گروه اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: ‌ کم‌کم فصل ثبت‌نام مدارس از راه می‌رسد و مسئولان هم وعده‌های تکراری درباره شهریه‌های مدارس غیردولتی را مطرح می‌کنند، اما آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد توافق والدین دانش‌آموزان با مدیران مدارس است.

آموزش

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال شهریه مدارس غیردولتی براساس الگو تعیین خواهد شد، اعلام کرد: برای پیش‌ثبت‌نام، مبنای اخذ شهریه‌ها، طبق مصوبه سال قبل است. فرشته حشمتیان درباره نحوه پرداخت شهریه مدارس غیردولتی به ایسنا گفت:

با توجه به اینکه پیش‌ثبت‌نام در برخی از مدارس آغاز شده، مدیران و مؤسسان مدارس غیردولتی مکلف هستند شهریه‌ها را بر مبنای سال گذشته و به‌صورت علی‌الحساب دریافت کنند. وی تأکید کرد: تا زمان ابلاغ الگوی جدید برای تعیین شهریه مدارس غیردولتی، مدیران حق افزایش شهریه سال تحصیلی جدید را ندارند و باید طبق مصوبه سال قبل به‌صورت علی‌الحساب پیش‌ثبت‌نام‌ها را انجام دهند. حشمتیان افزود:

اجرای الگوی شهریه توسط مؤسسان مدارس نیازمند آموزش نیروی انسانی و تهیه نرم‌افزار است، چرا که الگوی شهریه از پیچیدگی خاصی برخوردار است و مؤسسان باید آشنا به محاسبه شهریه براساس الگو باشند که اقدامات لازم برای این منظور در دست بررسی است. معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد:

در سنوات گذشته هر سال از طریق شورای نظارت مرکزی درصدی برای افزایش شهریه‌ها درنظر گرفته می‌شد، این در حالی است که از سال تحصیلی 93-92تعیین شهریه مدارس غیردولتی براساس الگو محاسبه خواهد شد و براساس اجرای الگو ممکن است در مدرسه‌ای میزان شهریه‌ها کاهش یا در مدارسی شهریه افزایش یابد. به گفته وی، الگوی شهریه مدارس غیردولتی طبق ماده 15قانون تأسیس مدارس غیردولتی تنظیم می‌شود که براساس هزینه‌های انجام شده و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده مدارس و تأیید میزان شهریه پیشنهادی مدارس به‌عهده شورای نظارت استان است.

دغدغه‌ای که ادامه دارد

اکنون یافتن مدرسه خوب برای ثبت‌نام فرزندان به یکی از دغدغه‌های اصلی پدران و مادران تبدیل شده، در دوره وزارت حاجی‌بابایی مدارس عادی دولتی که از کادر آموزشی مجرب و خوب و فضای آموزشی و پرورشی مناسبی برخوردار بودند به مدارس خاص و شهریه بگیر تبدیل شده اند. وزیر آموزش و پرورش افزایش تعداد مدارس شهریه‌ای و کاهش مدارس عادی دولتی به بهانه اعتبار بخشی به آنها را جزو یکی از افتخارات دوره وزارتش می‌داند، این در حالی است که با این کار عملا امکان ادامه تحصیل دانش‌‌آموزان در مدارس عادی دولتی از بین رفته و دانش‌آموزان خانواده‌های کم‌بضاعت به‌ناچار باید در مدارس عادی دولتی که طی این سال‌ها با کاهش سطح علمی روبه‌رواست ادامه تحصیل بدهند.

شهریه‌ مدارس غیردولتی بالاست و بسیاری از مردم از پس پرداخت هزینه‌های این نوع برنمی‌آیند، ورود به مدارس دولتی خاص(استعدادهای درخشان و نمونه دولتی) افزون بر آزمون ورودی، ‌مستلزم پرداخت شهریه است که دست‌کمی از شهریه مدارس غیردولتی ندارد. البته مدارس هیأت امنایی هم افزون بر شهریه مصوب هیأت امنا، مسائل خاص خودش را دارد. مدارس شاهد هم به اسم خانواده شهدا و ایثارگران اما به کام فرزندان فرهنگیان و برخی افراد متمول است و آمار دانش‌آموزان طرح شاهد که در این مدارس تحصیل می‌کنند مبین این ادعاست. البته شاید به همین دلیل است که هر سال بر تعداد مدارس شاهد افزوده می‌شود.

اذعان به ضابطه‌مندنبودن

فروردین امسال حشمتیان با اشاره تلویحی به ضابطه‌مند نبودن شهریه مدارس غیردولتی به واحد مرکزی خبر گفت: الگوی جدید برای تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی از سال تحصیلی آینده اجرا می‌شود که با اجرای این الگو میزان شهریه مدارس غیردولتی ضابطه‌مند می‌شود و شهریه هر مدرسه براساس میزان توانمندی‌ها و امکانات و خدمات آن مشخص خواهد شد. وی با اذعان به افزایش بی‌رویه شهریه مدارس دولتی افزود: با اجرای این الگو از افزایش بی‌رویه شهریه برخی مدارس غیردولتی جلوگیری می‌شود و مؤسسان مدارس غیردولتی تنها براساس این الگو که شاخص‌های بسیاری دارد می‌توانند از اولیا شهریه دریافت کنند.

کد خبر 211707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز