جمعه ۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خطبه نخست نمازجمعه این هفته تهران را به شکل گیری ساختار نهاد مقدس مسجد در ادیان الهی از جمله اسلام اختصاص داد

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، خطیب این هفته نمازجمعه تهران با تأکید بر اینکه ساختار نهاد مسجد از مهمترین پایه‌های نظام‌های دینی از زمان حضرت آدم تا کنون بوده و هست، گفت: ممکن است در برخی از ادیان نام مسجد به نام‌های دیگری تغییر یافته باشد اما از زمان هبوط حضرت آدم همیشه مسجد جز ساختار ادیان آسمانی بوده است.

وی با اشاره به برخی از آیات قرآنی که تأکید بر خلوص و وحدانیت در ساخت و اداره مسجد دارند، گفت: اگر مسجد، دکان و پایگاه قدرت عده‌ای بشود، یا اشخاصی به معنای غلط از آن بهره برداری شخصی بکنند و برای خود اعتبار درست کنند، بر خلاف منظور قرآن و در تناقض با وحدانیت و اخلاص در ساخت و بهره برداری از این مکان مقدس است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به ساخت مسجد ضرار که پایگاه منافقین پس از اسلام بود، گفت: قرآن کریم خطاب به پیامبر، این مسجد را باعث تقویت پایگاه کفر و نفوذ دشمن و توطئه برضد نظام اسلامی می‌داند و پیامبر را از حضور در آن نهی می‌کند و در نهایت این مسجد نیز منهدم می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز سال جدید و سخنان ایشان در مشهد، تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب در این سخنان مطالب مهمی را مورد اشاره قرار دادند که توجه ویژه به آنها لازم است و ما از این سخنان قدردانی می‌کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از مطالب مهم مطرح شده در سخنان رهبر معظم انقلاب را تجدید نظر در الگوی مصرف دانست و گفت: الگوی مصرف ما به واقع درست نیست و بیشتر این مسئله نیز در زمینه انرژی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تذکر رهبر معظم انقلاب در این زمینه را بسیار دقیق و ریزبینانه توصیف و تأکید کرد: به واقع اگر در این زمینه بررسی کنیم می‌بینیم که الگوی مصرف ما با قسط و عدل سازگار و عاقلانه و مدبرانه نیست و اسراف در این زمینه بسیار زیاد است.
وی با بیان اینکه همه باید در جهت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنند، گفت: این مسئله از مسائل بسیار مهمی بود که در مجلس و دولت هم درباره آن بحث شد و در برنامه پنجم، سیاست‌های کلی نظام و سند چشم انداز نیز بر آن تأکید شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز با تبریک فرا رسیدن نوروز 88 گفت: نوروز حقیقتا سنت ملی زیبا و حسنه است و مناسب ترین عید ملی در سراسر دنیاست که برای نو شدن و شرایط جدید برای زندگی انسان‌هاست.

خطیب نماز جمعه تهران ابراز امیدواری کرد با استفاده از تعالیم اسلامی همه در آغاز نوروز در مسیر تحول اخلاقی و ایمانی حرکت کنند.

وی همچنین ‌با تسلیت درگذشت همسر گرامی بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: آن مرحومه در کنار امام (ره) در همه سختی‌ها و فراز و نشیب‌های انقلاب حضور و تاثیر به سزایی در حرکت انقلاب اسلامی بر عهده داشت.

امام جمعه موقت تهران گفت: خداوند متعال این بانوی مومن، صبور، دانا و حکیمه را با رحمت خویش قرین کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان خاطره از این بانوی مکرمه در خصوص زمان اعلام رحلت امام خمینی (ره) گفت: آن مرحومه در این مرحله هم با صبر و بردباری و تدبیری نمونه خودشان را کنترل کردند و اجازه دادند تدبیر در نظر گرفته شده به درستی اجرا شود.

وی همچنین با اشاره به سالروز تاسیس حوزه علمیه قم گفت: یکی از کاره‌های سرنوشت ساز تاریخ ما همین تاسیس حوزه علمیه قم است که افتخار آن را آیت الله حائری یزدی دارد. 
  
خطیب نمازجمعه تهران پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری به ویژه موضوع اصلاح الگوی مصرف را عملی دانست، به شرطی که اقدامات با تدبیر و متناسب با زمان و مکان صورت گیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود در خطبه دوم نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف افزود: نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی این بود که تدبیری اندیشیده شود تا از این طریق به مردمی که اهل اسراف نیستند و حتی سرانه خود را استفاده نمی‌کنند، آسیب وارد نشود.

وی برنامه ریزی برای تحقق این اقدام را کار سختی دانست و گفت: مجلس و دولت باید با نهایت صداقت و صمیمیت و به دور از بحث‌های تشنج زا از مشاوره دانشمندان و متخصصان کشور بهره گیرند و به بحث‌های معقولی برسند تا مورد استقبال مردم هم قرار گیرد.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مشهد درباره موضوع انتخابات گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخابات را حق مردم و صلابت و پیروزیمان را به سبب حضور مردم دانستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: انتخابات باید به گونه‌ای برگزار شود که مردم با علاقه، عاشقانه، با اطمینان و انبوه شرکت کنند و رأی خود را اثرگذار بدانند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: بر اساس قانون باید صلاحیت نامزدان تأیید شود و پس از آن، نامزدها حق دارند با هم رقابت کنند.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: سخنان مقام معظم رهبری در مشهد مقدس هر گونه نگرانی را رفع کرد و وظیفه احزاب، نخبگان، رسانه‌ها و مردم این است که تدارک انتخاباتی پرشور را ببینند تا پشتوانه عظیمی برای ما در شرایط بحران جهانی تأمین شود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اظهارات اخیر اوباما افزود: اگرچه رئیس جمهور جدید آمریکا برای گفتگو با ایران ابراز تمایل کرده است اما به کار بردن مباحثی چون تروریست خواندن ایران و فعالیت ایران در زمینه سلاح هسته‌ای و موشکی لزومی نداشت مطرح شود چرا که اگر واقعاً آنها قصد مذاکره دارند، این گونه مباحث را باید در زمان مذاکره مطرح کنند نه در زمان تبلیغات.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: البته رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره هشیارانه پاسخ دادند و این گونه اظهار داشتند که تا کنون هیچ تغییری در حرکات و اعمال آمریکا   ندیده‌ایم و فقط ادبیات آنها متفاوت شده است.

امام جمعه موقت تهران افزود: آمریکا حدود پنجاه سال است که به ملت ما ظلم کرده است و باید حسن‌نیت نشان دهد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ما با ملت آمریکا هیچ مشکلی نداریم و اگر دولت آمریکا هم بر اساس موازین بین‌المللی رفتار عادلانه‌ای با ما داشته باشد، با او هم خصومتی نداریم.

وی افزود: با مباحث داخلی آمریکا کاری نداریم اما اگر این کشور بخواهد در حق ملت‌ها ظلم کند، سکوت نخواهیم کرد.

خطیب نمازجمعه تهران توصیه‌های نوروزی مقام معظم رهبری را جزو سیاست های واجب الاتباع سال پیش رو دانست و گفت: مسئولان، مردم، رسانه‌ها و احزاب باید بر دیدگاه‌های حکیمانه مقام معظم رهبری تکیه قوی داشته باشند تا راه ما در بحران جهانی هموار شود. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دستاوردهای سفر اخیر خود و هیئت همراه به عراق ابراز خرسندی کرد.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: عراق در امنیت کامل پیش می‌رود زیرا در مدت 6 روز حضور خود و هیئت همراه در این کشور با وجود طی کردن مسیر طولانی، امنیت کامل برقرار بود.

وی افزود: آمریکایی‌ها در مسیر سفر ما نبودند و عراقی‌ها امنیت را برقرار کردند اگر چه کسانی هم بودند که قصد حادثه آفرینی داشتند اما نتوانستند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حضور هیئت ایرانی در عراق را نقطه عطفی دانست و اضافه کرد: پیش از سفر ما به عراق، بقایای حزب بعث که اکنون در این کشور مطرودند با ایجاد هیاهو ما را فرماندهان جنگ و قاتل فرزندان خود معرفی کردند که اکنون قرار است از روی فرش قرمزعبور داده شویم.

خطیب جمعه تهران افزود: آنان مردم را به شرکت در تظاهرات و مخالفت با سفر هیئت ایرانی فراخواندند اما فقط توانستند صد نفر را که اغلب از بعثی‌ها بودند در فلوجه گردآورند ولی ملت عراق به طور یکپارچه نظر آنها را رد کردند.

وی گفت: رسانه‌ها و شخصیت‌های عراقی در پاسخ به ادعای بعثی‌ها، ما را مسئول پایان دادن به جنگ و صدام و اعضای حزب بعث را آغاز گر جنگ معرفی کردند و این، پاسخ ما نبود بلکه جواب عراقی‌ها بود که البته به درستی بیان شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: فکر نمی‌کنم هیچ مسئول یا هیئتی اینچنین تاکنون به طور علنی و با اعلام قبلی در سفر به عراق ازطرف همه احزاب، نهادها و شخصیت‌ها مورد استقبال قرار گرفته باشد.

خطیب نماز جمعه تهران، دیدار و گفتگو با علما، مراجع بزرگوار تقلید و شخص آیت الله سیستانی را بسیار مفید دانست و گفت: ملت ایران و عراق اکنون مشکلی با هم ندارند، زیرا حوادث جنگ را گذرانده‌اند و به آینده نگاه می‌کنند.

وی با بیان آن که اکنون زمان همدلی و همکاری بیشتر با عراق است افزود: باید برای رفع مشکلات عراقی‌ها به ویژه در ساخت و توسعه عتبات عالیات به آنان کمک کنیم زیرا برای حضور انبوه زائران در مناسبت ها،‌ ظرفیت کمی دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سابقه دیرین ایرانی‌ها در توسعه عتبات مقدسه عراق گفت: باید باز هم برای توسعه عتبات عالیات با عراقی‌ها مشارکت داشته باشیم زیرا زمینه این کار فراهم است.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خودبا اشاره به حادثه تاریخی حمله رژیم شاه به مدرسه فیضیه در سال 42 گفت: این حادثه از جنایات بزرگ آن رژیم و مبدا تحرکات جدید نیروهای مبارز و انقلابی شد.

وی افزود: آن سال، علما به علت مظالم شاه، جشن نوروز را تحریم کرده بودند و آیت الله گلپایگانی در مدرسه فیضیه، جلسه روضه برگزار کرده بودند و هیچ بحث سیاسی‌ای مطرح نبودبلکه بحث‌های معمولی مطرح بود که کماندوها یکباره به این مدرسه حمله کردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: کماندوها با شقاوت، حضار و به ویژه علما را مورد حمله قرار دادند و آنان را از بام به پایین انداختند و با ورود به حجره‌ها، آنها را غارت کردند.

خطیب نماز جمعه تهران این حادثه را بدترین کار رژیم شاه دانست و افزود: ما کشتاری در آن صحنه ندیدیم اما بعدها خبر شهادت یکی از بهترین طلبه‌ها منتشر و روضه مدرسه فیضیه به سرمایه بزرگی برای نشان دادن قساوت رژیم شاه تبدیل شد که تاثیر بسیاری داشت.

وی این جنایت بزرگ را از نظر محتوا بسیار خطرناک خواند و اضافه کرد: علت این اقدام رژیم شاه آن بود که نقطه مقاومت‌ها را، این مدرسه و طلاب علوم دینی می‌دانستند و تصور    می‌کردند اگر زهر چشمی گرفته شود تا مدتی راحت هستند اما نتیجه معکوس گرفتند

کد خبر 77756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز