همشهری آنلاین: یک صفحه از قران کریم با دستخطی منسوب به امام هشتم، امام رضا(ع) در موزه قران و کتابت تبریز نگهداری می‌شود

به گزارش ایرنا، این صفحه از قرآن روی پوست آهو به خط کوفی نوشته شده است که قدمت آن به اوایل قرن سوم هجری می‌رسد.

درموزه قرآن و کتابت یکی از موزه‌های تخصصی شهر تبریز، انواع و اقسام نسخ و ادوات مرتبط با نگارش خصوصا نسخ قرآن وجود دارد.[آشنایی با موزه آذربایجان - تبریز] بنای این موزه در مسجد صاحب الامر تبریز در شرق میدان صاحب آباد، در قلب شهر تبریز قرار دارد.

این بنای تاریخی یک گنبد و دو مناره بلند دارد و در ابتدا به عنوان مسجد ویژه شاه طهماسب اول صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این بنا یک بار در سال 1045 هجری قمری توسط امپراطور عثمانی تخریب شد و از آن دوره تنها دو اطاق مرمری نقش دار در مدخل دهلیز و اندرون بقعه باقی مانده است.

کل بنا به دستخط خوشنویسان شهیری مزین است و استاد علاء الدین، خوشنویس مشهور زمان شاه طهماسب سوره الجن را در بالای یکی از طاق ها نگاشته است.

مسجد صاحب الامر در زلزله سال 1193 هجری قمری تبریز هم آسیب فراوان دید و بعدها مردم آن را بازسازی نمودند تا شان مسجد حفظ شود.

این بنا پس از مرمت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با توجه به قداست مسجد به عنوان موزه قرآن و کتابت تجهیز و افتتاح گردید.

علاوه بر نسخ خطی، انواع قلمدان‌های مقوایی دارای نقوش مینیاتوری و روکش لاکی، همچنین پلاک‌های فلزی منقوش به ادعیه مختلف، ظروف مزین به آیات وحی و آثار ویژه‌ای مانند دستخط مبارک اما رضا(ع) که بر روی پوست نوشته شده در این محل نگهداری      می‌شود.

خط خوشنویسان بزرگی مانند ملا عبدالباقی تبریزی، میرزا محمد شفیع تبریزی، میرزا طاهر خوشنویس و آثار علیرضا عباسی، درویش عبدالمجید و میرعماد حسنی از دیگر آثار موجود در موزه قران و کتابت تبریز می‌باشد.

بازدید از این موزه زیبا و معنوی همه روزه از ساعت 9 صبح تا 21 برای عموم هموطنان و مسافران محترم امکان پذیر می‌باشد.

کد خبر 77907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز