پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

آیدا ابوترابی: بلندگو یکی از اختراع‌هایی است که امروزه در زندگی ما استفاده زیادی از آن می‌شود.

در بسیاری از وسیله‌های الکتریکی از تلویزیون گرفته تا کامپیوتر و تلفن و آیفون و... بلندگو وجود دارد. در آخرین تندر تابستان 88 می‌خواهیم با هم روش ساخت یک بلندگو را بررسی کنیم و ببینیم از چه چیزهایی تشکیل شده است. برای این کار احتیاج به وسیله‌های زیر داریم: مقداری مقوا، کاغذ نازک، سیم بدون روکش، آهن‌ربا و چسب.

شکل 1                                     شکل 2

شکل 3                                          شکل 4

شکل 5

ابتدا دایره‌‌ای به قطر 11 سانتی‌متر روی کاغذ نازک می‌کشیم و آن را می‌بریم. دایره را از روی یکی از شعاع‌هایش می‌بریم و به شکل مخروطی در می‌آوریم (شکل 1). حال مربعی به ضلع 12 سانتی‌متر از مقوا می‌بریم و مطابق شکل 2، چهار سوراخ در آن ایجاد می‌کنیم و سپس آهن‌ربای دیسکی‌شکل را در وسط آن روی یک تکه نوار‌چسب دو طرفه می‌چسبانیم. مقداری سیم  را دور تا دور یک شیء استوانه‌ای مثل قوطی فیلم می‌پیچیم به طوری که ابتدا و انتهای سیم (حدود 15 سانتی‌متر)  آویزان باشد (شکل3). حالا مخروط را روی صفحه مقوایی  و سیم را روی آن مانند شکل 4 می چسبانیم.

 بلندگوی ما آماده است!‌ برای این که بتوانید از آن استفاده کنید بهتر است آن را روی یک پایه طبق شکل 5 وصل کنید. بهتر است بلندگویتان را به کیت‌هایی که خودتان می‌سازید مثل رادیو‌ها و یا زنگ خطر وصل کنید و ببینید قدرت آن‌ چه‌قدر است. با عوض‌کردن اندازه سیم و کاغذ نازک و تعداد سوراخ ها و ...می توانید آزمایش کنید که قدرت بلندگو کم یا زیاد می‌شود.

کد خبر 90581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز