یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: باز تابستان با اوقات فراغت، ناهماهنگی‌ها و بی‌‌برنامگی‌های سازمان‌های مسئول در این باره! پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان گاه به معضلی جدی برای والدین تبدیل می‌شود.

داستان تکراری اوقات فراغت حدود 14 میلیون دانش‌آموز از هفته گذشته با پایان امتحانات شروع شد. در کشور ما بیش از 30 سازمان و دستگاه در حوزه اوقات فراغت دانش‌آموزان به‌طور رسمی و غیر‌رسمی فعالیت موازی دارند.

آنچه در این حوزه نمود بیشتری دارد نا‌هماهنگی بین دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی امر اوقات فراغت است. باز هم هر سازمانی برنامه‌های خاص خود را اعلام می‌کند؛ اینکه تا چد حد اجرا می‌شود یا اینکه مفید فایده است بحث دیگری است.

موازی کاری در امر غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان گاهی موجب گم شدن هدف و کمرنگ جلوه دادن برنامه‌های دانش‌آموزان می‌شود. تداخل در برنامه‌ها و کم ‌اطلاع بودن از شیوه ارائه طرح‌ها و برنامه‌ها، موجب سردرگمی دانش‌آموزان و خانواده‌ها در انتخاب و تصمیم‌گیری در برنامه‌های آنها می‌شود.

بحث برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی‌ اوقات فراغت میلیون‌ها دانش‌آموز معمولا از خرداد ماه شروع می‌شود.  امروز اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان به معضلی جدی برای والدین تبدیل شده است؛ به همین علت علاوه بر آموزش و پرورش، ارگان‌ها و سازمان‌های دیگری نیز در این حوزه وارد شده‌ و سعی می‌کنند بخشی از اوقات فراغت دانش‌آموزان را پوشش دهند.

اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان، در تعطیلات تابستانی برای اغلب والدین توأم با نگرانی و دلهره است. برخی مسئولان و کارشناسان معتقدند در فصل تابستان و به‌دنبال تعطیلی مدارس، عوامل بزهکاری در نوجوانان گسترش بیشتری می‌یابد.

کارشناسان می‌گویند این نشان‌‌دهنده اهمیت ویژه این دوران است که توجه و برنامه‌ریزی خاصی را می‌طلبد. افزایش آمار بزهکاری در فصل تابستان، به‌ویژه در شهریور ماه گواهی بر این ادعاست.

یکی از مشکلات عمده طرح اوقات فراغت در کشور ما، استقبال نکردن جوانان و نوجوانان از این طرح‌هاست. مهدی رضایی، دانشیار دانشگاه در این باره گفت: برنامه‌ریزان در برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی غنی‌سازی اوقات فراغت، درباره نوع نیازهای فرهنگی، تفریحی، آموزشی و ورزشی جوانان و نوجوانان، نیاز‌سنجی دقیقی نمی‌کنند.

به گفته وی، طرح اوقات فراغت از نبود برنامه‌ریزی منسجم رنج می‌برد، زیرا در برنامه‌ریزی‌ها کمتر از نظریات متخصصان امر و صاحب‌نظران دانشگاهی استفاده می‌شود. این امر باعث کاهش شرکت‌کنندگان در برنامه‌های اوقات فراغت می‌شود.

27 هزار پایگاه دانش‌آموزی

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در باره غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان عنوان کرد: 27هزار پایگاه تابستانی برای غنی‌سازی اوقات‌فراغت دانش‌آموزان راه‌اندازی می‌شود.
علیرضا علی احمدی بیان کرد: برنامه‌های مختلفی برای تابستان امسال دانش‌آموزان در نظر گرفته شده‌است.

فعالیت‌های هنری، فرهنگی و قرآنی، برگزاری کلاس‌های تقویتی و آموزش رایانه از مهم‌ترین برنامه‌های تابستانی آموزش و پرورش است. به گفته وی، دایر کردن دوره‌های مهارت آموزی برای دانش‌آموزان غیراز رشته‌های فنی و حرفه‌ای در تابستان امسال از کارهای ابتکاری آموزش و پرورش است.

براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، امسال میلیون‌ها دانش‌آموز تحت پوشش برنامه‌های اوقات فراغت تابستان این وزارتخانه قرار می‌گیرند.

پرورش برای 20درصد

آموزش و پرورش برای اوقات فراغت تنها 20درصد دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده‌است و برای 80 درصد بقیه برنامه‌ای ندارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی تنها توان پاسخگویی به نیاز 20 درصد دانش‌آموزان را دارد.

علی‌اصغر یزدانی در این باره اذعان داشت: امکانات و ظرفیت‌های محدود، اجازه تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان بیشتری را نمی‌دهد. بنابراین متولیان اوقات فراغت در آموزش و پرورش، زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا سازمان‌ها و نهادهای خارج از این مجموعه، امکانات موجود خود را در اختیار ما قرار دهند.

آیا مسئولان سایر سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که به نوعی خود را در این مهم سهیم می‌دانند برای 80 درصد از دانش‌آموزانی که شمول برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت آموزش و پرورش نمی‌شوند برنامه‌ای دارند؟

کد خبر 83552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز