابل درکی تولید می‌شود که در مدت دوبار تنفس درک شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکنون این محققان در حال کار بر روی ترکیب رایحه‌ها با تصاویر هستند. به این ترتیب می‌توان در یک دستگاه واحد به طور همزمان هم با جوهر و هم با عطر تصاویری معطر را چاپ کرد. در مورد جوهر می‌توان با رنگ‌های ساده قرمز، زرد، آبی و سیاه تمام ترکیبات رنگ‌ها را به دست آورد اما برای رایحه‌ها نیاز به هزاران ترکیب آروماتیک است.

این محققان از ترکیبات رایحه‌های لیمو، وانیل، اسطو خودوس، سیب، دارچین، گریپ فروت و نعنا برای توسعه سیستم خود استفاده کرده‌اند.

کد خبر 120135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز