فرانک عطیف: سه خبر از دنیای فن‌آوری اطلاعات: نرم‌افزاری برای کنترل قاچاقچیان، ربات نظامی و بسته‌بندی سبز

نرم‌افزاری برای کنترل قاچاقچیان

آژانس‌های اجرای قانون در «منطقه خلیج» برای ردیابی قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک به زودی یک سیستم جدید کامپیوتری دریافت می‌کنند.

این منطقه با بودجه‌ای حدود 800 میلیارد تومان، سراغ تولید نرم‌افزار تحلیل جرم رفته تا به مجموعه‌ای از آژانس‌های فعال در این حوزه کمک کند اطلاعات مربوط به سازمان‌های توزیع مواد مخدر در این منطقه را با هم ردوبدل کنند.

پلیس منطقه می‌گوید سازمان‌ها می‌توانند به کمک این نرم‌افزار اطلاعات را راحت‌تر تحلیل و منتقل کنند.

ربات نظامی

استرالیا یک مسابقه چند میلیارد تومانی برای ساخت نسل جدیدی از ربات‌های نظامی راه انداخته است.

به گفته مقام‌های دفاعی این کشور، طرح برنده باید به سربازان کمک کند تا به کمک کنترل از راه دور در منطقه‌های درگیری شهری بجنگند.

هدف این کار، کاهش خسارت و تلفات در منطقه‌های مسکونی است که جنگ و درگیری غیرقابل پیش‌بینی و نامطمئن است و مشخص نیست سربازان با چه چیزهایی روبه‌رو می‌شوند و چه تعداد غیرنظامی آنجا هستند.

مسابقه را سازمان علم و فن‌آوری دفاعی این کشور با همکاری ارتش آمریکا برگزار می‌کند.
دولت می‌خواهد یک «سیستم کاملاً خودکار و هوشمند» تولید کند که مأموریت‌های خطرناک را انجام بدهد.پنج طرح برتر انتخاب و طراحان‌شان دعوت می‌شوند تا در کنفرانس «لندوارفر» در برسیبین در باره ایده‌هایشان صحبت کنند. این کنفرانس پاییز سال آینده برگزار می‌شود.البته آنها پیش از آن که پایشان به سن این کنفرانس برسد باید در یک پایگاه نظامی در جنوب استرالیا حرف‌شان را ثابت کنند و نشان دهند نمونه کارشان می‌تواند کار مورد نظر را انجام بدهد. داوران این برنامه گروهی از کارشناسان نظامی‌بین‌المللی
هستند.

بسته‌بندی سبز

سبزکردن محصولات و بسته‌بندی‌های کالاهای حوزه فن‌آوری بیشتر و بیشتر می‌شود. شرکت‌ها و سازندگان به ایده‌های نو می‌اندیشند تا آنچه به بازار می‌فرستند ضرر کمتری برای محیط‌زیست داشته باشد.

شرکت مایکروسافت هم به تازگی اعلام کرده جدیدترین نسخه نرم‌افزار ویندوز بسته‌بندی‌ای با مشخصات جدید خواهد داشت که زیانش برای محیط‌زیست کمتر است.

وزن بسته‌بندی جدید 37 درصد کاهش داشته و میزان محیط‌زیستی و اقتصادی‌بودن تا 70 درصد روی پردازشگرش بهبود یافته است. علاوه برآن بسته‌بندی جدید شبیه جلد «دی‌وی‌دی» (DVD) و ساده است. به گفته آژانس حفاظت از محیط‌زیست بسته‌بندی، در کل، یک سوم زباله‌سازی مصرف کننده را به خود اختصاص داده است. پلاستیک حجم قابل توجهی از زباله‌های مردم سراسر جهان را تشکیل می‌دهد و  تقریباً قابل تجزیه و بازیافت هم نیست.برای رفع این مشکل برخی‌ها از مقوا به جای پلاستیک استفاده می‌کنند که در تولیدش از انرژی کمتری استفاده می‌شود و قابل بازیافت‌تر است.

اپل هم جزو شرکت‌هایی است که می‌کوشد بسته‌بندی‌هایش را محیط‌زیستی کند و برخی بسته‌بندی‌هایش را تا حالا 42 درصد کوچکتر کرده است.

در باره بسته‌بندی بهتر و محیط‌زیستی‌تر و حتی تولید خود محصولات، راه‌حل‌ها و پیشنهادهای مختلفی می‌توان ارایه کرد. مثلاً برخی معتقدند در تولید نرم‌افزارها، مثل بازی‌ها ،به جای آن‌که آنها را روی دیسک و به صورت فیزیکی تولید کرد، شاید بهتر باشد تا تولیدکننده امکان بارگذاری و نصب را، فقط، ایجاد کند و خود مصرف کننده‌ها اگر دلشان خواست شکل فیزیکی آن را داشته باشند ، از اینترنت روی دیسک‌های خودشان ضبط کنند.

کد خبر 86386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز