همشهری آنلاین: دستنوشته‌های تاریخی سر آیزاک نیوتن، بنجامین فرانکلین و سایر دانشمندان راهگشای دیگر برای اولین بار به صورت آنلاین منتشر می‌شود

جامعه سلطنتی انگلیس روز دوشنبه 30 نوامبر (9 آذر) اعلام کرد دستنوشته‌های تاریخی سر آیزاک  نیوتن، بنجامین فرانکلین و سایر دانشمندان راهگشای دیگر برای اولین بار به صورت آنلاین منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این جامعه، که قدیمی‌ترین بنیاد علمی جهان است، نوشته‌های مشهوری که در طول قر‌ن‌ها در ژورنال‌هایش چاپ شده است، به عنوان بخشی از گرامیداشت سیصد و پنجاهمین سالگرد بنیادگذاری‌اش روی اینترنت می‌گذارد.

این آثار از جمله شامل یک بررسی علمی سال 1770 میلادی است که ثابت می‌کند ولفگانگ آمادئوس موتسارت نابغه بوده است، و از آثار اخیرتر، نوشته‌های اولیه دانشمند مشهور استفن هاوکینگ درباره سیاهچاله‌هاست.

این سایت تعاملی که Trailblazing نام دارد، حاوی 60 مقاله انتخاب‌شده از میان 60000 مقاله است که در ژورنال‌های جامعه سلطنتی منتشر شده‌اند.

رئیس جامعه سلطنتی، لرد مارتین ریس، گفت: "مقالات علمی روی این سایت بیانگر جستجوی توقف‌ناپذیر دانشمندان - که بسیاری از آنها از اعضای این جامعه بوده‌اند- برای آزمودن و ساختن دانش ما درباره انسان و جهان در طول قرون است."

 "هر یک از این آثار بیانگر لحظات شورآفرینی است، هنگامی که علم به ما اجازه می‌دهد تا بهتر و بیشتر دریابیم و درک کنیم."

نظریه نیوتن درباره نور و رنگ‌ها در سال‌های 1600 که همچنان اساسی برای فیزیک نظری است، ‌به همراه یک شرح تکان‌دهنده ای از یک انتقال خون در قرن هفدهم از جمله آثاری است که روی این وب‌سایت منتشر می‌شود.

مقاله‌ای از بنجامین فرانکلین، یکی از پدران بنیانگذار آمریکا، در مورد تجربه‌اش در پرواز دادن یک بادبادک در جریان توفان برای اثبات اینکه صاعقه ناشی از الکتریسیته است و نه نیرویی فوق‌طبیعی، نیز در این سایت منتشر خواهد شد.

ریس گفت جامعه سلطنتی همچنین مراسمی  را در طول 12 ماه آینده به مناسبت به سالگرد بنیاد‌گذاریش برگزار خواهد کرد، تا "دانشمندان، خانواده‌ها، جوانان و افراد علاقمند همه با هم دیدی عمیق‌تر از علم به دست آورند."

 جامعه سلطنتی انگلیس، که از دانشمندان جوان حمایت می‌کند و بر مباحث علمی تاثیر می‌گذارد، در آغاز شامل گروهی از متفکران می‌شد که در ملاقات‌های‌شان در مورد نظرات فلسفی و علمی سر فرانسسیس بیکن به بحث می‌پرداختند.

زمان رسمی بنیادگذاری این جامعه 28 نوامبر 1660 است که در آن 12 عضو آن در کالج گریشام لندن ملاقات کردند.

 این جامعه هر هفته جلسه داشت تا شاهد تجربیات و بحث در مورد موضوعات علمی باشد. نام "جامعه سلطنتی"‌ برای اولین بار در سال 1661 در انتشارات ظاهر شد.

کد خبر 96446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز