همشهری آنلاین: خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با علی‌رضا طالب‌پور رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن گفت‌وگو کرده است

علی‌رضا طالب‌پور در گفتگو با سرویس اندیشه خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در مورد حمایت مالی از پایان‌نامه‌های اعجاز قرآن گفت: ما این امر را اعلام آمادگی کردیم و روی سایت پژوهشکده و خبرگزاری‌های مختلف هم اعلام شده است.

شورا و سیستم کار هم کاملا آماده است و تعدادی کار هم به ما درخواست داده شد، منتهی بعضی‌ها گفتند ما این پایان‌نامه را انجام دادیم و شما فقط حمایت کنید، که این در راستای کار ما نیست و ما می‌خواهیم از همان ابتدای کار که پایان‌نامه می‌خواهد شروع شود در راستای مسیر از قبل تعیین شده آن باشیم.

رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن اذعان کرد: قصد ما این است که پایان‌نامه‌هایی که در مورد اعجاز انجام می‌شود، این‌گونه نباشد که هر کس به سیستم خودش کار انجام دهد.

ما نمی‌توانیم پایان‌نامه‌ای که تمام شده است، حمایت کنیم. برخی نیز تقاضای همکاری کردند تا در این مجموعه بیایند، البته چند مورد پیشنهاد هم، هم‌سو با اهداف ما بود که در حال گفت‌وگو هستیم

وی با تأکید بر این مسأله که باید تبلیغات در این راستا بیشتر شود، تصریح کرد: در حال حاضر مهم این است که این اطللاع‌رسانی وسیع‌تر شود و خبرگزاری‌هایی چون ایکنا در این راستا اخبار را اشاعه دهند. کار بعدی که ما می‌خواهیم انجام دهیم، این است که شروع کنیم عناوین یک سری پایان‌نامه را عنوان کنیم و برای همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف ارسال کنیم، و این عناوین را روی سایت نیز قرار می‌دهیم.

طالب‌پور در مورد چرایی این اقدام اظهار کرد: دانشجویی که مثلا در رشته شیمی است و علاقه دارد در زمینه اعجاز قرآن کار کند، اما چیزی به ذهنش نمی‌رسد، در صورتی که ما الآن حدود 140 مورد از اشارات قرآنی که به اعجاز نزدیک است را درآوردیم. کاری که ما الآن انجام می‌دهیم از یک پایان‌نامه هم سنگین‌تر است که حالا نمونه‌‌های آن در برنامه‌ای از طریق شبکه قرآن سیما که درباره با اعجاز قرآن تهیه می‌شود، پخش خواهد شد و در جلسه نهایی که برای نقد و بررسی اعجاز است، عنوان می‌شود.

رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن در مورد چگونگی انجام این کار تأکید کرد: دانشجویانی که تمایل به همکاری با ما دارند، باید استاد راهنما که مربوط به رشته خودشان است را خود انتخاب کنند و استاد مشاور را ما در بحث‌های قرآنی و دیگر موضوعات انتخاب می‌کنیم. از آن جهت ما انتخاب استاد راهنما را به عهده خود دانشجو قرار دادیم تا سیستم دانشگاهی را بر هم نزنیم.

وی افزود: سیتم دانشگاهی این‌گونه است که مثلا گروه شیمی آن دانشکده باید عنوان پایان‌نامه را تصویب کند، برای این‌که پایان‌نامه تصویب شود، باید حداقل یکی از اساتید آن گروه در آن دانشکده این موضوع را قبول داشته باشد و مسئولیت راهنمایی آن را بر عهده بگیرد. ما با این کار یک تیر و دو نشان کردیم. با این کار هم طبق قوانین دانشگاه‌ها پیش می‌رویم و هم این‌که از پناسیل آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ زیرا ما که اینقدر استاد راهنما در سراسر کشور نداریم، اما در بحث مشاوره ما این آمادگی را چه از نظر مالی و چه سیستم داریم.

طالب‌پور در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: اگر بشود خبرگزاری‌ها بیشتر روی این مسأله تأکید کنند، ما از هر جهت آماده هستیم و بزودی وب‌سایت پژوهشکده هم ارائه می‌شود تا در واقع تعامل بهتری با افراد داشته باشیم.

کد خبر 74598

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز