گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هرچند تنها در حد شنیده‌هاست، اما برای واکنش نشان دادن به تخریب چاپخانه مجلس، در حد شنیده‌ها هم کافی است

شنیده‌ها می‌گوید این چاپخانه با بیش از 100 سال قدمت، تخریب خواهد شد. آنطور که پرینت‌نیوز نوشته است چاپخانه مجلس در طرح توسعه مجلس قرار دارد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، احتمالا تخریب می‌شود.پرینت‌نیوز البته منبع خود را فاش نکرده است، اما تاکید می‌کند «یک منبع مطلع در مجلس شورای اسلامی» این خبر را تایید کرده است.

البته سیدمحمد حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با واکنش به این خبر می‌گوید: قطعا کمیسیون فرهنگی این موضوع را پیگیری می‌کند و درصورتی‌که این بنا و لوازم آن تاریخی باشد، باید از تخریب آن جلوگیری شود.

یک چاپخانه، یک موزه

چاپخانه مجلس شورای اسلامی، عمری کم و بیش هم‌اندازه خود مجلس دارد؛ چرا که در سومین نشست مجلس شورای ملی، پس از تشکیل، نمایندگان تصویب کردند که مذاکرات مجلس منتشر شود.

انتشار مذاکرات نیاز به مطبعه داشت و این مطبعه در سال 1285 راه افتاد. با توجه به هدف اولیه تاسیس چاپخانه، بعد از 48 شماره، چاپ روزنامه مجلس به آن سپرده شد. 48 شماره نخست این روزنامه، پیش از آنکه چاپخانه رسما کارش را آغاز کند، در چاپخانه خورشید چاپ شده بود.

اما این تنها کار چاپخانه نبود. علاوه بر روزنامه، کارهای اختصاصی دیگری نیز تنها برای مجلس چاپ می‌کرد و چند سال بعد، کارهای دیگری را نیز انجام داد؛ به‌طوری که پیش از تفکیک چاپخانه دولتی، چاپخانه مجلس یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات مطبوعاتی ایران و خاورمیانه به شمار می‌رفت که بزرگ‌ترین فعالیتش، چاپ لغت‌نامه دهخدا در آن ایام بوده است.

با این توصیفات، روشن است که چاپخانه مجلس شورای اسلامی، واقع در ضلع جنوبی ساختمان مجلس، حالا چیزی بیش از یک چاپخانه و در واقع یک موزه با ارزش تاریخی قابل توجه است؛ همانطور که عده‌ای معتقدند تجهیزات آن می‌تواند به موزه منتقل شود.
اما نکته جالب، وضعیت موزه مجلس است.

موزه مجلس شورای اسلامی 5 سال است که تعطیل است و با اینکه 12 آذر با حضور رئیس مجلس دوباره افتتاح شد، اما هنوز امکان بازدید عمومی آن فراهم نشده است. آن طور که مدیر طرح راه‌اندازی موزه به مهر گفته است، «یکسری کارهای حاشیه‌ای می‌بایست انجام می‌شد که موجب اندکی طولانی شدن بازگشایی موزه شد و قرار است 22 بهمن امسال این امکان فراهم شود.»

موسی حقانی درباره این کارها می‌گوید: «قرار است دری که از موزه به سمت بهارستان واقع شده است بعد از 30 سال باز شود و در همین راستا باید تمهیداتی حفاظتی برای جداسازی در ورودی خواهران و برادران انجام شود که این کار در حال انجام است.»

البته موزه مجلس شاید مکان مناسبی برای انتقال دستگاه‌های چاپخانه نباشد. این موزه در محل ساختمان مشروطه قرار دارد و از تالارهای متعددی برخوردار است، در تالار رویداد موزه مجلس به کمک اسناد و عکس‌های تاریخی فضای سیاسی کشورمان در سال‌های قبل و بعد از مشروطه ایجاد شده است.

در تالار هدایا و تابلوهای نقاشی، برای نشان دادن اشیا و تابلوهای نفیس نقاشی 2 بخش در نظر گرفته شده که در آنها آثار کمال‌الملک و دیگر نگارگران ایرانی به نمایش درمی‌آیند. صحن علنی مجلس شورای ملی شاید جالب‌ترین بخش موزه مجلس باشد؛ چرا که در واقع برابر است با همه مجلس.

اما گذشته از شرایط چاپخانه و موزه، عجیب است که کتابخانه مجلس هم شرایط ایده‌آلی ندارد. کتابخانه مجلس که یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران محسوب می‌شود، ساختمان مناسبی ندارد، ولی طرح ساخت بنایی جدید برای آن  به‌علت کمبود بودجه عمرانی مجلس در سال‌جاری متوقف شد.

بد نیست بدانیم که علی‌لاریجانی اوایل مهرماه امسال از محل پیشنهادی برای ساخت بنای جدید کتابخانه مجلس بازدید کرده بود و دستورهای لازم را هم برای پیگیری هرچه سریع‌تر کار به مسئولان مربوط داده بود. اما ظاهرا اوضاع مالی مجلس، چندان خوب نیست.

البته به جز مشکل مالی، قرار بود مجلس به ازای زمینی که برای کتابخانه در نظر گرفته است، یکی از زمین‌های خود را با شهرداری معاوضه کند که این هم آنطور که مهر نوشته، «به‌دلیل مسائل به‌وجود آمده در ماه‌های اخیر و مشغله زیاد مسئولان ذیربط مجلس در این راستا، هنوز انجام نشده است.»

کد خبر 98662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز