شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با وجود رشد چند برابری بودجه آموزش و پرورش، همچنان ادامه فعالیت مدارس دولتی بدون کمک‌های مالی مردم میسر نیست.

در چند سال اخیر شهریه در مدارس دولتی تحت عناوینی مانند کلاس‌های فوق‌برنامه‌ و کمک‌های مردمی داوطلبانه اخذ می‌شود.

هیچ مدرسه دولتی سراغ نداریم که با سرانه دولتی بچرخد، همه مدارس دولتی با کمک‌های مردمی به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهند. این اظهارات مسئول ستاد ثبت‌نام سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در باره لزوم مشارکت مردم در امر تحصیل فرزندانشان است.

حسین محمد‌اصغری تصریح کرد: برخی از مدارس برای دریافت کمک‌های مردمی بدون توجه به توانایی و ناتوانی مالی دانش‌آموزان و خانواده‌ها با شیوه‌های مختلف درخواست کمک می‌کنند غافل از اینکه این عمل بازی با روح و روان دانش‌آموز و خانواده‌های آنهاست.

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که سرانه مدارس در فصل تابستان پرداخت شده‌است و مدارس مشکلی در مسائل مالی نخواهند داشت.

علیرضا علی‌احمدی‌ به‌طور تلویحی گفته که بیشتر مشکلات مالی مدارس و به‌خصوص دریافت شهریه از دانش‌آموزان به‌دلیل تاخیر در پرداخت سرانه مدارس است.

وی در مورد اینکه میزان سرانه پرداختی به مدارس به ازای هر دانش‌آموز چقدر است و نسبت به سال تحصیلی گذشته چند درصد افزایش دارد سخنی نگفت.

یک نوبته‌شدن همه مدارس تهران

معاون آموزش و نوآوری آموزش و پرورش شهر تهران نوید از یک نوبته شدن مدارس شهر تهران داد و گفت: در شهر تهران 299 مدرسه و 41 هزار و 499 دانش‌آموز کم شده‌است.
سید محمود حسینی پیش‌بینی کرد که با کاهش جمعیت دانش‌آموزی تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس استاندارد شود.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 87-86، 3 هزار و 243 مدرسه دولتی در شهر تهران فعالیت می‌کردند، افزود: در سال تحصیلی گذشته تعداد مدارس دولتی به 2 هزار و 944 مدرسه رسید و کلاس‌های درس نیز از 33 هزار و 772 کلاس به 31 هزار و 375 کلاس رسیده که بدین ترتیب 2 هزار و 297 کلاس درس کاهش یافته است.

وی در باره تراکم کلاس‌های درس در سال تحصیلی 88-87 اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته میانگین تراکم کلاس درس در مدارس ابتدایی شهر تهران 4/31نفر، راهنمایی 9/30، متوسطه 8/28، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای 1/28و کار‌دانش 6/17 و پیش دانشگاهی 3/27نفر دانش‌آموز بود.

حسینی با اعلام اینکه وزارت آموزش و پرورش استاندارد حضور دانش‌آموزان در کلاس درس را در سال تحصیلی آینده اعلام کرده، گفت: طبق این بخشنامه استاندارد کلاس‌های دوره ابتدایی 7/31، راهنمایی 2/31، متوسطه نظری و پیش دانشگاهی و همچنین هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش 5/27دانش‌آموز است.

معاون آموزش و نوآوری آموزش و پرورش افزود: با توجه به اینکه در سال تحصیلی آینده باید ارزشیابی تحصیلی در پایه اول ابتدایی پیاده شود، از مدیران مدارس خواسته‌ایم که در کلاس‌های اول 27 نفر ثبت نام کنند و در پایه‌های دیگر نیز جمعیت بالاتر از 36 نفر نرود.

وی با بیان اینکه حداکثر نفرات در مقطع راهنمایی 38 نفر و در متوسطه و پیش دانشگاهی 40 نفر است، اظهار کرد: در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نیز خواسته‌ایم که تا 32 نفر و در دوره کاردانش تا 28 نفر ثبت نام کنند.

شهریه پیش ‌دبستانی‌های

رئیس ستاد رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مردمی آموزش و پرورش شهر تهران در باره شهریه دوره پیش‌دبستانی نیز گفت: حداقل شهریه پیش ‌دبستانی‌های شهر تهران 120 هزار و حداکثر آن 250 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه پیش دبستانی جزء تعهدات آموزش و پرورش نیست، اظهار کرد: اگر مدارس فضای کافی داشته باشند می‌توانند بین یک تا 2 کلاس پیش دبستانی تشکیل دهند.

وی با تشریح برنامه‌های ستاد ثبت نام مدارس شهر تهران تاکید کرد: هنگام ثبت نام مدیر مدرسه باید حضور داشته باشد. همچنین هیچ هزینه‌ای از دانش‌آموزان مدارس دولتی دریافت نشود.

اصغری افزود: طبق روال گذشته شهریه مربوط به فوق برنامه‌ها بعد از شروع سال تحصیلی اعلام و از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌شود

کد خبر 85757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز