مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

آتوسا رقمی: کلید را بزن، چراغ روشن می‌شود، کلید را بزن، چراغ خاموش می‌شود... هر چند بار که می‌خواهی این کار را انجام بده، لامپ چراغ به حرف تو گوش می‌دهد و خاموش و روشن می‌شود

ما به این اتفاق عادت کرده‌ایم و تنها زمانی متوجه آن می‌شویم که کلید را بزنیم و چراغ روشن نشود و ما می‌فهمیم که احتمالاً لامپ سوخته و باید آن را عوض کنیم. نمی‌دانم حالا این اتفاق هر چندوقت یک بار برای ما می‌افتد؟ سالی یک بار؟ دو سال یک بار؟ یا بیشتر؟ این بستگی به عمر لامپی دارد که استفاده می‌کنیم. اما هیچ می‌دانی عمر اولین لامپی که ادیسون درست کرده چه‌قدر بوده؟

ادیسون در سال 8781 - ادیسون در نوجوانی

این نمونه اولین نتیجه موفقیت‌آمیز تلاش‌های ادیسون برای ساخت لامپ است؛ در دسامبر سال 1879میلادی، روشن شدن این لامپ در معرض تماشای عموم مردم قرار گرفت

خانه‌ای که ادیسون در آن به دنیا آمد، در «اهایو»ی امریکا

ادیسون در 22 اکتبر سال 1879 میلادی (30 مهر 1258 خورشیدی)  برای اولین بار موفق شد یک لامپ کربنی بسازد. بعد از این که بارها سعی کرده بود با استفاده از یک رشته پلاتین لامپ بسازد و موفق نشده بود، تصمیم گرفت از رشته کربنی استفاده کند و با این کار موفق شد لامپی بسازد که 40 ساعت کار می‌کرد. ادیسون تلاش کرد طرحش را کامل‌تر کند.در نتیجه همان سال  توانست اختراعش را ثبت کند و  چند ماه بعد از آن ادیسون کشف کرد که می‌تواند  در ساخت لامپ به جای کربن  از رشته‌ای از بامبوی کربنیزه  استفاده کند.

فکر استفاده از رشته‌های بامبو زمانی به ذهن ادیسون رسید که همراه با اعضای گروه اختراعش به سفر کنار دریا رفته بودند تا از آنجا یک خورشیدگرفتگی کامل را تماشا کنند و آن‌وقت یک بار، زمانی که کنار ساحل دراز کشیده بودند و داشتند استراحت و ماهی‌گیری می‌کردند ادیسون چند رشته از بامبویی را که با آن چوب ماهی‌گیری درست کرده بودند جدا کرد و آن را برای امتحان به آزمایشگاهش برد. نتیجه استفاده از این رشته‌ها، لامپی بود که می‌توانست 1200 ساعت کار کند.

کد خبر 93055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز