همشهری آنلاین: رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش مدارس غیردولتی سبب کاهش بار مالی اموزش و پرورش می‌شود و این مساله فرصتی را ایجاد کرده است که باید مورد استقبال قرار گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش وپرورش، دکتر غلامعلی حداد عادل در همایش مدیران مدارس غیردولتی شهر تهران افزود: امروز پس از20 سال از آغاز فعالیت مدارس غیر دولتی و تغییرات و فراز و فرودها، در نگاه مسئولان به این مدارس، نوعی ثبات، تعادل و واقع بینی پدید آمده است.

وی با بیان این که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل مختلف بنا نبود دیگر مدارس غیردولتی وجود داشته باشد افزود: هر وقت صحبت از این نوع مدارس می شد، عده ای با جدیت و حرارت مخالفت می کردند.

حداد عادل تصریح کرد: کار به جایی رسید که امام راحل فرمودند اگر عده ای می خواهند مدارسی را تأسیس کنند شما مانع آن نشوید و این نقطه عطفی در انعطاف بعضی ها شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بالاخره تجربه ثابت کرد که دولت به تنهایی نمی تواند بار آموزش و پرورش را به دوش بکشد و حتی مخالفان جدی مدارس غیر دولتی اذعان کردند که نمی توانیم نیازهای آموزش را بر آورده کنیم.

حداد عادل در ادامه با بیان اینکه از ابتدا با کلمه غیرانتفاعی برای این مدارس مخالف بوده است گفت: اگر می خواهیم مدارس غیردولتی گسترش پیدا کند باید قید غیرانتفاعی را از آن برداریم و اجازه دهیم مردم در این زمینه سرمایه گذاری کنند و این نگرش با سیاست های اصل 44 همخوانی دارد.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم تعداد مدارس غیر دولتی افزایش یابد باید از منطق اقتصاد بر این فعالیت حمایت کنیم.

حداد عادل گفت:20 سال گذشته مدارس غیردولتی از منحنی حمایت یا مخالفت برخوردار بوده است.

وی با طرح این سؤال که آیا مدارس غیردولتی برای آموزش و پرورش تهدید یا فرصت به حساب می آید گفت: هر دو جنبه ممکن است.

وی افزود: اگر تأسیس مدارس غیر دولتی بتواند سبب کاهش بار مالی از دوش آموزش و پرورش شود فرصت به حساب می آید و باید از آن استقبال کرد.

حداد عادل ارتقاء سطح آموزش و تعلیم و تربیت را از دیگر مزایای مدارس غیردولتی برشمرد و افزود: در مالکیت خصوصی فرد خود را در برابر ضرر و زیان مسئول می داند.

وی ایجاد رقابت در میان مدارس آموزش و پرورش از دیگر فواید تأسیس مدارس غیردولتی خواند و افزود: این مسئله موجب بهتر شدن کیفیت برنامه ها خواه در بخش آموزش و خواه در بخش پرورش خواهد شد.

وی افزود: وقتی این مدرسه ها رشد کنند و بازده داشته باشند مدارس دولتی انگیزه بیشتری برای رقابت پیدا خواهند کرد و تحرک آنها بیشتر خواهد شد و مدارس غیرانتفاعی می تواند مانند لوکوموتیو قطار آموزش و پرورش را به دنبال خود بکشاند.

حداد عادل تصریح کرد: نباید فکر کرد کسانی که قصد تأسیس مدارس غیردولتی را دارند آمده اند تا با آموزش و پرورش مخالفت کنند بلکه همه متصدیان امر آموزش و پرورش آمده اند تا موجب سعادت ملت ایران شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کوچک شدن دولت را از دیگر مزایای مدارس غیر دولتی دانست و گفت: هر چه تلاش کنیم دولت کوچک تر شود موفق تر خواهیم بود.

حداد عادل انعطاف در امر اشتغال، ایجاد فضا برای دستیابی به ابتکارات و نوآوری ها را از دیگر مزایای مدارس غیردولتی اعلام کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه اجحاف در حق مردم را از تهدیدات پیش روی مدارس غیردولتی و آموزش و پرورش دانست و افزود: نباید با شهریه های غیرمنطقی موجب نارضایتی مردم شد.

حداد عادل گفت: نباید طوری رفتار کرد که مردم تصور کنند مدارس غیردولتی برای از ما بهتران است.

وی تصریح کرد: شورای مؤسسان مدارس غیر دولتی سنگین ترین وظیفه اش بحث و بررسی پیرامون همین نکته است.

حداد عادل گفت: این شورا باید تلاش کند از یکسو حداقل سود قابل قبول عاید مؤسسان مدارس غیر دولتی شود و از سوی دیگر انگیزه برای سرمایه گذاری از بین نرود و در عین حال وسیله ای برای اجحاف در حق مردم نباشد.

وی تبدیل کارخانه آدم سازی به کارخانه مدرک سازی را از دیگر تهدیدات پیش روی مدارس غیردولتی برشمرد و افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بعضی مدارس غیر دولتی به کارخانه مدرک سازی تبدیل شده بودند و ما باید مراقب باشیم گسترش مدارس غیردولتی موجب پدیدآمدن این نوع مدارس نشود.

حداد عادل کاهش نظارت دولت بر امر تعلیم و تربیت فرزندان کشور را از دیگر تهدیدات دانست و گفت: وظیفه حکومت اسلامی تعلیم و تربیت افراد جامعه است.

وی افزود: تأسیس، اداره و واگذاری آموزش به افراد غیر واجد شرایط از دیگر تهدیدات موجود در این بخش به شمار می آید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم مدارس غیردولتی فرصت برای آموزش و پرورش باشد باید دولت تا حد ممکن از تصدی گری خود بکاهد و بر نظارت منصفانه، عادلانه و مستمر خود بیافزاید و نظارت را نیز به دست کسانی که حساسیت این کار را درک می کنند بسپارند و آنها بر امکانات، برنامه ها و افراد حاضر در مدرسه ها نظارت کنند.

کد خبر 85427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز