گروه اجتماعی – علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش در واکنش به گزارش اخیر همشهری در باره واگذاری مدارس گفت:

 برخی از رسانه‌ها، مدام از آموزش و پرورش انتقاد می‌کنند و مثلا می‌گویند چوب حراج به آموزش و پرورش زدند که اینگونه مطالب برای آموزش و پرورش مسئله ایجاد می‌کند.

علیرضا علی‌احمدی افزود: رسانه‌ها باید به کمک نظام تعلیم و تربیت کشور بیایند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون عزم ملی برای رفع مشکلات آموزش و پرورش وجود ندارد.

نظام تعلیم و تربیت یک راه و مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها راه دیگری می‌روند.
وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش هم‌اکنون نیاز به استخدام و جذب نیروی جدید ندارد، اما جذب نیروی جدید برای این وزارتخانه تصویب می‌شود.

علی احمدی در سخنانی تکراری گفت: اکنون نظام تعلیم و تربیت کشور مسئولیت‌های سایر دستگاه‌ها را به‌دوش می‌کشد. به گفته وی، اکنون فعالیت فنی و حرفه‌ای، مدارس شبانه‌روزی، مدرسه‌سازی‌، کودکان استثنایی و ایاب و ذهاب آنها به‌عهده آموزش و پرورش است، درحالی که این وظایف باید از دوش آموزش و پرورش برداشته شود و به دستگاه‌های دیگری سپرده شود.

وی آنچنان از انجام این امور گله می‌کند که گویی همین امروز این وظایف به‌عهده آموزش و پرورش گذاشته ‌شده‌است.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح تفویض اختیار به مدارس یادآور شد: در اداره مدارس باید به سمت ساختار هیات امنایی و تفویض اختیار حرکت کنیم.

آموزش و پرورش نباید برای مدارس تصمیم‌گیری کند، بلکه باید آنها را در چارچوب سیاست‌های خود حرکت دهد.علی احمدی تصریح کرد: در بحث هیات امنایی کردن مدارس باید اصل 30 قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش و پرورش رعایت شود.

در اینکه نباید آموزش و پرورش برای مدارس تصمیم‌گیری کند شکی نیست. سؤال این است آموزش و پرورش در چارچوب کدام سیاست‌ها مدارس را حرکت دهد، آیا هدف از واگذاری مدارس به بخش خصوصی، دریافت شهریه از والدین برای تحصیل در مدارس دولتی است؟
اینکه مردم برای تحصیل فرزندشان در مدارس دولتی با کادر آموزشی و پرورشی مناسب و فضای مناسب شهریه بدهند، خوب است.

چرا اگر کسی در این باره سخنی بگوید برای آموزش و پرورش مسئله ایجاد می‌شود؟ آیا دستگاهی که می‌خواهد سرانه به مدارس بدهد خود می‌تواند ناظر بر امور هم باشد.

اگر هیات امنای مدرسه‌ای تعیین کند که برای تحصیل در آن واحد آموزشی باید... تومان شهریه دریافت شود آیا دانش‌آموزی بدون پرداخت شهریه می‌تواند ثبت نام کند؟ این موضوع به‌خودی خود تبعیض ایجاد می‌کند.

اگر هدف از ایجاد تحول بنیادین شهریه‌ای کردن مدارس دولتی در کشور است که ظاهرا مسئولان به بیراهه می‌روند. اگر از مردم بر خلاف اصل 30 قانون اساسی در مدارس دولتی شهریه بگیرند و کسی دم نزند راضی هستید.

اگر راه صحیح است چرا باید از انتقاد هراسید.  چرا آموزش و پرورش نسبت به همه چیز ایراد می‌گیرد. عزم ملی چرا وجود ندارد. اگر همه هر آنچه وزیر آموزش و پرورش می‌گوید را بپذیرند آنگاه عزم ملی برای رفع مشکلات این دستگاه عظیم وجود دارد.

لابد هر آنچه شخص وزیر آموزش و پرورش می‌گوید درست و آنهایی که از مشکلات و دردهای این مجموعه سخن می‌گویند اشتباه است. به‌نظر می‌رسد مشکل اساسی نظام تعلیم و تربیت است که وزیر و معاونان آن از خارج از مجموعه آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند.

البته ایرادی به اظهارات وزیر محترم آموزش و پرورش نیست، دوره وزارت وی در حال اتمام است و کاری در این دستگاه از پیش نبرده‌است. طبیعی است از دیدگاه علی‌احمدی اصحاب رسانه مقصرند.  آیا دریافت شهریه در مدارس دولتی منجر به ایجاد رقابت عادلانه بین دانش‌آموزان و مدارس می‌شود؟

کد خبر 81490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز