گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: سیاست آموزش و پرورش تقویت مدارس غیردولتی است.

واگذاری فضاهای آموزش و پرورش، اعزام نیروی مامور و ارائه تسهیلات مالی و فنی از راهکارهای تقویت این مدارس است؛ این در حالی است که مدارس غیر‌دولتی، به دلایل مختلف مانند کیفیت نامناسب آموزشی و شهریه بالا مورد اقبال مردم قرار نگرفته‌اند؛ البته به جز تعداد اندکی از این مدارس که از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

به همین دلایل صندلی‌های اغلب مدارس غیردولتی معمولا خالی می‌ماند. معاون وزیر آموزش و پرورش در این باره به مهر گفت: به‌طور متوسط ظرفیت بخشی از مدارس غیردولتی به دلایل مختلفی همچون کاهش جمعیت دانش‌آموزی، عدم‌کیفیت مناسب مدرسه و عدم‌توان پرداخت شهریه توسط مردم خالی است.

فرشاد ابراهیم‌پور تاکید کرد که ظرفیت خالی در مدارس غیردولتی یک پدیده عام نیست و مدارس غیردولتی را داریم که برای ثبت‌نام دانش‌آموزان امتحان ورودی برگزار می‌کنند و صف طولانی برای ثبت نام در آنها شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: تنها راه حل این مشکل ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس غیر‌دولتی است؛ به‌گونه‌ای که مردم به این نتیجه برسند که ثبت نام فرزندانشان در این مدارس منجر به بهبود عملکرد آنها می‌شود.

رئیس سازمان مدارس غیر‌دولتی درباره برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای وضعیت مدارس غیر‌دولتی اضافه کرد: استفاده از فضاهای خالی آموزش و پرورش توسط مدارس غیر‌دولتی، اعزام نیروی مامور، ارائه تسهیلات فنی و اعتباری به این مدارس از برنامه‌هایی است که به‌نظر ما می‌تواند برای حل این مشکل مؤثر باشد.

وی در واکنش به این سؤال که با توجه به کمبود فضای آموزشی در برخی از شهرهای بزرگ که مدارس دو نوبته دارند، چگونه می‌توانید فضای خالی در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهید، گفت: بحث واگذاری صرفا مدرسه نیست. آموزش و پرورش فضاهای خالی دیگری به جز مدارس دارد که می‌تواند در اختیار مؤسسان مدارس غیردولتی قرار دهد، هنرستان‌ها و آموزشکده‌ها از جمله آنهاست.

سخنان معاون وزیر آموزش و پرورش حاوی چند نکته مهم است.

نخستین نکته، نوع نگاه معاون وزیر به موضوع پر کردن صندلی‌های خالی مدارس غیر‌‌دولتی است. یکی از این راه‌ حل‌ها که پیش از این نیز ابراهیم‌پور آن را مطرح کرده‌بود واگذاری فضاهای خالی آموزش و پرورش به مدارس غیر‌دولتی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به صراحت از هنرستان‌ها و آموزشکده‌ها به‌عنوان فضاهای قابل واگذاری نام برده‌است. این در حالی است که یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش تقویت رشته‌های هنرستانی و کار‌دانش است.

نمونه بارز این ادعا سخنان وزیر آموزش و پرورش در آیین بهره‌برداری از هنرستان پسرانه شهید کاظمیان مشهد در سال گذشته است که گفته بود: برنامه چهارم توسعه، آموزش و پرورش را مکلف کرد که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را گسترش دهد.

به گزارش ایسنا، علیرضا علی‌احمدی تاکید کرد: اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای به‌گونه‌ای است که در کشورهای مختلف جهان، درصد زیادی از آموزش‌ها مربوط به آموزش فنی و حرفه‌ای می‌شود، ولی این فرایند در کشور ما برعکس است و بیشتر به جنبه‌نظری آموزش توجه می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر آموزش فنی و حرفه‌ای از لحاظ کیفی و کمی خوب عمل کند، جامعه را از جهت تولید سرانه و تولید ملی کمک می‌کند.

با توجه به مطالب عنوان شده بهتر است معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کند کدام هنرستان خالی مانده که باید به بخش غیر‌دولتی واگذار شود؟

جالب‌تر اینکه هنرستان‌ها آزمون ورودی دارند. همچنین رشته‌های هنرستانی و کار‌دانش طرفداران خاص خود را دارد که با واگذاری هنرستان‌ها به مدارس غیر‌دولتی چون نیاز به کارگاه و کار عملی دارد به قدری هزینه‌ها سرسام آور می‌شود که کمتر خانواده‌ای توان پرداخت آن را خواهد‌داشت.

نکته دوم اعزام نیروی مامور به مدارس غیر‌دولتی برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی است. جناب معاون کدام نیرو را می‌خواهید برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی به مدارس غیر‌دولتی گسیل کنید.

احتمالا نظر شما اعزام نیروهای مجرب موجود در مدارس دولتی است. زیرا مامور کردن نیروهای عادی که موجب افزایش سطح کیفی مدارس غیر‌دولتی نخواهد‌شد.
سؤال این است که چرا باید نیروهای مجرب از مدارس دولتی به مدارس غیر‌دولتی مامور شوند. آیا این کار با  عدالت آموزشی و رقابت عادلانه مدارس دولتی و غیر‌دولتی مغایرت ندارد؟

آیا با خالی کردن مدارس دولتی از نیروهای مجرب و کارآزموده می‌خواهید مردم به این نتیجه برسند که کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس غیر‌دولتی بهتر از مدارس دولتی است.
به‌راستی تنها راهی که می‌توان مردم را قانع کرد که فرزندان‌شان را در مدارس غیر‌دولتی ثبت‌نام کنند، تضعیف مدارس ‌دولتی است.

چرا باید ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس غیر‌دولتی به بهای تضعیف مدارس دولتی باشد. هم‌اکنون کیفیت آموزش و پرورش در بسیاری از مدارس دولتی اگر نگوییم از مدارس غیر‌دولتی بالاتر است ولی به جرات می‌توان گفت که کمتر از آنها نیست.

واقعیت‌ها را باید پذیرفت، اغلب مردم توان پرداخت کمک‌های داوطلبانه را هم ندارند؛ آن وقت می‌خواهید مردم را وادار کنید که فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند. از طرفی نسبت به ایجاد، توسعه و تقویت مدارس غیر‌دولتی نگرش‌ها و نگاه‌های منفی وجود دارد که برخی از آنها بی‌تردید ناشی از عملکرد و اظهارات مسئولان در این باره است.

کد خبر 84447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز