گروه اجتماعی‌ - علی‌اصغر محمدی: سیاست آموزش و پرورش حمایت و تقویت مدارس غیر‌دولتی است و این وزارتخانه به‌دنبال پر کردن صندلی‌های مدارس غیر‌دولتی است.

برخی بر این عقیده‌اند که باید مردم به این باور برسند که تحصیل فرزندانشان در مدارس غیر‌دولتی نسبت به مدارس دولتی، بازده بهتری دارد. در این صورت مشکل صندلی‌های خالی مدارس غیر‌دولتی حل می‌شود.

نوبت دوم مدارس دونوبته به‌صورت اجاره‌ای در اختیار مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد. مؤسسان هم به مدارس دولتی اجاره‌بها می‌دهند، ولی کمتر از آنچه به مالکان خصوصی می‌پردازند.

این نویدی است که وزیر آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غیر‌دولتی داده است. وزیر آموزش و پرورش در همایش مؤسسان و مدیران مدارس غیر‌دولتی تاکید کرد: فرهنگ مشارکت مردم و حضور بخش غیردولتی در آموزش و پرورش کمرنگ است.

برای حل کسری بودجه مزمن آموزش و پرورش راهی جز افزایش مشارکت‌های مالی مردمی نداریم.از اظهارات اخیر مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش چنین استنباط می‌شود که رویکرد آموزش و پرورش تقویت مدارس غیر‌دولتی است.

واگذاری فضاهای آموزشی به مدارس غیر‌دولتی درحالی‌که یک سوم مدارس دونوبته‌اند، مامور کردن نیروهای آموزش و پرورش به مدارس غیر‌دولتی، تشکیل صندوق حمایت از مدارس غیر‌دولتی و... گواهی بر این ادعاست.

دولت برای کاهش هزینه‌های آموزش و پرورش، خواستار مشارکت بیشتر مردم در امر تحصیل فرزندانشان است. به همین دلیل است که علی احمدی از والدین دانش‌آموزان می‌خواهد که به همان میزانی که به خوراک فرزندانشان اختصاص می‌دهند برای تربیت آنها هم هزینه کنند.

اصل 30 قانون اساسی، فراهم آوردن امکانات تحصیل رایگان تا پایان دوره متوسطه را برعهده دولت می‌داند و وزیر بارها اعلام کرده‌ که این اصل باید تفسیر شود زیرا این اصل دست وزارت آموزش و پرورش را برای انجام خیلی از کارها بسته است.

وزیر آموزش و پرورش معتقد است که یکی از موانع تحقق مدارس غیردولتی نگاه غلط به اصل 30 قانون اساسی است. پس باید مانند اصل 44 قانون اساسی از اصل 30 هم تفسیر نوین و قرائت جدیدی ارائه شود. علی‌احمدی مدعی شد در این زمینه از شورای نگهبان استفتا کرده‌ایم که آنها نیز شبیه سخنانی را که من می‌گویم پذیرفته‌اند.

مدارس دونوبته خوب یا بد

یک‌نوبته شدن مدارس، سال گذشته براساس طرح ساماندهی نیرو در آموزش و پرورش انجام شد.  یکی از پیامدهای اجرای این طرح افزایش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بود.  پیش از این مسئولان آموزش و پرورش همواره تاکید داشتند باید به سمتی برویم که تمامی مدارس کشور یک‌نوبته شود تا در نوبت دوم، دانش‌آموزان بتوانند از فضای مدرسه استفاده کنند.

در بخشنامه ثبت‌نام سال تحصیلی 89-88 نیز تاکید شده که اصل بر اداره مدارس به‌صورت یک‌نوبته است، مدارس دونوبته باید به تایید کمیته برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان برسد.  همچنین اغلب مدارس دونوبته در مناطق محروم فعالیت می‌کنند. چطور می‌توان یک نوبت از مدارس دونوبته را در این مناطق به مدارس غیردولتی واگذار کرد.

کد خبر 85523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز